واشنگتن‌پست:

جنگ با ایران مادر همه جنگ‌هاست!

کدخبر: ۳۱۹۰۸۷
اقتصادنیوز: به‌نظر می‌رسد مقامات آمریکایی از محاصره سفارتشان توسط مردم خشمگین عراقی، همزمان بهت‌زده و وحشت‌زده هستند.
جنگ با ایران مادر همه جنگ‌هاست!

به گزارش اقتصادنیوز اکنون تقریبا صد تفنگدار دریایی آمریکا ـ که به یک واحد ویژه برای واکنش سریع به بحران منسوب هستند ـ در عراق حضور دارند تا پس از حملات خشمگینانه معترضان عراقی در روز سه‌شنبه، از سفارت ایالات‌متحده در بغداد محافظت کنند.

این تفنگداران دریایی، اعضای گردان دوم، هنگ ۷ پیاده نظام نیروی دریایی آمریکا، به کارگروه ویژه هوا-زمین نیروی دریایی با هدف ویژه - واکنش سریع به بحران - به مقر فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) وابسته هستند. این نیرو‌ها پس از اعلام مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا، از کویت به بغداد اعزام شدند. اسپر گفته است: «ما نیرو‌های دیگری برای پشتیبانی از پرسنل خود در سفارت آمریکا در بغداد اعزام می‌کنیم. ما اقدامات صحیحی برای محافظت از نیرو‌ها انجام داده‌ایم تا از امنیت شهروندان آمریکایی، نظامیان و دیپلمات‌ها در کشور عراق اطمینان حاصل شود و حق دفاع از خود را تضمین خواهیم کرد.»

ظاهرا این نیرو‌ها در داخل هواپیما MV-۲۲ Ospreys (هواپیما‌های روتور طراحی شده برای حمل‌ونقل نیروی دریایی) و اعزام سریع آنها به مناطق بحرانی به عراق منتقل شدند.

وزارت دفاع فیلم‌های ویدئویی از تفنگداران دریایی را منتشر کرد که عازم عراق بودند. این فیلم با سکانسی از سربازان آمریکایی درحالی‌که مشغول آماده‌سازی و فشنگ‌گذاری سلاح‌های خود هستند، آغاز می‌شود. فرماندهی مرکزی آمریکا گفته: این نیروی دریایی برای حرکت با سرعت و دقت برای پشتیبانی از عملیات در سراسر خاورمیانه ایجاد شده است. به گفته ستاد فرماندهی تفنگداران دریایی، این نیرو واکنش به بحران، عملیات احتیاطی، همکاری امنیتی، تضمین موفقیت عملیات و سایر ماموریت‌های دیگری را که ممکن است در منطقه عملیاتی سنتکام هدایت شوند، انجام می‌دهد.

این واحد پس از حمله سال ۲۰۱۲ به پست نیرو‌های آمریکایی در بنغازی لیبی ایجاد شد که طی آن چهار پرسنل دیپلماتیک و اطلاعاتی آمریکایی از جمله سفیر آمریکا کشته شدند.

علاوه بر محافظت از سفارت، این تفنگداران دریایی برای انجام عملیات تخلیه نیروی انسانی، امدادرسانی در برابر بلایا، بازیابی پرسنل و تجهیزات و ماموریت‌های مربوط به کمک‌های بشردوستانه آموزش دیده‌اند.

سخنگوی تفنگداران دریایی و عضو سابق این واحد گفته است این احتمالا اولین باری است که آمریکا مجبور شده با این ظرفیت به اعزام این نیرو‌ها بپردازد.

در گذشته، آمریکا با اعتراضات در منطقه سبز بغداد، تقریبا با تنها یک جوخه از تفنگداران دریایی مقابله می‌کرد. این اعزام مطمئنا بسیار بزرگ‌تر و بیشتر از موارد سابق است؛ در یک جوخه تفنگداران دریایی آمریکا ۴۰ نفر قرار دارند.

تصمیم برای اعزام حدود صد تفنگدار دریایی برای تقویت حفاظت از سفارتخانه آمریکا در بغداد پس از آن صورت گرفت که معترضان عراقی در تلاش برای ورود به این مجتمع به دروازه‌های آن حمله کردند. این اعتراضات در واکنش به حملات هوایی آمریکاست که گروه شبه‌نظامی عراقی متحد ایران را هدف قرار داد.

وزارت امورخارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد، هرچند معترضان توانستند دروازه اصلی را بشکنند و یک پست نگهبانی را آتش بزنند، پرسنل سفارت در امنیت بوده و داخل مجتمع هیچ آسیبی ندیده است.

با این حال اعزام نیرو‌های ویژه آمریکایی به بغداد در حجم وسیع، صرف‌نظر از جنبه‌های عملیاتی آن یک سیگنال و یک اقدام نمادین نیز هست. چنانچه بیان شد این نیرو بعد از حملات بنغازی در سال ۲۰۱۲ تشکیل شده و هدف آن واکنش سریع به بحران است.

اینکه ایالات‌متحده تا چه حد اتفاقات اخیر در پیرامون سفارت آمریکا در عراق را مشابه اتفاقات بنغازی تلقی کرده است، به خوبی از توییت سه‌شنبه شب دونالد ترامپ مشخص است. وی در این توییت بیان کرده بود که عراق بنغازی نخواهد شد. اعزام این نیرو می‌تواند پیوند مستقیمی با توییت ترامپ و تهدید ضمنی وی علیه ایران داشته باشد.

در همین حال نشریه واشنگتن‌پست در مطلبی با اشاره به اتفاقات بغداد، با توجه به وسعت سفارت آمریکا حمله معترضان به این سفارتخانه را شوکه‌کننده و یادآور بحران گروگانگیری ایران دانسته است. نویسنده واشنگتن‌پست بیان کرده که این اتفاق به سادگی بیان‌کننده این امر است که در تقابل طولانی‌مدت ایران و آمریکا، همیشه آمریکا از سوی گروه‌های ضعیف‌تر، اما مصمم‌تر آسیب‌پذیر بوده است.

این مطلب در ادامه با یادآوری بحران‌هایی که میان ایران و آمریکا از سال ۱۹۷۹ به بعد رخ داده است، به اتفاقات اخیر می‌رسد و بیان می‌کند که آمریکا برای فرار از بحران افزایش تنش با ایران تنها دو راه دارد: یا مذاکره کند یا بجنگد. سپس بیان می‌کند که جنگ با ایران مادر همه باتلاق‌ها خواهد بود که می‌تواند به سرعت از کنترل خارج شود. این مساله راهی جز مذاکره هسته‌ای جدید با ایران نمی‌گذارد.

این مطلب در نهایت بیان می‌کند که ترامپ هیچ علاقه جدی به مذاکره یا جنگ با ایران نشان نداده و تنها به استفاده از جنگ‌افزار اقتصادی بسنده کرده است. ایران مجددا یک نبرد کم‌وسعت را برنده شده که آمریکا نمی‌تواند پاسخی به ایران بدهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید