جنگ ایران و آمریکا در فضای مجازی چین

کدخبر: ۳۲۱۶۳۱
​اقتصاد نیوز:خاویر هرناندر در نیویورک تایمز نوشت: ایران و آمریکا یکدیگر را به تحریک خشونت متهم کرده اند.
جنگ ایران و آمریکا در فضای مجازی چین

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از انتخاب،از آنجا که تنش‌ها بین آمریکا و ایران پس از ترور یک ژنرال عالی رتبه ایرانی در ماه جاری همچنان ادامه دارد، دو کشور در حال جنگی داغ در میدانی تازه هستند: فضای اینترنت چینی!

سفارتخانه‌های آمریکا و ایران در پکن طی روزهای اخیر مجموعه‌ای از پست‌ها علیه یکدیگر را در ویبو Weibo منتشر کرده‌اند، گفتنی است ویبو یک شبکه اجتماعی محبوب چینی است که صدها میلیون کاربر در این کشور دارد.

سفارت آمریکا، ایران را متهم به آتش‌ افروزی در کشورهای مختلف کرده است. در مقابل سفارت ایران نیز ترور ژنرال قاسم سلیمانی را محکوم کرده و عهد کرده که به دنبال خاتمه دادن به حضور شرارت بار نیروهای آمریکایی در غرب آسیا است.

این نبرد دو کشور در فضای مجازی مردم چین را مجذوب خود کرده چرا که در این کشور جنگ‌ها و اظهارنظرهای دیپلماتیک به ندرت در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و دولت مسائل مربوط به سیاست را سانسور می‌کند.

این جنگ دو کشور در فضای مجازی در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا بر شرکت‌های فناوری آمریکایی فشار آورده تا محتوای گروه‌هایی که دولت این کشور آنها را سازمان‌های تروریستی می‌داند، سانسور کند. گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه فیس بوک در حال سانسور برخی از پست‌های طرفداران ایران از جمله در اینستاگرام است. این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد که برای رعایت تحریم‌های آمریکا موظف است برخی از پست‌ها را بررسی و آن‌ها را حذف کند.

ایران نیز فیس بوک ، توییتر و برخی شبکه های اجتماعی را مسدود کرده است.

رسانه های خبری چینی این درگیری را پوشش داده و ویبو را به عنوان میدان نبرد جدید بین دو کشور توصیف می‌کنند. هشتگ نبرد ویبو تا پنجشنبه بیش از 1.5 میلیون بار مشاهده شده بود.

مقامات چین یکی از سرسخت‌ترین سیستم‌های سانسور در جهان را دارند و به طور مرتب گزارش‌ها، نظرات و پست‌هایی را که به نظر سیاسی حساس یا خرابکارانه است، حذف می‌کنند. در مواردی حتی پست‌های دیپلمات‌های خارجی به ویژه در موضوعاتی مانند کره شمالی یا حقوق بشر سانسور شده است.

با این وجود دولت چین تاکنون اجازه داده که جنگ لفظی بین آمریکا و ایران ادامه یابد، شاید به این دلیل که بد هم نیست بالاخره توجه را از مسائل مربوط به چین منحرف می‌کند.

فرگوس رایان، تحلیلگر موسسه سیاست استراتژیک استرالیا که سانسور چین در پست‌های سفارتخانه های خارجی را مورد مطالعه قرار داده در این باره گفت: هر موضوعی که باعث ایجاد پرت شدن حواس افکار عمومی از مشکلات داخلی در چین شود، برای پکن مفید است. در ماجرای درگیری ایران و آمریکا هم چین تا اندازه‌ای برای خودش نقشی قائل است.

بسیاری از کاربران اینترنت چینی از این فرصت برای انتقاد از آمریکا به عنوان یک قدرت امپریالیستی استفاده کرده‌اند و خود این موضوع هم قطعا مورد استقبال پکن قرار می‌گیرد. برخی دیگر هم به این اشاره کرده‌اند در شرایطی که فیس‌بوک سانسور می‌کند ویبو چینی اجازه بحث آزادانه را به مقامات دو کشور داده است.

خود سفارت آمریکا که بیش از 2.6 میلیون دنبال کننده در ویبو دارد، گفته که از این بحث استقبال می‌کند.

سفارت در بیانیه‌ای با تشریح رویکرد خود در رسانه‌های اجتماعی در چین گفت: ما خواهان بحث و گفتگو هستیم بحثی که هم می‌تواند شامل حمایت و هم شامل انتقاد از سیاست آمریکا باشد.

در سوی مقابل سفارت ایران با بیش از 300 هزار دنبال کننده، به این دعوت ضمنی آمریکا برای نوعی مناظره پاسخی نداد.

چین و ایران در سالهای اخیر به دنبال روابط نزدیک‌تر بودند به ویژه این که تحریم‌های آمریکا فشار اقتصادی بر تهران را افزایش داده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اواخر ماه دسامبر درست چند روز قبل از ترور ژنرال سلیمانی، برای دیدار با همتای چینی خود، وانگ یی به پکن سفر کرد. در این دیدار، آقای وانگ از زورگویی و سواستفاده از قدرت در عرصه نظام بین‌الملل انتقاد کرد، انتقادی که به نظر می‌رسید مقصودش آمریکا باشد.

سفارت ایران در پست‌های خود در شبکه اجتماعی ویبو از توجه و حمایت کاربران چینی تشکر کرد و حتی پیشنهاد کرد که آنها برای تعطیلات سال نو به ایران سفر کنند. سفارت همچنین اشاره کرد که ایران کاملا امن است بنابراین از این بابت نگرانی نداشته باشند.

به گفته بسیاری از کارشناسان، ایران احتمالا مشتاق جلب توجه و کسب اعتبار از سوی مردم چین است.

هونگینگ وانگ، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه واترلو در کانادا گفت: چین در سال‌های اخیر که تحریم‌های ایالات متحده ایران را خفه کرده، فضای اقتصادی و سیاسی بسیار مهمی را در اختیار تهران قرار داده است.

وی افزود: حمایت کاربران چینی می‌تواند به تقویت مشروعیت دولت ایران در نظر مردم خودش هم کمک کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید