سلطان جدید عمان: راه سلطان قابوس در روابط خارجی را ادامه می‌دهیم/ سه روز عزای عمومی در کشورهای حوزه خلیج فارس/ 50سال حکومت بی‌طرف

کدخبر: ۳۲۰۶۱۱
اقتصادنیوز؛ «هیثم بن طارق آل سعید» جانشین سلطان قابوس بن سعید امروز به عنوان سلطان جدید عمان پس از ادای سوگند قانونی بر ادامه راه سلطان قابوس به ویژه در سیاست خارجی تأکید کرد.
سلطان جدید عمان: راه سلطان قابوس در روابط خارجی را ادامه می‌دهیم/ سه روز عزای عمومی در کشورهای حوزه خلیج فارس/ 50سال حکومت بی‌طرف

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «هیثم بن طارق آل سعید» جانشین سلطان قابوس بن سعید امروز به عنوان سلطان جدید عمان سوگند یاد کرد.

هیثم بن طارق آل سعید سلطان جدید عمان امروز شنبه پس از ادای سوگند قانونی بر ادامه راه سلطان قابوس به ویژه در سیاست خارجی تأکید کرد.

او بر حفظ روابط حسنه با همسایگان، همکاری بین‌المللی و عدم دخالت در امور دیگر کشورها تأکید کرد.

هیثم بن طارق همچنین با تأکید بر حل اختلافات به روش‌های مسالمت‌آمیز، تصریح کرد که با برادران خود در شورای همکاری روند همکاری را ادامه خواهیم داد و از اتحادیه عرب حمایت کرده و با برادرانمان در این اتحادیه به منظور تحقق اهداف آن، تعامل و همکاری خواهیم داشت.

بنابر گزارش شبکه الجزیره، برای دور نگه داشتن منطقه از درگیری‌ها و اختلافات و نیز تحقق تکامل اقتصادی تلاش خواهیم کرد.

هیثم بن طارق افزود که عمان به ایفای نقش موثر خود در سازمان ملل و تلاش برای تحقق امنیت بین‌المللی ادامه خواهد داد و ما معاهدات و توافقنامه‌های امضا‌شده با کشورها و سازمان‌ها را محترم خواهیم شمرد.

تلویزیون عمان سحرگاه امروز از در گذشت «قابوس بن سعید بن تیمور» سلطان این کشور خبر داد.

دولت عمان به مناسبت در گذشت سلطان این کشور سه روز عزای عمومی اعلام و امروز را نیز در این کشور برای انجام مراسم خاکسپاری پیکر سلطان قابوس تعطیل کرد.

سلطان عمان که در سن ۷۹ سالگی در گذشت از سال ۱۹۷۰ میلادی و به مدت پنجاه سال در این کشور حکفرمایی کرد.

۳ روز عزای عمومی در امارات، اردن، مصر، کویت و قطر درپی درگذشت پادشاه عمان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ 

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور ریاستی امارات با صدور بیانیه‌ای درگذشت سلطان قابوس بن سعید، پادشاه عمان را تسلیت گفت.

در این بیانیه آمده است: ما امروز سوگوار رهبری هستیم که از برجسته ترین و خالص‌ترین فرزندان دو امت عربی و اسلامی بود و او چیزهای زیادی را به ملت خود بخشید و زندگیش را در راه دفاع از مسائل این ملت خاصانه سپری کرد.

وزارت امور ریاستی امارات در این بیانیه به نقل از خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس این کشور آورده است: درگذشت سلطان قابوس را به خاندان سلطنتی عمان و ملت این کشور تسلیت می‌گوییم و برای احترام به وی سه روز عزای عمومی اعلام کرده که از امروز (شنبه) آغاز می‌شود. همچنین در این ایام پرچم امارات در تمامی ادارات دولتی در داخل کشور و سفارتخانه ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک آن در خارجه نیمه برافراشته خواهد بود.

در همین حال، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر نیز ضمن تسلیت درگذشت پادشاه عمان سه روز عزای عمومی در سراسر مصر اعلام کرد.

در بیانیه ریاست جمهوری مصر آمده است: امت عرب امروز رهبری را از دست دادند که از باعزت ترین انسان‌ها و یک رهبر خردمند بود که زندگیش را در راه کشور و ملتش بخشید. تاریخ نام او را به عنوان سمبل قدرت و اتحاد سلطنت عمان در طول نیم قرن ثبت خواهد کرد.

دیوان پادشاهی اردن نیز با ملت عمان در غم از دست دادن پادشاه کشورشان ابراز همدردی کرد.

در همین راستا، پادشاه اردن و امیر قطر و کویت نیز به منظور ادای احترام به سلطان قابوس سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

50 سال حکومت «بی طرف» قابوس در عمان

خبرگزاری فرانسه، قابوس بن سعیدسلطان فقید عمان را یک واسطه گر قابل اطمینان برای کمک به حل بحران‌های منطقه توصیف کرد.

تلویزیون عمان سحرگاه امروز از در گذشت «قابوس بن سعید بن تیمور» سلطان این کشور خبر داد.

سلطان عمان که در سن ۷۹ سالگی در گذشت از سال ۱۹۷۰ میلادی و به مدت پنجاه سال در این کشور حکومت کرد. وی بیشترین طول دوران پادشاهی را در بین دیگر حاکمان کشورهای عربی داشت.

خبرگزاری فرانسه درباره او نوشت: سلطان قابوس بن سعید که روز جمعه پس از تقریباً ۵۰ سال حکومت بر سلطنت عمان درگذشت، راه را برای نوسازی و ایجاد تحول در پیش گرفت و با صیانت از کشورش در برابر کشمکش‌های منطقه‌ای به یک واسطه‌گر قابل اطمینان برای کمک به حل بحران‌های منطقه تبدیل شد.

سلطان قابوس که به گفته دیپلمات‌ها دچار سرطان روده بزرگ بود، فرزندی نداشت که بتواند قدرت را پس از او به ارث ببرد.

سلطنت عمان بر خلاف عربستان، امارات و بحرین از روابط عالی با ایران برخوردار بود که همین سبب این کشور را یک میانجیگر مهم در تنش میان ایران و آمریکا در طول چند دهه قرا داده بود و نقش‌های مهمی را در پرونده هسته‌ای و آزادی گروگان‌ها ایفا کرد.

سلطان قابوس در ۱۸ نوامبر ۱۹۴۰ در شهر صلاله، در جنوب سلطنت عمان متولد شد، جایی که تحصیلات دوران ابتدایی و متوسطه خود را گذراند و تا اینکه در بیست سالگی به آکادمی نظامی سلطنتی سندهرست در انگلیس پیوست.

قابوس پس از دو سال با درجه ستوان از آنجا فارغ التحصیل شد. سپس به مدت یک سال در ارتش پیاده هنگ زرهی انگلیس خدمت کرد. او سپس در تشکیلات ستاد ارتش آلمان غربی مشغول به کار شد سپس مدتی به عمان بازگشت و بعد مجددا برای گذارندن دوره علوم مدیریت حکومتی به انگلیس رفت.

قابوس با بازگشت به کشور خود در سال ۱۹۶۴  با سیاست سختی که پدرش اتخاذ کرده بود و از هرگونه تجدد خودداری می‌کرد، برخورد کرد  تا اینکه در ۲۳ ژوئیه ۱۹۷۰ با کودتایی آرام با کمک انگلیس قدرت را در عمان در دست گرفت. پدر سلطان قابوس نیز در سال ۱۹۷۲ میلادی درگذشت.

 او چهاردهمین فرد در زنجیره مستقیم سلاطین خاندان آل بوسعید بود و از سال ۱۹۷۰ (۱۳۴۹ شمسی) که قدرت را به دست گرفت فورا پرچم و واحد پول این کشور را تغییر داد. سلطان قابوس  با اعتقاد به اینکه درآمدهای حاصل از فروش نفت باید صرف نوسازی و ایجاد تحول در کشورش شود. شروع به کار کرد. سلطان قابوس دیپلمات‌های عمانی و شخصیت‌هایی را که در تبعید بودند به کشور بازگرداند و آنها را در انتخاب دولت شریک کرد.

سلطان قابوس کار خود را بر توسعه و پیشرفت کشورش متمرکز کرد در حالی که تا قبل از آغاز زمامداری او، سلطنت عمان کشوری سخت عقب‌افتاده و منزوی از دنیا بود. او با استفاده از منابع ارزی ناشی از درآمدهای نفتی و جهانگردی زیرساخت‌هایی را ایجاد کرد و مسکن، بیمارستان، مدرسه و بندرگاه ساخت.

خبرگزاری فرانسه به نقل از کارشناسان مسائل عمان نوشت: «سلطان قابوس از یک روستا به روستای دیگر می‌رفت و نطق‌های هفتگی از رادیو ایراد می‌کرد تا به همه اقشار جامعه دسترسی پیداکند».

وی در اوایل حکومت پس از یک نبرد طولانی با شورشیان و با کمک نظامی محمدرضا پهلوی شاه ایران که در آن زمان سه هزار نظامی به این کشور اعزام کرد توانست در سال ۱۹۷۵ آنها را سرکوب کند در تمامی مناطق کشور عمان امنیت و آرامش را برقرار کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از آن زمان سلطان عمان بر خلاف دیگر حکام عرب حوزه خلیج فارس سیاست نزدیکی با ایران را که در کرانه دیگر تنگه هرمز واقع است در پیش گرفت و در جریان جنگ ایران و عراق هم بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ موضع بی طرفانه‌ای داشت.

روابط تنگاتنگ سلطنت عمان با ایران به آن اجازه داد تا نقش واسطه‌گری را در پرونده هسته‌ای ایفا کند که منجر به توافق مهمی در سال ۲۰۱۵ بین تهران و واشنگتن در زمان باراک اوباما شد، قبل از آنکه "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا از آن جدا شود.

در سال ۱۹۹۴ "اسحاق رابین" نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دعوت سلطان قابوس  به مسقط سفر کرد و در سال ۱۹۹۶ دفاتر نمایندگی تجاری در امان و تل آویو افتتاح شد. البته این دفاتر در جریان انتفاضه فلسطین در سال ۲۰۰۰ مسدود شد.

سلطان قابوس در اکتبر ۲۰۱۸ هم میزبان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود؛ اما این دیدار به ایجاد هیچ گونه رابطه رسمی میان سلطنت عمان و تل آویو منجر نشد.

سلطنت عمان هم البته از اعتراضات بهار عربی به دور نبود و شهرهای آن برای مدت محدودی شاهد تظاهرات‌های مردمی بود که در نتیجه آن اصلاحات بزرگی در سال ۲۰۱۲ توسط سلطان قابوس  در کابینه عمان ایجاد شد.

سلطان قابوس در دوران حکومت خود مناصب مختلفی داشته است که از جمله آن نخست وزیر، وزیر امور خارجه وزیر دفاع و وزیر دارایی بوده است. او خودش اعضای کابینه را معرفی می‌کرد و در دوران وی برای نخستین بار در تاریخ سلطنت عمان در سال ۲۰۰۳ شورای مشورتی انتخاب شد.

سلطان  عمان صاحب ریش با دقت اصلاح شده به شدت عاشق موسیقی بود. از سلطان قابوس که در سال ۱۹۷۶ با یکی از بستگان خود ازدواج کرد و برای مدت کوتاهی متاهل بود، فرزندی به جای نمانده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید