گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و مرکل

کدخبر: ۳۲۱۷۳۱
اقتصادنیوز:رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه و "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان شنبه شب در گفت‌وگوی تلفنی آخرین تحولات منطقه و موضوع صلح لیبی را بررسی کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،آناتولی به جزئیات بیشتر تماس تلفنی اردوغان با مرکل اشاره‌ای نکرده است.

این گفت‌وگو ساعاتی پس از آن انجام شد که اردوغان روز شنبه در گفت‌وگو با نشریه "پولیتیکو"صراحتا تصریح کرده بود: در صورت سقوط دولت قانونی لیبی (دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج)، اروپا با مجموعه‌ای از مشکلات و تهدیدهای جدید روبه‌رو خواهد شد.

وی اعلام کرده بود: سازمان‌های تروریستی نظیر داعش و القاعده که در سوریه و عراق شکست خورده‌اند، در صورت سقوط طرابلس فرصت و زمینه‌ مناسب برای رشد دوباره پیدا خواهند کرد.

در آخرین تحولات کنفرانس بین‌المللی برلین، منابع خبری از ورود "خلیفه حفتر" فرمانده ارتش شرق لیبی خبر می‌دهند.

وی در نشست پیشین که روز دوشنبه در مسکو برگزار شد، از امضای توافق با دولت وفاق ملی خودداری کرد.

طرف‌های درگیر در لیبی شنبه هفته گذشته پذیرفته بودند که یک روز بعد (روز یکشنبه) درگیری‌های نظامی را متوقف کنند و قرار شد برای رسمیت بخشیدن به این آتش‌بس، یک توافقنامه رسمی را در مسکو امضا کنند که این مسأله با نپذیرفتن حفتر اجرایی نشد.

مذاکرات وزیران امورخارجه و دفاع روسیه و ترکیه در قالب ۲+۲ دوشنبه هفته گذشته آغاز و سپس هیأت‌ طرف‌های لیبی به سرپرستی رییس دولت وفاق ملی و حفتر به مذاکرات وزیران امورخارجه و دفاع روسیه و ترکیه به آن پیوستند که بیش از هفت ساعت به طول انجامید.

آلمان از فردا یکشنبه (۱۹ ژانویه) میزبان، السراج، حفتر، نمایندگانی از ترکیه، آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین، ایتالیا، امارات، مصر، الجزایر و کنگو برای یافتن راه حل سیاسی بحران لیبی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید