تلاش دموکرات‌ها برای افشای گزارش طرح ترور سردار سلیمانی

کدخبر: ۳۱۹۸۷۶
اقتصادنیوز: دوسناتور ارشد حزب دموکرات روز دوشنبه از ترامپ خواستند تا گزارش محرمانه ترور سردار شهید قاسم سلیمانی به کنگره را علنی منتشر کند.
تلاش دموکرات‌ها برای افشای گزارش طرح ترور سردار سلیمانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ شبکه سی ان ان، سناتور "چاک شومر" و سناتور "باب منندز" دو مقام ارشد کمیته روابط خارجی سنا در نامه‌ای متذکر شدند که گزارش محرمانه کاخ سفید به کنگره در مورد عملیات در بغداد و ترور سردار سلیمانی در یک جامعه دموکراتیک قابل حل نیست و به نظر می‌رسد هیچ توجیه قانونی برای محرمانه بودن این گزارش وجود ندارد.  

براساس نامه اعتراضی سناتورهای دموکرات، بسیار مهم است که مسائل امنیت ملی به موقع با مردم آمریکا به اشتراک گذاشته شود.  

این نامه در حالی منتشر می‌شود که روز یکشنبه ترامپ اعلام کرد که به دلیل شک و تردیدهای طولانی نمایندگان و عموم مردم برخی از اطلاعات مربوط به عملیات ترور سردار سلیمانی را به صورت عمومی منتشر نخواهد کرد.  

«نانسی پلوسی» رییس مجلس نمایندگان آمریکا گزارش دولت دونالد ترامپ درباره ترور سردار شهید قاسم سلیمانی را مبهم دانست.  

وی بامداد یکشنبه در توئیتی نوشت: گزارش طبقه‌بندی‌شده رییس جمهوری ترامپ درباره «قانون اختیارات جنگی» بیش از آن که به سؤالات درباره زمان، روش و دلیل تصمیم برای خصومت‌ورزی علیه ایران پاسخ بدهد، سؤالات بیشتری ایجاد می‌کند.  

پلوسی همچنین در بیانیه‌ای که ضمیمه این توئیت کرد، نوشت: تصمیم بسیار غیرمعمول (دولت) برای طبقه‌بندی کردن این سند که به نگرانی‌های ما اضافه کرده، حاکی از آن است که کنگره و مردم آمریکا در مورد امنیت ملی ما در بی‌خبری نگه داشته می‌شوند.  

وی افزود: اقدام نظامی تحریک‌آمیز، تنش‌زا و نامتناسب دولت ترامپ همچنان نیروهای مسلح، دیپلمات‌ها و شهروندان آمریکایی و متحدان ما را به مخاطره می‌اندازد.  

پلوسی در ادامه بیانیه خود نوشت: آغاز خصومت‌ها بدون کسب «مجوز به کارگیری نیروی نظامی» علیه ایران، بدون مشورت با کنگره و بدون ارائه یک راهبرد روشن و مشروع به کنگره یا عموم مردم انجام شد.  

پهپادهای آمریکایی بامداد جمعه به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق را به همراه هشت نفر دیگر در مسیر فرودگاه بغداد ترور کرده و به شهادت رساندند.  

کاخ سفید با ارسال گزارشی کنگره را رسما درباره علت این اقدام تروریستی مطلع کرد.  

طبق قانون اختیارات جنگی که سال ۱۹۷۳ به تصویب رسید، رییس جمهوری باید تا ۴۸ ساعت بعد از انجام حمله، کنگره را از «شرایطی که باعث به کارگیری نیروهای مسلح شده است» مطلع کند.  

اقدام تروریستی ترامپ با واکنش شدید جهانی و گروه‌ها و طیف‌های دموکرات در آمریکا روبرو شد. همچنین هزاران آمریکایی روز شنبه در ۷۰ شهر آمریکا در اعتراض به اقدام تروریستی دولت ترامپ در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تظاهرات کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید