پس‌لرزه‌های ترور قاسم سلیمانی؛ اخراج نظامیان آمریکا در دستور کار پارلمان عراق

کدخبر: ۳۱۹۶۲۶
اقتصادنیوز؛ به دنبال حملات اخیر آمریکا به مواضع حشدالشعبی و سپس ترور قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان، نمایندگان پارلمان عراق درباره اخراج نیروهای آمریکایی در حال اتخاذ تصمیمات مهمی هستند.
پس‌لرزه‌های ترور قاسم سلیمانی؛ اخراج نظامیان آمریکا در دستور کار پارلمان عراق

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه خبری نورنیوز؛ پارلمان عراق در برابر آزمونی تاریخی برای تحقق خواست و اراده مردم این کشور در اخراج نیروهای نظامی آمریکا قرار گرفته است.

پارلمان عراق دقایقی قبل جلسه بسیار مهم خود را برای اتخاذ تصمیم در خصوص اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور که عملا تبدیل به مطالبه ملی شده است آغاز کرد.

شبکه عراقی الاتجاه دقایقی قبل اعلام کرد که بیش از ۱۷۰ نماینده پارلمان، پیش نویس قانون اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را امضا کردند.

 با توجه به برآوردهایی که در خصوص تعداد نمایندگان شرکت کننده در جلسه پارلمان می شود برای تصویب این قانون به حدود ۱۵۰ رای موافق نیاز است.

روز گذشته و در جریان مراسم باشکوه و کم سابقه تشییع پیکرهای شهدای عملیات تروریستی امریکا که در شهرهای بغداد، کاظمین، کربلا و نجف برگزار شد مردم خشمگین عراق با در دست داشتن پلاکاردهای متعدد و بیان شعارهای پرشور خواستار اخراج نظامیان تروریست آمریکایی از عراق شدند.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق نیز روز شنبه و پس از شهادت سردار سپهبد پاسدار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و «ابومهدی المهندس»، نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی نیروهای آمریکایی، از پارلمان این کشور خواست برای موضع‌گیری رسمی و اتخاذ اقدامات لازم در خصوص این اقدام غیر قانونی ارتش آمریکا با استناد به ماده 58 قانون اساسی، جلسه‌ای فوق العاده برگزار کند.

مفاد تصمیم پارلمان عراق درباره اخراج نیروهای آمریکایی

وی اظهار داشت: ترور شخصیت‌های برجسته عراقی یا شخصیت‌های متعلق به کشور برادر در اراضی عراق، نقض آشکار حاکمیت کشور و تجاوز روشن بر عزت ملی و اقدامی در راستای افزایش خطرناک تنش به شمار می رود که فتیله جنگی ویرانگر در عراق و منطقه را روشن می کند.

«محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق نیز در بیانیه ای که در واکنش به اقدام تروریستی آمریکا و به شهادت رساندن سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس صادر کرد اظهار داشت: آنچه امروز در اطراف فرودگاه بغداد رخ داد «حمله به فرماندهی نظامی و عضو نهاد نظامی عراق بود که نقض آشکار حاکمیت ارضی عراق و نقض معاهده های بین المللی است در حالی که هرگونه عملیات امنیتی و نظامی بر خاک عراق باید با موافقت دولت باشد.»

«فالح الفیاض»، مشاور امنیت ملی عراق و رئیس سازمان الحشد الشعبی اعلام کرد: پاسخگویی به نقض حاکمیت عراق، وظیفه دولت عراق و نهاد قضایی است و مردم عراق به حاکمیت و عزت‌شان افتخار می کنند و تاریخ گواه این مطلب است.
«عبدالکریم خلف»، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق نیز اقدام آمریکا در به شهادت رساندن «ابومهدی المهندس» و «سردار سلیمانی» را خنجر زدن از پشت عنوان کرد.

 پارلمان عراق تصمیم گرفته در جلسه بیست و هشتم خود در مورخه ۵/۱/۲۰۲۰ میلادی با استناد به ماده ۵۹ و ۱۰۹ قانون اساسی و نیز در راستای مسئولیت ملی و نظارتی خود به عنوان نمایندگان ملت و دغدغه‌مندی نسبت سلامت و حاکمیت ارضی عراق و با توجه به اختیارات خود تصمیمات ذیل را اتخاذ کند:

۱: الزام دولت عراق به لغو درخواست کمک ارائه شده به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، چرا که عملیات نظامی و جنگی در عراق به پایان رسیده و پیروزی علیه گروه تروریستی داعش به حاصل شده است لذا دولت عراق باید برای پایان دادن به حضور هر گونه نیروهای خارجی در اراضی کشور و ممانعت از به کارگیری آسمان عراق، فعالیت کند.

۲: دولت عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح باید شمار نیروی آموزش دهنده خارجی را که نیاز دارد به همراه مکان‌های حضور، مسئولیت و مدت قراردادشان اعلام کند.

۳: دولت عراق به نمایندگی وزیر امور خارجه باید برای ارائه شکایت علیه ایالات متحده امریکا به علت ارتکاب موارد نقض پرمخاطره حاکمیت و امنیت عراق، به سازمان ملل و شورای امنیت برود.

۴:این طرح از زمان تصویب، قابل اجراست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید