مذاکرات تلفنی ترامپ و عبدالمهدی درباره حمله به سفارت واشنگتن در بغداد

کدخبر: ۳۱۸۹۳۱
اقتصادنیوز: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا شامگاه سه شنبه در تماس تلفنی با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق خواستار حفاظت از دیپلمات‌های آمریکایی در سفارت بغداد شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه واشنگتن پست، به دنبال افزایش حضور معترضان در مقابل سفارت آمریکا در بغداد و خروج دیپلمات‌ها، ترامپ در مورد امنیت جان پرسنل سفارت آمریکا با نخست وزیر عراق تلفنی گفت‌وگو کرد.  

براساس بیانیه کاخ سفید، ترامپ و المهدی درباره "مسائل امنیتی منطقه" بحث کردند و ترامپ "بر لزوم حمایت از پرسنل و مراکز دیپلماتیک ایالات متحده در عراق تأکید کرد. "

براساس این بیانیه، ترامپ که هم اکنون در تعطیلات آخرهفته در فلوریدا به سر می‌برد با حمله معترضان به سفارت آمریکا در بغداد با مشاور امنیتی خود به گفت‌وگو پرداخت.  

با تشدید اوضاع امنیتی سفارت آمریکا، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا نیز گفت: نیروهای نظامی بیشتری برای حفاظت از دیپلمات‌ها به سفارت آمریکا در بغداد اعزام خواهند شد.  

"برهم صالح" رییس جمهوری عراق سه‌شنبه شب خواستار متفرق شدن معترضان از مقابل سفارت آمریکا در بغداد شد.  

صالح افزود: تعرض به مراکز دیپلماتیک خارجی در عراق، پیش از آن که ضربه زدن به کشور دیگری باشد، آسیب به خود عراق و حاکمیت آن است.  

رییس جمهوری عراق خاطر نشان کرد: نیروهای امنیتی با جدیت مانع هرگونه تعرض به سفارت‌خانه‌های خارجی شده و افراد خاطی به موجب قانون مجازات خواهند شد.  

ساعاتی پیش "محمد الحلبوسی" رییس پارلمان عراق حمله معترضان به سفارت آمریکا در بغداد را یک رفتار غیر قابل قبول دانست که به گفته وی به منافع کشورش آسیب خواهد رساند.  

  «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق امروز (سه‌شنبه) نیز از تمام معترضان خواست که از مقابل سفارت آمریکا در بغداد پراکنده شوند.  

هواپیماهای آمریکایی یکشنبه شب مقر نیروهای تیپ‌های ۴۵ و ۴۶ الحشد الشعبی در منطقه القائم در غرب استان الانبار را بمباران کردند که در نتیجه ۲۵ نفر کشته و ۵۱ نفر زخمی شدند.  

ارتش آمریکا با تأیید حملات هوایی به خاک عراق، اعلام کرد که نیروهای آن‌ها حملات دقیقی به پنج مقر و تاسیسات متعلق به گردان‌های الحشد الشعبی در خاک عراق و سوریه انجام دادند.  

حمله آمریکا به پایگاه نیروهای الحشد الشعبی عراق، موجی از خشم و عصبانیت مردم این کشور را برانگیخت به طوری که معترضان روز سه‌شنبه با نصب پرچم گروه‌های مقاومت و الحشد الشعبی بر سفارت آمریکا، پرچم این کشور را آتش زدند و با سر دادن شعار ضدآمریکایی، خواستار بسته شدن این سفارتخانه و اخراج سفیر آن شدند.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید