ایرانی ها چقدر برای مواد خوراکی هزینه می‌کنند؟

کدخبر: ۳۱۹۴۳۵
​اقتصاد نیوز:آمارها نشان می‌دهد که خانوارهای شهری ایرانی در سال ۹۷ حدود ۲۳ درصد بیش از سال ۹۶ برای خرید خوراکی هزینه کرده‌اند.
ایرانی ها چقدر برای مواد خوراکی هزینه می‌کنند؟

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل ازایبِنا، براساس داده‌های مرکز آمار متوسط هزینه سالانه خوراکی و دخانی یک خانوار شهری در سال ۹۷ معادل ۹ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بوده که نسبت به سال ۹۶ که این رقم ۷ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان بوده، معادل ۲۳.۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در این میان گوشت بیشترین سهم از آن را به خود اختصاص داده است. بر این اساس سهم گوشت از سبد هزینه‌های خوراکی و دخانی خانوار در سال گذشته ۲۰.۸ درصد معادل حدود یک میلیون و ۹۶۷ هزار تومان در سال بوده است که به طور میانگین ۵۵ درصد این مبلغ برای گوشت دام، ۳۴ درصد برای گوشت پرندگان و ۱۱ درصد برای گوشت حیوانات دریایی هزینه شده است.

آرد، نان، رشته، غلات و فرآورده‌های آن دومین سهم عمده از هزینه‌های خوراکی و دخانی سالیانه خانوار را تشکیل می‌دهد به طوری که ۲۰.۱ درصد هزینه‌های خوراکی و دخانی خانوارها معادل یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در این بخش انجام می‌شود.

میوه‌ها و سبزیجات نیز با سهم ۱۸.۷ درصدی سومین بخش از هزینه‌های خوراکی خانوار را تشکیل می‌دهد. خانوارهای شهری سالانه به طور میانگین حدود یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان برای خرید میوه و سبزیجات هزینه می‌کنند.

به طور میانگین هزینه‌های سالانه خوراکی و دخانی خانوارهای شهری شامل ۲۰.۸ درصد برای گوشت، ۲۰.۱ درصد آرد و نان و غلات، ۱۸.۷ درصد میوه‌ها و سبزیجات، ۱۰.۹ درصد شیر و لبنیات و تخم پرندگان، ۹.۱ درصد نوشابه، غذاهای آماده و دخانیات، ۷.۷ درصد قند و شکر و شیرینی و چای و قهوه، ۵.۴ درصد خشکبار و حبوبات، ۳.۹ درصد ادویه‌ها و چاشنی‌ها و ۳.۳ درصد روغن‌ها و چربی‌ها می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید