گزارش نشریه «نیشن» درباره نفوذ فزاینده FDD در سیاست‌های کاخ‌سفید علیه تهران؛

نقش کلیدی یک اندیشکده ضدایرانی در ترور سردارسلیمانی

کدخبر: ۳۲۲۳۴۲
اقتصادنیوز؛ نشریه آمریکایی «نیشن» در نوشتاری به قلم «جیمز کاردن» مشاور سابق حوزه روسیه در وزارت خارجه آمریکا، ه نفوذ فزاینده اندیشکده ضد ایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» (FDD) بر سیاستگذاری تیم ترامپ نسبت به ایران پرداخته و از نقش کلیدی این اندیشکده ضدایرانی در عملیات ترور سردار قاسم سلیمانی پرده برداشته است.
نقش کلیدی یک اندیشکده ضدایرانی در ترور سردارسلیمانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ تارنمای نشریه آمریکایی «نیشن» در جدیدترین نوشتار خود، به نفوذ فزاینده اندیشکده ضد ایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» (FDD) بر سیاستگذاری تیم ترامپ نسبت به ایران پرداخته است. 

«جیمز کاردن» (James Carden)، مشاور سابق حوزه روسیه در وزارت خارجه آمریکا نویسنده این مقاله می‌نویسد: نفوذ فزاینده نهادهایی مانند «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» بر سیاست‌گذاری دولت ترامپ نسبت به ایران، یک رسوایی کامل است و کنگره باید در این باره تحقیق و تحفص کند.

جیمز کاردن

کاردن که نویسنده مستمر نشریات پرمخاطبی مانند «لس آنجلس تایمز» و «نشنال اینترست» درباره نقش اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» در ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، فرمانده شهید سپاه قدس و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان نیروهای مردمی عراق می نویسد:

«نفوذ نظامی بنیاد دفاع از دموکراسی ها بر سیاست آمریکا نسبت به ایران در حال پاسخ دادن است و ترور سلیمانی گواه این امر است. این سناریو را مدنظر قرار دهید: یک سازمان معاف از پرداخت مالیات که در پایتخت آمریکا قرار دارد، خود را اندیشکده معرفی می کند و موسسان و سرمایه گذاران آن میلیاردرهایی هستند که با حلقه امنیت ملی کاخ سفید ارتباط تنگاتنگی دارند.  آنها برای حفاظت از منافع یک کشور خارجی در خاک آمریکا فعالیت و در کنگره آمریکا لابی گری می کنند. اینها دقیقا، مشخصات اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» است که حامی سرسخت اسراییل است و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ، نیز از طرفداران بسیار جدی این موسسه و سیاست های آن است

نویسنده در بخش بعدی خاطرنشان می کند:

«پیش از این، مشاور عالی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در «شورای امنیت ملی» آمریکا، «ریچارد گلدبرگ» (Richard Goldberg) بود و میلیاردرهایی مانند «پل سینگر» (Paul Singer) و   «برنارد مارکوس» (Bernard Marcus) که موسسان و حامیان مالی این موسسه هستند، با جدیت و سرسختانه تلاش کرده اند سیاستی نظامی را علیه ایران و به طور کلی خاورمیانه رقم بزنند.»

نویسنده در ادامه ترور بامداد جمعه ۱۳ دی ماه سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس را طی حمله پهپادهای آمریکایی در اطراف فرودگاه بغداد یادآور می شود و می افزاید:

«پس از این حمله، پنتاگون بدون آوردن هیچ سند و مدرکی در بیانیه ای مدعی شد که سلیمانی، فعالانه در حال طراحی نقشه هایی برای حمله به دیپلمات ها و کارکنان آمریکایی در عراق و سراسر منطقه بود و هدف از این حمله، جلوگیری از اجرایی شدن نقشه های تهاجمی آینده ایران بوده است.»

وی سپس تحسین و ابراز خوشحالی علنی این اندیشکده صهیونیستی و ضد ایرانی را یادآور شده و می نویسد: «مارک دوبوویتز» (Mark Dubowitz)، مدیر ارشد اجرایی این اندیشکده در حساب کاربری خود در شبکه توییتر، تصمیم ترامپ برای ترور سلیمانی و المهندس را تحسین کرد و نوشت: «تا پیش از این، ایران خیال می کرد که ترامپ یک ببر توییتری است اما حالا عکس آن ثابت شده است. به عقیده من، مرگ سلیمانی، بیش از مرگ «بن لادن» دارای تبعات است.»

نویسنده سپس تصریح می کند:  «ترور سلیمانی و سخنان «دوبوویتز»، ترتیبات و ارتباطات بین این مرکز با «شورای امنیت ملی» ترامپ را بیش از پیش برای ما روشن می کند. اندکی بعد از این حملات در بغداد، «بلومبرگ نیوز» خبر داد که «ریچارد گلدبرگ»، یکی از مشاوران عالی رتبه بنیاد دفاع از دموکراسی ها، پس از اینکه یک سال را در شورای امنیت ملی آمریکا سپری کرده، بار دیگر به این اندیشکده باز خواهد گشت

«بلومبرگ نیوز» در این باره نوشته است: «این موقعیت را «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ برای وی فراهم کرده است. چرا که بولتون احساس می کند سیاست فشار حداکثری علیه ایران در وزارت خزانه داری و وزارت امور خارجه آمریکا در حال تضعیف است. به همین علت، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ، «ریچارد گلدبرگ»، را فورا به جایگاه سابق خود در این اندیشکده بازگردانده تا با این جریان مقابله کند. در دوره ای که گلدبرگ در این اندیشکده حضور نداشت و به «شورای امنیت ملی» رفته بود، این اندیشکده همچنان حقوق وی را به عنوان عضوی از آن پرداخت می کرد.»

نویسنده همچنین می افزاید: «درک گسترده و عمیقی در واشنگتن شکل گرفته است که اندیشکده «بنیاد دفاع از دمکراسی ها» در شکل دادن و اجرای سیاست واشنگتن نسبت به ایران، به طور نزدیک با دولت این کشور کار می کند. این چنین ترتیباتی پرسش های قابل ملاحظه ای را ایجاد می کند. چرا که یکی از اعضای «شورای امنیت ملی» آمریکا از سوی این اندیشکده حقوق می گیرد، این مرکز معاف از مالیات است و برای بهبود چهره اسراییل به عنوان یک کشور خارجی تاسیس شده است.»

این تارنمای آمریکایی در بخش بعدی می نویسد:

«بدتر از همه اینکه، ارتباط بین دولت آمریکا و این اندیشکده آشکارا نشان دهنده خطوط تامین مالی پشت پرده است. یک سوم از بودجه اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»  را «برنارد مارکوس» یکی از میلیاردرهای حامی کمپین انتخاباتی ترامپ تامین می کند که ایران را با «شیطان» مقایسه کرده است. در واقع، مارکوس به همراه «شلدون آدلسون»، میلیاردر مشهور یهودی و شخص اول «آیپک» (بزرگ ترین لابی اسراییل در آمریکا) که «سلطان کازینو» لقب گرفته و «پل سینگر» از مولتی میلیاردرهایی اصلی هستند که تامین بودجه اندیشکده بر عهده آنهاست و خروج ترامپ از برجام را رقم زدند.»

نویسنده همچنین تاکید می کند:  «حوادث چند هفته گذشته حاکی از این است که اندیشکده بیش از آنچه تاکنون تصور می شد بر سیاستگذاری خارجی واشنگتن صاحب نفوذ است. اینکه نهادهای نومحافظه کار و معاف از مالیاتی مانند «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» به گونه روز افزونی به اعمال نفوذ بر سیاست خارجی آمریکا ادامه می دهند، یک رسوایی است و این امر نیازمند تحقیق و تفحص از سوی کنگره آمریکاست.»

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد روز جمعه (۱۳ دی) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

دوم شهریور ماه سال جاری، وزارت امور خارجه کشورمان با صدور اطلاعیه ای، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و مدیر آن را در فهرست تحریمی جمهوری اسلامی ایران قرار داد و در پی آن، جان بولتون، در توییتی مدعی شد «تهدید ایران علیه یک اندیشکده آمریکا و مدیرعاملش از عرف خارج است. بنیاد دفاع از دموکراسی ها کار محشری را در افشای فساد و فعالیت‌های خصمانه ایرانیان انجام داده است و بعید می‌دانم که این اقدام بی‌اعتبار جلوی آنها را بگیرد. ایران مسئول تمام اقداماتی است که به بنیاد دفاع از دموکراسی یا هر شهروند آمریکایی لطمه بزند، خواهد بود.»

در بخشی از اطلاعیه وزارت خارجه آمده است: «با عنایت به اینکه موسسه آمریکایی با نام متقلبانه «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» - و به ویژه «مارک دوبوویتز» مدیر این بنیاد - آگاهانه و عامدانه از طریق اقداماتی از قبیل تولید و انتشار دروغ، تشویق، مشورت، لابی گری و کارزار تبلیغاتی منفی به نحوی موثر در طراحی، اعمال و تشدید اثرات تروریسم اقتصادی علیه کشورمان مشارکت داشته و دارند؛ و به شکلی جدی و فعال در جهت آسیب وارد کردن به امنیت و منافع حیاتی مردم ایران تلاش کرده و می کنند، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در اجرای تکالیف مقرر در تبصره یک ماده ۴ و تبصره یک ماده ۵ از قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه مصوب ۱۳۹۶/۵/۲۲، به دنبال هماهنگی های صورت گرفته با مراجع ذیربط، بدینوسیله این بنیاد و «مارک دوبوویتز» مدیر آن را در فهرست تحریمی موضوع قانون مذکور قرار می دهد و لذا نامبردگان مشمول آثار قانونی مواد ۶ تا ۸ قانون موصوف خواهند بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک