محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال

کدخبر: ۳۲۰۰۰۳
اقتصاد نیوز:​نحوه‌ی شکل گیری ارزهای دیجیتال به ایده‌ی پول دیجیتال یا دیجیتال کش که به وسیله‌ی دیوید چاوم در سال ۱۹۸۳ ارائه شد، بر می‌گردد. چند سال بعد، چاوم برای عملی کردن ایده‌های خود، کمپانی دیجی کش را تاسیس کرد. در دیجی کش از علم رمز نگاری استفاده شد و قابلیت انتقال به صورت الکترونیکی را برای بانک‌ها فراهم آورد. دیجی کش در سال ۱۹۹۸ ورشکست شد.
محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از دیجیاتو، اولین پول اینترنتی با کاربرد گسترده در سال ۱۹۹۶ با نام ای گلد به وجود آمد. این پول تا سال ۲۰۰۸ که کاربری آن توسط دولت امریکا متوقف شد، تعداد کاربران خود را چندین برابر گسترش داد.

با شروع سال ۱۹۹۷ میلادی، کمپانی کوکاکولا ایده‌ی خرید از ماشین‌ها را با استفاده از پرداخت به وسیله‌ی تلفن همراه ارائه کرد. کمپانی پی پال در سال ۱۹۹۸ شروع به راه اندازی و ارائه ی خدمات ارز دیجیتال بر پایه‌ی دلار کرد. از دیگر پول‌های دیجیتالی مطرح می‌توان به لیبرتی رزرو که در سال ۲۰۰۶ عرضه شد، یاد کرد.

لیبرتی رزرو از خود به عنوان قدیمی‌ترین، امن‌ترین و محبوب‌ترین روش پرداخت یاد می‌کند. این سرویس به میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان خدمات عرضه می‌ کرد. سایت لیبرتی رزرو زمانی که توسط دولت ایالات متحده به دلیل اتهامات پولشویی تعطیل شد، بیش از یک میلیون نفر کاربر فعال داشت.

بالاخره در سال ۲۰۰۹ بیت کوین به وجود آمد. این سیستم شروع ارائه‌ی ارزهای غیر متمرکز بر مبنای بلاک چین بود که فاقد سرور مرکزی و ذخایر دارایی بودند. این ارزهای دیجیتال که از آنها با نام رمز ارز نیز یاد می‌شود، تلاش دولت‌ها را برای کنترل خود ناکام گذاشته‌اند و هیچ سازمانی قدرت مقابله با آنها را ندارد. امروزه خرید بیت کوین و انجام خرید توسط آن به شدت رواج یافته است.

معرفی 20 ارز دیجیتال برتر دنیا

هر چند وقت یکبار، شرکت‌ها با ترکیب تکنولوژی بلاکچین با صنایع مختلف، توکن جدیدی را روانه بازار می‌کنند. در ادامه 2۰ ارز دیجیتال برتر در یک یا دو جمله توضیح داده شده است.

بیت کوین (BTC): محبوب ترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری که در سال ۲۰۰۹ به وجود آمد.

اتریوم(ETH): سیستمی که امکان توسعه نرم افزارهای غیر متمرکز و قراردادهای هوشمند بر روی آن وجود داشته و بسیاری از پروژه‌های جدید و آی سی او ها، توکن‌های خود را بر مبنای این سیستم به وجود می‌آورند.

ریپل (XRP): ریپل از شبکه‌هایی برای انجام سریع تراکنش‌ها به وجود آمده است که مخصوص بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ هستند.

بیت کوین کش (BCH): یک هارد فورک از بیت کوین است که هدف آن به وجود آوردن یک بلاک چین با اندازه بلاک بزرگتر و همچنین کارمزد تراکنش‌های پایین تر بوده است.

ای اُ اس (EOS): سیستم قراردادهای هوشمند و زیرساختی است که از آن برای توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود.

لایت کوین (LTC): لایت کوین نسخه‌ی سبک‌تر شده‌ی بیت کوین بوده که برای پرداخت‌های روزانه مناسب است.

استلار لومنز (XLM): استار لومنز نیز همانند ریپل بر روی سرعت نقل و انتقالات با کارمزد بسیار کم متمرکز است، با این تفاوت که تمرکز ریپل بر روی شرکت‌ها و سازمان‌هاست ولی لومنز برای کاربران عادی است.

کاردانو (ADA): یکی از محبوب ترین سیستم قراردادهای هوشمند و متن باز دنیا است.

تتر (USDT): قیمت تتر با دلار امریکا برابر است و هر واحد تتر دقیقا یک دلار امریکاست. امروزه اکثر معاملات ارزهای دیجیتال به واسطه خرید و فروش تتر انجام می‌شود.

آیوتا (MIOTA): آیوتا یک دفتر کل غیرمتمرکز و توزیع شده است که متن باز بوده و در تلاش است تراکنش‌های بدون هیچ گونه کارمزدی را برای اینترنت اشیا به وجود بیاورد.

ترون (TRX): ترون پروژه‌ای بزرگ و بلند پروازانه برای گسترش اینترنتی کاملا غیر متمرکز در دنیای وب است.

مونرو (XMR): مونرو ارزی است که تراکنش‌های آن به صورت کاملا محرمانه و شخصی حفظ می‌شود و هیچ گونه محدودیتی هم در استخراج این ارز وجود ندارد.

نئو (NEO): نئو سیستم قراردادهای هوشمند است که از آن با نام اتریوم چین نیز یاد می‌کنند.

دش (Dash): پول دیجیتال کاربر پسند و مقیاس پذیر که تراکنش‌های لحظه‌ای را ممکن می‌سازد.

بایننس کوین (BNB): توکن داخلی سیستم معاملاتی بایننس است که از کاربردهای آن می‌توان به دریافت تخفیف در کارمزد تراکنش یاد کرد.

اتریوم کلاسیک (ETC): در سال ۲۰۱۶ به دلیل هارد فورک اتریوم، یک نسخه از اترویم به نام اتریوم کلاسیک به وجود آمد. این نسخه کلیه‌ی ویژگی‌های اتریوم را دارد.

وی چین (VET): وی چین در حال برنامه ریزی روی این مسأله است که تکنولوژی بلاک چین را در سطح سازمانی به وجود آورد.

نم (NEM): نم، بلاکچینی است که در آن به راحتی می‌توان کسب و کارها را بسیار ساده و با امکانات زیاد شخصی سازی کرد.

آنتولوژی (ONT): پلتفرمی است که مبنای اصلی آن اعتماد بوده و برای کسب و کارها، کاربرد زیادی دارد.

کوانتوم (Qtum): سیستمی که با الگوریتم PROOF OF STAKE کار می‌کند و در امکانات زیادی برای توسعه‌ی قراردادهای هوشمند دارد.

رمزارزها هنوز در ابتدای راه خود هستند و برآورده شدن بسیاری از کاربردهای پیش بینی شده برای آنها زمانبر خواهد بود. علت این امر این است که زیرساخت‌های مربوط به آن هنوز در حال گسترده شدن است. در حال حاضر، برای پرداخت‌های اینترنتی، رقابتی تنگاتنگ میان ارزهای دیجیتال و سیستم‌های پرداخت اینترنتی نظیر خرید با پی پال یا خرید پرفکت مانی و ویزا در جریان است. تا چند سال آینده دارایی‌های رمز نگاری شده بی شک کاربردهایی را در اختیار انسان قرار می‌دهند که هنوز حتی به آنها فکر هم نشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید