مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

تندتر کردن مارپیچ خشونت به نفع هیچکس نیست

کدخبر: ۳۲۰۱۹۰
اقتصادنیوز؛ جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره انتقام موشکی ایران، ادعا کرد: «حملات موشکی اخیر به پایگاه‌های هوایی در عراق که مورد استفاده نیروهای ائتلاف و آمریکا بود، نمونه دیگری از تنش‌زایی و افزایش تقابل است. این به نفع هیچکسی نیست که مارپیچ خشونت را بیش از این تند کند»
تندتر کردن مارپیچ خشونت به نفع هیچکس نیست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه) به عملیات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در پاسخ به ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس به دست نظامیان تروریست آمریکایی واکنش نشان داد.

بورل بعد از نشستی در کمیسیون اروپا، مقابل دوربین خبرنگاران حاضر شد و گفت: « می‌خواهم تاکید کنم که تحولات اخیر در ایران و عراق، و کل منطقه بسیار نگران‌کننده است. ما گفت‌وگویی سازنده درباره اینکه چه کمیسیون [اروپا] چه کاری می‌تواند انجام دهد، داشتیم».

به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی سرویس خارجی اتحادیه اروپا، وی با بیان اینکه وضعیت کنونی در غرب آسیا، تلاش‌های سال‌های قبل را در خطر می‌اندازد، توضیح داد: «عواقبی هم برای فعالیت ائتلاف ضد داعش دارد».

این مقام اروپایی درباره انتقام موشکی ایران، ادعا کرد: «حملات موشکی اخیر به پایگاه‌های هوایی در عراق که مورد استفاده نیروهای ائتلاف و آمریکا بود، نمونه دیگری از تنش‌زایی و افزایش تقابل است. این به نفع هیچکسی نیست که مارپیچ خشونت را بیش از این تند کند».

بامداد امروز (چهارشنبه) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از اجرای حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به پایگاه آمریکایی عین الاسد در غرب عراق خبر داد و اعلام کرد که این عملیات در انتقام از ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش انجام شد.

پایگاه هوایی عین الاسد یک فرودگاه نیروی نظامی در استان الانبار در غرب عراق است و در ۱۰۸ کیلومتری غرب «الرمادی» مرکز استان الانبار قرار دارد. در سال ۲۰۰۳، تفنگداران آمریکایی این پایگاه را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ در آن باقی ماندند. عین الاسد دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است. در پایان سال ٢٠١٤، به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه تحت اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در  ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت.

بورل همچنین خبر داد که به عنوان اولین واکنش فوری به این اقدام ایران، جلسه‌ای اضطراری با حضور وزرای خارجه 28 عضو شورای اروپا را برای روز جمعه درخواست کرده و در آن کاری که اتحادیه اروپا می‌تواند در بازه‌های کوتاه، میان و بلند مدت برای پایدار کردن منطقه انجام دهند، بحث خواهد شد.

وی درخصوص وضعیت توافق هسته‌ای ایران و گام پنجم کاهش تعهدات برجامی ایران نیز اظهار داشت: «با همکاران خود درباره وضعیت برجام صحبت کردیم، چیزی که امروز از هر زمانی بیشتر اهمیت دارد زیرا این (توافق) تنها جایی است که می‌توانیم با روس‌ها و چینی‌ها نشسته و درباره موارد دوجانبه درباره خطراتی که ما را تهدید می‌کند، صحبت کنیم».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه از «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران برای سفر به بروکسل دعوت کرده است، تصریح کرد: «[برجام] مهمترین ابزار عدم اشاعه و امنیت منطقه‌ای است... شاید بتوانیم به زودی دیداری جهت تحلیل وضعیت این (توافق) داشته باشیم».

دولت جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه (۱۵ دی ماه) گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد که بر اساس آن، ایران، دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

در بیانیه ایران آمده است که با توجه به ادامه تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های طرف‌های اروپایی برای جبران آثار این تحریم‌ها، تهران تمام محدودیت‌های مربوط به غنی‌سازی، از جمله در زمینه تعداد سانتریفیوژها، را کنار می‌گذارد. تهران در عین حال اعلام کرده است که به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داده و در صورت رفع تحریم‌ها و پایبندی کامل طرف مقابل به برجام، اجرای تعهدات هسته‌ای را از سر می‌گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید