دوازدهمین حراج تهران؛ میلیاردی‌ها در راهند

کدخبر: ۳۲۰۹۶۴
اقتصاد نیوز:حراج آثار هنری تهران به دوازدهمین دوره خود رسیده است. آثار ارائه شده در حراج دوازدهم چهارشنبه و پنجشنبه در هتل پارسیان آزادی به نمایش گذاشته می‌شود و عصر جمعه ۲۷ دی‌ماه چکش می‌خورند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از همشهری، حراج آثار هنری تهران به دوازدهمین دوره خود رسیده است. آثار ارائه شده در حراج دوازدهم چهارشنبه و پنجشنبه در هتل پارسیان آزادی به نمایش گذاشته می‌شود و عصر جمعه ۲۷ دی‌ماه چکش می‌خورند.

تنوع آثار و هنرمندان از نسل‌های گوناگون خبر از حراجی پرشور می‌دهد. هرچند که همواره حراج‌های دی‌ماه در مقایسه با حراج‌های تیرماه که آثار کلاسیک هنر ایرانی نیز در کنار آثار معاصر عرضه می‌شوند، از اقبال بیشتری برخوردار شده است. ۱۱۸ اثر در حراج دوازدهم تهران عرضه خواهند شد. نگاهی کرده‌ایم به شماری از آثاری که در حراج دوازدهم عرضه می‌شوند.

میلیاردی‌ها در راهندگوناگونی جلوه‌ها

ترکیب متنوعی از هنرمندان معاصر ایران در حراج دوازدهم حضور دارند. آثار هنرمندانی، چون هوشنگ پزشک‌نیا، فرشید مثقالی، پرویز تناولی، فریده لاشایی، پروانه اعتمادی، هانیبال الخاص، ناصر اویسی، رضا بانگیز، یعقوب امدادیان، قاسم حاجی‌زاده، نصرت‌الله مسلمیان، منصوره حسینی، سیدمهدی حسینی، مهدی سحابی و داوود زندیان در حراج دوازدهم عرضه می‌شود تا دوستداران هنر ایران شاهد مجموعه متنوعی از آثار هنرمندان مدرن ایرانی با رویکرد‌های گوناگون باشند. آثار متنوعی که هر کدام جلوه‌ای از هنر امروز ایران را نمایندگی می‌کنند.

میلیاردی‌ها در راهند


جایی برای جولان هنرمندان جوان

حسن حراج دی‌ماه این است که آثار بیشتری از هنرمندان جوان به حراج راه می‌یابند. هر بار که هنرمندان جوان در حراج حاضر شده‌اند آثارشان خواهان بسیار داشته و رقابت برای خریدشان کمتر از هنرمندان پیشکسوت و نام‌آشنا نبوده است. در حراج دوازدهم هنرمندانی، چون طاهر پورحیدری، یحیی گمار، محمدرضا یزدی، علیرضا آستانه، بابک رشوند، الهام فلاحی، نزار موسوی‌نیا، ساناز البرزی و... به‌عنوان هنرمندانی با سن کمتر از ۴۰ سال حاضرند. به این فهرست هنرمندان دیگری مثل پویا آریان‌پور، محمود بخشی و محمد بزرگی را نیز باید افزود.

هرچه حضور هنرمندان جوان‌تر در حراج بیشتر شود، حراج از چرخه ارائه آثار گاه تکراری و نام‌های اغلب آشنا بیرون می‌آید و دایره هنرمندان خود را گسترده‌تر می‌کند.

میلیاردی‌ها در راهند


رقابت رکوردشکنان میلیاردی

اثری از حسین زنده‌رودی صدرنشین قیمت‌های حراج دوازدهم است. «قوس آبی نیلگون» تابلویی است که مثل بقیه کار‌های زنده‌رودی از کنار هم نشستن حروف خلق شده و نظمی هندسی شبیه آثار معماری ایرانی به‌خود گرفته است. قیمت اثر حسین زنده‌رودی ۳ تا ۴ میلیارد تومان برآورد شده تا گران‌ترین اثر حراج دوازدهم از آن او باشد.

۲ اثر از منوچهر یکتایی و فرهاد مشیری در رتبه‌های بعدی حراج قرار دارند. یکی از طبیعت بی‌جان‌های منوچهر یکتایی هنرمندی که زمان زیادی از درگذشت او نمی‌گذرد در حراج دوازدهم ارائه شده. یکتایی یکی از چهره‌های جهانی هنر مدرن ایران است. اثر او پیش‌تر در دوره پنجم حراج تهران نیز عرضه شده بود و بعد در سال ۲۰۱۶ در حراج ساتبیز نیز ارائه شد.

فرهاد مشیری نیز با یکی دیگر از کوزه‌های خود به حراج تهران آمده. این بار «خوابم یا بیدار» روی کوزه نقش بسته است. باید دید که آیا هنوز هم فرهاد مشیری که معمولا در بازار‌های جهانی قیمت بیشتری از دیگر هنرمندان ایرانی دارد، می‌تواند همچنان از رکوردشکنان باشد یا نه. این دو اثر به قیمت ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان عرضه شده‌اند. پس از آن‌ها ۲ اثر از فرامرز پیلارام و پرویز تناولی با قیمت یک تا ۱.۵ میلیارد قرار گرفته‌اند.

آثار دیگری نیز اقبال میلیاردی شدن دارند. اثر‌هایی از منیر فرمانفرماییان و منصور قندریز ۸۰۰ میلیون تا ۱.۲ میلیارد تومان برآورد شده‌اند. اثر دولته‌ای از آیدین آغداشلو، یکی از مجسمه‌های ژازه تباتبایی و اثری از مارکو گریگوریان هر ۳ بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان برآورد شده‌اند. همه این آثار در رقابتی خوش‌بینانه می‌توانند به مرز یک‌میلیارد تومان برسند.

میلیاردی‌ها در راهند


فریم‌های گران‌قیمت

پیش‌تر فقط عکس‌های عباس کیارستمی بود که به حراج تهران راه می‌یافت. پس از استقبال از عکس سعید صادقی در دوره‌های گذشته عکس‌های دیگری نیز به حراج راه یافته‌اند. عکسی از جاسم غضبان‌پور و یکی دیگر از عکس‌های جنگ سعید صادقی در حراج دوازدهم حاضرند. اما طبیعتا عکس‌های کیارستمی به قیمت پایه‌ای بسیار بیشتر ارائه شده است. یکی از عکس‌های کیارستمی با قیمت ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان و عکس دیگری از او با قیمت تقریبی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون در حراج دوازهم ارائه می‌شوند.

مهدی کرم‌پور و رضا کیانیان نیز با عکس‌های خود برای نخستین‌بار در حراج دوازدهم حاضر شده‌اند. کار رضا کیانیان اثری سه‌تکه است که ذیل عنوان دیجیتال‌آرت عرضه شده است. جای آثار عکاسان دیگری مثل بهمن جلالی در حراج دوازدهم خالی است.

باید دید در روز‌هایی که به سبب توالی اتفاق‌های ناخوشایند جامعه ایران حال و روز مساعدی ندارد، حراج دوازدهم تهران با چه استقبالی مواجه می‌شود. آیا همه آثار ارائه شده در حراج به فروش می‌روند. آیا خریداران خارجی و ایرانی می‌توانند رکورد‌های تازه‌ای در فروش آثار هنری امروز ایران ثبت کنند یا نه.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید