بازداشت و بازجویی بیش از ۶۰ ایرانی در مرز آمریکاوکانادا

کدخبر: ۳۱۹۶۹۱
اقتصادنیوز؛ براساس گزارش «شورای روابط آمریکا و اسلام» در واشنگتن، روز شنبه بیش از ۶۰ ایرانی و ایرانی-آمریکایی در سنین مختلف در گذرگاه مرزی «پیس آرک» در مرز کانادا با آمریکا هنگام ورود به ایالات متحده بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.
بازداشت و بازجویی بیش از ۶۰ ایرانی در مرز آمریکاوکانادا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ این گزارش افزود که تعداد بسیار بیشتری نیز به دلیل نبود امکان بازداشت، از ورود به آمریکا منع و بازگردانده شده‌اند. همچنین ایرانی-آمریکایی‌های بسیاری نیز قرار است روز یکشنبه (به وقت واشنگتن) از کانادا به محل زندگی خود در آمریکا بازگردند.

ماموران مرزی آمریکا گذرنامه افراد بازداشت شده را مصادره کرده و آنها را درباره دیدگاه سیاسی، خط فکری، رشته تحصیلی و دیگر مسائل شخصی‌شان مورد بازجویی قرار دادند.

یک منبع آگاه در پاسگاه گشت مرزی و گمرک آمریکا گزارش داد که وزارت امنیت داخلی این کشور فرمانی ملی را به اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده صادر کرده که هر فردی با اصالت ایرانی که به صورت بالقوه مظنون باشد، باید بدون توجه وضعیت تابعیتش گزارش و در مرز بازداشت شود.

براساس این گزارش، بسیاری از کسانی که بیش از ۱۱ ساعت در این گذرگاه مرزی بوده‌اند، در آمریکا به دنیا آمده و در آنجا بزرگ شده‌اند و در هنگام این بازداشت غیرقانونی با سوالات مداخله‌آمیز و نامناسب از سوی ماموران مواجه بوده‌اند.

بازداشت و بازجویی بیش از ۶۰ ایرانی در مرز آمریکاوکانادا

 

از سوی دیگر موسسه «کر واشنگتن» از دستگیری ده‌ها ایرانی و ایرانی-آمریکایی در شهر «بلین»، در مرز کانادا با آمریکا و توقیف گذرنامه‌های آن‌ها خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ این موسسه گزارش داد روز شنبه بیش از ۶۰ ایرانی و ایرانی آمریکایی در مرزهای آمریکا و کانادا توسط  آژانس محافظت از گمرک و مرزهای ایالات متحده دستگیر شده و مورد بازجویی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، به دلیل کمبود ظرفیت در آژانس محفاظت از گمرک و مرزهای آمریکا به واسطه دستگیری و بازجویی از ایرانیان، شماری زیادی از این افراد  موفق به ورود به خاک آمریکا نشدند.

گفته می‌شود که گذرنامه‌های دستگیرشدگان توقیف شده و آن‌ها با بازجویی‌های مختلف از جمله نوع گرایش، دیدگاه‌های سیاسی و حتی رشته تحصیلی در دانشگاه مواجه شدند.

بر اساس گزارش این مؤسسه، وزارت امنیت ملی آمریکا به تازگی با صدور دستوری به آژانس محافظت از گمرک و مرزهای ایالات متحده دستور داده هر ایرانی تبار به طور بالقوه مظنون یا دشمن، فارغ از وضعیت شهروندی‌اش را دستگیر کنند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که روز گذشته رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند وزارت امنیت داخلی آمریکا از بیم پاسخ ایران به ترور سردار «قاسم سلیمانی»، دستورالعمل‌های امنیتی تازه‌ای صادر کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید