پیش بینی عجیب استیو جابز از آینده

کدخبر: ۳۲۰۶۵۳
اقتصاد نیوز:وقتی استیو جابز فقید ۱۳ سال پیش در روز نهم ژانویه سال ۲۰۰۷ از نخستین آیفون رونمایی کرد، هدف داشت با دستگاهی که به زعم او «محصولی انقلابی» که «همه‌چیز را تغییر می‌دهد» بود،‌ سهمی تنها یک درصدی از بازار گوشی‌های موبایل به دست آورد.
پیش بینی عجیب استیو جابز از آینده

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از دیجیاتو، با قیمتی نه‌چندان ارزان (بالغ بر ۵۹۹ دلار در آن زمان) و محدودیت در موجودی،‌ چند سالی طول کشید تا آیفون‌های اپل به هدف غایی خود برسند، یعنی تغییر چگونگی تعامل انسان‌ها با تکنولوژی.

با محبوبیت یافتن آیفون،‌ دیوایس‌های دیگر هم خط مشی آن را دنبال کردند. کیبوردهای فیزیکی جای خود را به نمایشگرهای لمسی بزرگ‌تر دادند و موبایل‌های هوشمند تبدیل به دیوایس‌هایی شدند که هم بهره‌وری دارند و هم سرگرم‌مان می‌کنند. در این روند نیز،‌ اپل به شکلی اجتناب‌ناپذیر امثال بلک‌بری، نوکیا و پالم را سلاخی کرد.

آیفون و اسمارت‌فون‌هایی که از آن الگو گرفتند محصولاتی فراتر از تکنولوژی‌های طمعکارانه بودند و تبدیل به نقطه عطفی برای پردازش موبایل تبدیل شدند و به حکمرانی تمام و کمال پردازش دسکتاپ پایان دادند. و در این مسیر، میلیون‌ها اپلیکیشن نیز از راه رسید که تقریبا هرچیزی، از رزرو بلیت هواپیما و خانه‌های مسافرتی گرفته تا پخش محتویات صوتی و تصویری و یافتن معشوقه را در بر می‌گیرند.

 

 

 

با گذشت ۱۳ سال از رونمایی نخستین آیفون، مرور جملات استیو جابز نشان می‌دهد که او از همان روز ذهنیتی روشن درباره وضعیت تکنولوژی در دهه ۲۰۱۰ داشته است؛ دهه‌ای که در جریان آن،‌ اینترنت به معنای واقعی کلمه در نوک انگشتان بشر بود.

هر از چندگاهی یک محصول انقلابی از راه می‌رسد که همه‌چیز را تغییر می‌دهد.

این همان کاری بود که آیفون کرد، موبایل‌ها که دیوایس‌هایی صرفا برای برقراری ارتباط صوتی بودند، به شکل جواهری ارزشمند درآمدند که ظاهرا بدون آن‌ها قادر به زندگی نیستیم و تقریبا هر سال باید عوض‌شان کنیم.

در نخستین سال‌های دهه ۲۰۰۰ میلادی، جا گذاشتن اتفاقی موبایل در خانه مشکل چندان بزرگی نبود. اما در دهه‌ای که بعدا از راه رسید، جا گذاشتن عمدی موبایل در خانه مانند نوعی سم‌زدایی ضروری به نظر می‌رسد.

کاری که می‌خواهیم انجام دهیم،‌ ساخت محصولی نوآورانه است که استفاده از آن بسیار آسان خواهد بود و به مراتب هوشمندتر از هر موبایل دیگری است که تاکنون ساخته شده.

نخستین آیفون تنها ۴ دکمه (یا ۵ دکمه با احتساب سوییچ قطع صدا) داشت. وقتی اپل در سال ۲۰۱۷ و با آیفون ۱۰ دکمه هوم را از دیوایس‌هایش حذف کرد، تعداد آن‌ها به ۳ دکمه رسید.

آیفون ساده و نوآورانه است، آنقدر ساده که اصلا هیچ دستورالعملی درون جعبه‌اش قرار نمی‌گیرد. اپل با ساده‌سازی آیفون، تکنولوژی را قابل دسترسی‌تر کرد.

 

 

 

نرم‌افزارهای موبایل مثل بچه‌نرم‌افزار می‌مانند. قدرتمند نیستند. امروز ما یک دستاورد نرم‌افزاری را به شما نشان خواهیم داد. نرم‌افزاری که حداقل ۵ سال از آنچه روی هر موبایل دیگری می‌یابید جلوتر است.

برخلاف گوشی‌های موبایل قبلی، آیفون ساخته شده بود تا به صورت مستقل عمل کند و صرفا یک افزونه برای کامپیوترهای دسکتاپ یا لپتاپ‌ها نباشد. در این موبایل، خبری از «اجزای ناقصی که در اکثر موبایل‌ها می‌یابید»‌ نبود و استیو جابز هم این را می‌دانست.

موبایل‌های هوشمند به مردم اجازه دادند که تنها با یک دیوایس قادر به کار و بازی باشند. با این همه، نخستین آیفون بدون ایراد نبود و یک قابلیت بسیار ساده را کم داشت: کپی و پیست.

ما چیزی فوق‌العاده را برای دستان شما طراحی کرده‌ایم، خیلی ساده فوق‌العاده.

موبایل‌های آیفون امروز شکلی سمبلیک یافته‌اند. اپل به صورت سالانه آن‌ها را به‌روزرسانی می‌کند و از مشتریان وفادار خود می‌خواهد که آخرین مدل را بخرند. در بسیاری از کشورهای جهان، آیفون محبوب‌ترین محصول تکنولوژیک مردم است و با از راه رسیدن هر مدل جدید، موبایل خود را مثل لباس عوض می‌کنند.

 

 

 

این اپلیکیشنی است که برای ارائه اپلیکیشن‌ها روی آیفون نوشته‌ایم و می‌خواهیم با عرضه نرم‌افزار بعدی، آن را به تمام آیفون‌های موجود بیاوریم... به نظرمان واقعاً چیز باحالی است.

اگرچه این جمله در مراسم معارفه نخستین آیفون گفته نشد، توصیف استیو جایز از اپ استور به عنوان «باحال» واقعاً حق مطلب را ادا نمی‌کرد. این مارکت‌پلیس برای اپلیکیشن‌های موبایل، به اندازه دیوایس میزبانش تحسین‌برانگیز و انقلابی بود.

بدون وجود اپ استور (و همینطور پلی استور روی موبایل‌های قوت گرفته از اندروید گوگل)، مصرف‌کنندگان نمی‌توانستند تنها با فشار یک دکمه اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام، تلگرام یا نت‌فلیکس را دانلود کنند.

این انقلابی دست اول است. انقلابی برای آوردن اینترنت واقعی به موبایل شما.

پیش از اینکه موج آیفون از راه برسد، صفحات وب روی موبایل‌ به شکلی بسیار ضعیف نسبت به همتای دسکتاپی خود نمایش داده می‌شدند: به شکلی کند بارگذاری می‌شدند و صرفا استخوان‌بندی صفحات قابل مشاهده بود.

در دهه اسمارت‌فون‌ها، مصرف‌کنندگان توانستند از قدرت واقعی اینترنت روی دیوایس‌های موبایل بهره‌مند شوند.

 

 

 

ما ضمنا چیزهایی هم داریم که شما نمی‌توانید ببینید.

جابز به صورت خاص یکی از تکنولوژی‌های پنهان آیفون را به نمایش درآورد: اینکه وقتی برای برقراری تماس تلفنی موبایل را روی گوشتان قرار می‌دهید، سنسورها شرایط را تشخیص داده و نمایشگر را به صورت خودکار خاموش می‌کنند.

بسیاری از کارهایی که اسمارت‌فون‌ها امروز انجام می‌دهند پنهان است: مانند اینکه چطور یک اپلیکیشن هم‌سفری آنلاین لوکیشن شما را تشخیص داده و به نزدیک‌ترین تاکسی اینترنتی متصل‌تان می‌کند.

گوگل و هواوی تمرکزی شدید بر هوش مصنوعی دارند و تصاویر ثبت شده با موبایل‌هایشان را پیش از اینکه اصلاً در گالری ظاهر شوند بهبود می‌بخشند یا مصرف باتری را با چگونگی استفاده کاربر از دستگاه تطبیق می‌دهند.می‌خواهم لطفا ۴۰۰۰ قهوه لاته بیرون‌بر سفارش دهم. نه،‌ شوخی کردم. شماره را اشتباه گرفتم. ممنون.

جابز در حالی که مشغول نمایش قابلیت‌های نقشه و توانایی آیفون در یافتن شماره‌های تلفن بود،‌ با یک فروشگاه استارباکس در سان فرانسیسکو تماس گرفت.

امروز نه‌تنها قادر به سفارش غذا از طریق موبایل‌هایمان هستیم، بلکه می‌توانیم سرویس دلیوری مورد نظرمان را هم انتخاب کنیم.

 

 

وین گرتسکی [بازیکن هاکی رو یخ کانادایی] جمله‌ای قدیمی و معروف دارد که عاشقشم: من به سمت جایی اسکی می‌کنم که گوی هاکی قرار است باشد، نه جایی که بوده است. ما هم از روزهای بسیار بسیار آغازین اپل سعی کرده‌ایم چنین کاری کنیم و به این کار ادامه خواهیم داد.

دهه ۲۰۱۰ درحالی تمام شد که تولیدکنندگان در پی گام بعدی در طراحی موبایل‌های هوشمند، مانند روی آوردن به نمایشگرهای تاشو هستند، هرچند که موفقیت عمومی چندانی نداشته‌اند. اپل،‌ سامسونگ و هواوی ضمنا دیوایس‌هایی متصل مانند ایرفون، ساعت و اسپیکرهای هوشمند می‌سازند.

از همین روزهای نخست ۲۰۲۰،‌ تولیدکنندگان موبایل به دنبال ارائه تکنولوژی 5G خواهند بود که قرار است اتصالات اینترنتی باثبات و بسیار سریع را در کنار پردازش مبتنی بر اینترنت اشیا به ارمغان آورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید