امکانات احتمالی موبایل ها در سال ۲۰۲۰

کدخبر: ۳۱۹۳۰۱
اقتصاد نیوز:۲۰۱۹ سالی پربار برای تلفن های هوشمند بود. این سال را می توان به سکوی پرتاب برای ترندهای بزرگی تشبیه کرد که در سال ۲۰۲۰ نیز در محصولاتی نظیر گلکسی اس 11 و هواوی پی 40 پرو امتداد خواهند یافت.
امکانات احتمالی موبایل ها در سال ۲۰۲۰

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از دیجیاتو، در سالی که گذشت شاهد معرفی اولین گوشی های 5G بودیم که سرعت انتقال دیتای باورنکردنی را در اختیار کاربرانشان قرار دادند هرچند که هنوز خرید این گوشی ها به کاربران توصیه نمی شود. همچنین از نمایشگرهای تاشو رونمایی شد که از بخش میانی به دو نیم تا می شوند: گوشی های تاریخ ساز گلکسی فولد سامسونگ، هواوی میت ایکس و موتورولا ریزر را می توان بهترین نمونه ها در این رابطه دانست.

در سال گذشته، باتری ها با سرعت بیشتری نسبت به قبل شارژ شدند و دوامشان از گذشته بیشتر شد. سیستم عامل های موبایلی نیز به امکانات تازه ای از جمله دارک مد مجهز شدند و دستیارهای صوتی هوشمندتر از پیش شدند. دوربین های موبایل به سنسورهای تازه و البته قابلیت پیشرفته عکسبرداری مجهز شدند که از تکنولوژی زوم پریسکوپ گرفته تا عکاسی از آسمان در پیکسل ۴ را شامل می شد.

با در نظر داشتن روند کنونی انتظار می رود در سال جدید این قابلیت ها تقویت شوند و تلفن های همراه امکانات تازه ای پیدا کنند؛ دوربین هایی با تعداد مگاپیکسل های بیشتر،  گوشی هایی با باتری های بزرگ تر و نمایشگرهایی با گرافیک روان تر. همچنین پیش بینی می شود که در سال جدید گوشی های بیشتری به تکنولوژی 5G مجهز شوند و تلفن های هوشمند تاشو جایگاه روشن تری پیدا کنند. در ادامه برخی از مهم ترین تکنولوژی هایی که در سال جدید حضور پررنگ تری در تلفن های هوشمند دارند را با شما در میان می گذاریم.

5G فراگیرتر می شود

شبکه های نسل پنجم در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شدند و تعدادی گوشی موبایل با پشتیبانی از این شبکه ها وارد بازار شد. اغلب این گوشی ها نسخه های مشتق شده از محصولات پریمیم شرکت ها بودند که با قیمت های عمدتا بالا ارائه شدند.

البته چندین داستان موفقیت هم در سال ۲۰۱۹ روایت شد؛ برای مثال در سپتامبر گذشته سامسونگ اعلام کرد که ۲ میلیون گوشی 5G را در کره جنوبی به فروش رسانده و برخی برندها از جمله شیائومی محصولاتی با برچسب قیمتی ۵۲۰  دلاری (شیائومی می ۹ پرو) را به دست مشتریانشان رساندند. با این همه، چیپ های 5G هنوز بهره وری لازم را ندارند و به شدت باتری گوشی ها را مصرف می کند.

گوشی های 5G همچنین در زمان فعالیت به شدت گرم می شوند و در این موارد ارتباط دیتا غالبا قطع می شود تا از رسیدن دمای گوشی به سطح خطرناک جلوگیری شود.

علیرغم این مشکلات اما 5G همچنان غیرقابل اجتناب است. در کشورهایی که اپراتورها مشغول توسعه شبکه های 5G خود هستند پیش بینی می شود که هر گوشی پریمیم آتی از این شبکه ها پشتیبانی کند. برای مثال گلکسی اس 11 می تواند یکی از اولین گوشی هایی باشد که شبکه 5G را در اختیار جمعیت بیشتری از کاربران قرار می دهد.

بعد از آنکه شبکه های 5G فراگیر شدند میتوانند به سرعت های بالاتری برای انتقال داده دست پیدا کنند و سرویس دهی شان پاسخگویی بهتری خواهد داشت. این یعنی:

دانلود فایل های بزرگ با سرعت برق آسا

تماس های ویدیویی بدون نقص

گرافیک فوق العاده در زمان استریم آنی بازی های ویدیویی و تجربه واقعیت افزوده

اجرای بهتر بازی هایی نظیر فورتنایت

گوشی های تاشو واقعی می شوند

اگر سال ۲۰۱۹ را سال تولد گوشی های تاشو بدانیم آنگاه انتظار می رود که در سال ۲۰۲۰ سرنوشت نمایشگرهای تاشو مشخص شود و متوجه شویم که آیا این نمایشگرها آینده ارتباطات موبایلی هستند یا صرفا تکنولوژی زودگذری نظیر نمایشگرهای سه بعدی که به دست فراموشی سپرده خواهند شد.

سامسونگ، موتورولا و هواوی همگی گوشی های تاشویی تولید کرده اند که کار می کنند و هر یک طراحی مختص به خود را دارند. گلکسی فولد طرحی شبیه به کتاب دارد که بعد از باز شدن به شکل تبلت در می آید. میت ایکس هواوی هم که ابعاد بزرگ تری دارد به سمت بیرون باز می شود و به سه روش مختلف قابل استفاده است. در انتها هم به موتورولا ریزر می رسیم که یک گوشی تاشو کوچک است و به صورت عمودی باز و بسته می شود.

گوشی های تاشو از طریق بدنه ای کوچک نمایشگر بزرگ تری را در اختیارتان قرار می دهند. در سال ۲۰۱۹ قیمت این گوشی ها بسیار بالا بود که از ۱۵۰۰ دلار برای ریزرفون تا بیش از ۲۰۰۰ دلار برای گلکسی فولد  و ۲۴۰۰ دلار برای میت ایکس را شامل می شد.

این قیمت دست کم پنجاه درصد بیشتر از قیمت یک گوشی پریمیم غیر تاشو نظیر آیفون ۱۱ پرو هزار دلاری است. البته این را هم در نظر داشته باشید که نمایشگر گوشی های تاشو از پلاستیک ساخته شده و مواد شکننده تری نسبت به شیشه در آنها به کار رفته است. لذا این گوشی ها بیشتر از اسمارت فون های معمولی مستعد خط و خش و آسیب ناشی از فشار مستقیم هستند.

این را می دانیم که فولد، ریزر و میت ایکس هر سه در سال ۲۰۲۰ در قالب نسخه های جدید باز هم به صحنه می آیند. از طرفی شرکت هایی نظیر ال جی، شیائومی و TCL نیز تاکنون حرف های زیادی در مورد ساخت گوشی های تاشو اختصاصی به میان آورده اند. سامسونگ نیز که از پیشگامان این عرصه است چندی پیش از طرح تازه خود برای ساخت گوشی هوشمند تاشو خبر داد که به شکل عمودی باز و بسته می شود و از این جهت بسیار شبیه به ریزر فون است. شایعات همچنین حکایت از آن دارند که سامسونگ مشغول ساخت گلکسی فولد ۲ است و حداکثر تا چهار ماه دیگر آن را رونمایی می کند.

عکاسی همچنان در کانون توجه

طبق پژوهش جدیدی که توسط موسسه Kantar Worldpanel انجام شده کیفیت دوربین یکی از سه دلیل اصلی کاربران برای خرید گوشی جدید است که البته در کنار دو فاکتور دیگر یعنی نمایشگر و عمر باتری اهمیت دارد.

عکاسی با موبایل در سال ۲۰۱۹ وارد سطوح تازه ای شد که از پیشرفت در کیفیت تله فوتو گرفته تا پردازش تصویر را در بر می گرفت. برای مثال سنسورهای تله فوتو و یا زاویه واید حالا به بخشی همیشگی در گوشی های پیشرفته بدل شده اند. هواوی پی ۳۰ پرو به خاطر لنز پریسکوپی اش مورد توجه قرار گرفت و با ترکیب زوم های دیجیتال و اپتیکال توانست به قابلیت های تازه ای در این حوزه دست پیدا کند.

برندهای موبایل همچنین با استفاده از سنسورهای پیشرفته و پردازش پس از عکاسی، آثاری خارق العاده خلق می کنند که پیشتر صرفا از طریق دوربین های DSLR قابل دستیابی بود. یکی از محصولات برجسته در این حوزه پیکسل ۴ و مد عکاسی آسمانی آن بود که با فرض حضور شما در یک محیط کاملا تاریک می تواند عکس های بی نظیری از آسمان بگیرد.

در سال ۲۰۲۰ پردازنده های جدید موبایل قادر خواهند بود که از دوربین های تا ۲۰۰ مگاپیکسلی پشتیبانی کنند و پیشرفت ها در این زمینه به تصاویر تله فوتو و الترا واید نیز کشیده می شوند. این امر به خصوص در مورد گوشی های پیشرفته ای تحقق می یابد که به زوم اپتیکال پنج برابری مجهز می شوند. ویدیوهای اسلو موشن و رزلوشن بالا نیز از دیگر امکانات گوشی های موبایل آینده خواهند بود که به لطف پردازنده های قوی تر بهبود چشمگیری پیدا میکنند.

تولید انبوه نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی

نمایشگر گوشی های پیشرفته همچنان از نظر وضوح بهبود داده می شوند و جزئیات و غنای رنگ بیشتری می یابند. اما همزمان انتظار می رود که به خاطر نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی خود سریع تر از گذشته شوند. گفته می شود گلکسی اس ۱۱ نیز به این نمایشگرها مجهز شود.

نرخ رفرش استاندارد هم اکنون ۶۰ هرتز است. این عدد در واقع تعداد دفعاتی را نشان می دهد که تصویر روی نمایشگر موبایل شما در هر ثانیه به روز رسانی می شود. بنابراین ۶۰ هرتز یعنی در هر ثانیه تصویر ۶۰ مرتبه تازه می شود و ۱۲۰ هرتز یعنی نرخ به روز رسانی تصویر ۱۲۰ مرتبه درهر ثانیه است.

هر چه نرخ رفرش سریع تر شود گرافیک دستگاه نیز روان تر می شود که این مساله اهمیت بالایی برای اجرای بازی های سنگین گرافیکی دارد. علاوه بر این، به لطف نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی، گرافیک ویدیوهای 4K، انیمیشن اسکرین و حتی اسکرول صفحات وب نیز بهبود پیدا می کند.

نرخ رفرش بالا همچنین می تواند جزئیات یا پاسخگویی گرافیک واقعیت افزوده را نیز بهتر کند؛ حوزه ای که پتانسیل بالایی دارد و در حال حاضر در بازی هایی نظیر پوکمون گو، ماینکرفت ارث و هری پاتر: ویزاردز یونایت به کار می رود.

فعلا تنها شمار اندکی از تلفن های هوشمند به نمایشگرهای ۹۰ هرتزی و بعضا ۱۲۰ هرتزی مجهز شده اند که از آن جمله میتوان به وان پلاس 7T و گوگل پیکسل ۴ اشاره کرد. این تنظیمات البته در گوشی های یاد شده اختیاری است چراکه افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی نرخ رفرش نمایشگر باعث زیاد شدن مصرف باتری آن می شود.

شارژ سریع سریع تر می شود

عمر باتری یک گوشی می تواند حرف آخر را در مورد خوب یا بد بودن آن بزند. برای افزایش عمر باتری تلفن های همراه نیز راهکارهای محدودی ارائه شده که استفاده از باتری بزرگ تر در بدنه آنها یکی از این راهکار ها است. راهکار دیگر تکنولوژی شارژ سریع است که در مدت ۳۰ دقیقه باتری موبایل را به میزان قابل قبولی شارژ می کند.

برای مثال گلکسی نوت ۱۰ پلاس به یک شارژر ۲۵ واتی مجهز شده که ظرف مدت یک ساعت به طور کامل شارژ می شود. این باتری البته با شارژرهای ۴۵ واتی هم کار می کند که در این صورت در نصف مدت یاد شده به طور کامل شارژ می شود.

اپل هم از دیگر شرکت هایی بود که در سال ۲۰۱۹ به تکنولوژی شارژ سریع روی آورد. این شرکت با ارائه شارژر ۱۸ واتی درون جعبه آیفون ۱۱ پرو و پرو مکس به جرگه کمپانی هایی پیوست که قبلا این فناوری را ارائه کرده بودند.

بنابراین تردیدی نیست که در سال آینده شارژ سریع و عمر باتری بیشتر از جمله تکنولوژی های داغی هستند که شرکت ها روی آنها تمرکز خواهند کرد.

و گوشی های پیشرفته گرانتر می شوند...

در سال های اخیر قیمت تلفن های هوشمند روندی پیوسته صعودی داشته است و هرچه بر امکانات تصویربرداری این محصولات اضافه می شود و نمایشگرشان بزرگ تر می شود توجیه این قیمت های نجومی نیز برای شرکت های تولید کننده راحت تر می شود.

حالا اگر تکنولوژی 5G، طراحی تاشو، دوربین های بیشتر، باتری های با عمر بالاتر و بهبود عملکرد پردازنده را هم به این معادله اضافه کنید درخواهید یافت که در سال جدید با افزایش قابل توجه قیمت در این محصولات روبرو خواهیم شد و موبایل های پریمیم که تا پیش از این [دست کم برای ایرانی ها] به رویا بدل شده بودند دست نیافتنی تر از قبل خواهند شد. اما خبر خوب اینکه انتظار می رود قیمت گوشی های میان رده که از تکنولوژی های قدیمی تر بهره می گیرند کمی تعدیل شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید