ششمین سفر وزیرخارجه عمان به ایران در سال 1398؛

ماموریت ویژه «بن‌علوی» در تهران چیست؟

کدخبر: ۳۲۲۸۵۴
اقتصادنیوز؛ به فاصله تنها 5 روز از سفر هفته گذشته وزارت امور خارجه عمان اعلام کرد که یوسف بن علوی وزیر خارجه این کشور امروز (یکشنبه) در تهران با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و گفتگو می‌کند. این ششمین سفر بن علوی به تهران در سال جاری (۱۳۹۸) است.
ماموریت ویژه «بن‌علوی» در تهران چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ وزیر خارجه عمان به فاصله پنج روز بعد از سفر هفته‌ گذشته‌اش، باز امروز (یکشنبه) با همتای ایرانی خود در تهران دیدار کرد.

بر اساس اعلام وزارت خارجه عمان، یوسف به علوی در راه برگشت به عمان پس از شرکت در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس، امروز در تهران با ظریف ملاقات می‌کند. این وزارتخانه امنیت دریانوردی در تنگه هرمز و تحولات منطقه را از جمله مواردی خوانده که وزیر خارجه عمان قرار است با ظریف درباره آن گفتگو کند. 

ظریف و بن‌علوی

 

گفتنی است، این دیدار بعدازظهر امروز در تهران انجام شد و براساس اعلام وزارت خارجه ایران یوسف بن علوی در راه بازگشت از داووس در توقفی کوتاه در تهران با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد و در این دیدار دو وزیر در خصوص موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای به ویژه همکاری‌های دو‌ کشور در تنگه هرمز تبادل نظر کردند و بر اراده دولت‌های متبوع خود در جهت تداوم همکاری‌ها و رایزنی‌ها با هدف تضمین ایمنی دریانوردی و امنیت انرژی برای همگان تاکید کردند.

آنها از همه طرف‌ها خواستند نقش مثبتی را در این روند ایفاء کنند.

به گزارش فارس، وزیر خارجه عمان که اول بهمن ماه نیز سفری کوتاه به تهران داشت ضمن گفتگو با ظریف درباره مناسبات دوجانبه، آخرین تحولات منطقه‌ را بررسی کرد.

ظریف و بن‌علوی

سفر وزیر خارجه عمان به تهران آن هم در شرایط کنونی پس از ترور سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و پاسخ موشکی ایران، تشدید تنش بین ایران و آمریکا، ورود ایران به گام پنجم کاهش تعهدات برجامی و کلید زدن مکانیسم حل و فصل اختلافات در برجام از سوی سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس و اینکه او از داووس و در مسیر بازگشت به مسقط سری هم به تهران زده است، بار دیگر سوالاتی را در خصوص اینکه ماموریت بن‌علوی در سفر به تهران چیست، ایجاد کرده است؟

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران همزمان با سفر اول بهمن وزیر خارجه عمان این سفر را در راستای رایزنی‌های مستمر بین مقامات ایران و عمان برشمرده بود.

گفتنی است در این مدت امیر و همچنین وزیر خارجه قطر و نخست‌وزیر سوریه نیز به تهران سفر کردند.

در این خصوص، «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور روز چهارشنبه دوم بهمن ماه درباره اهداف سفر وزیر امور خارجه عمان به تهران گفت که یوسف بن‌علوی حامل پیامی برای تهران نبود و افزود: ‌در حال حاضر روابط دوجانبه ایران و عمان در حال گسترش است؛ بخشی از سفر وی مربوط به توسعه و تقویت روابط دوجانبه است و بخش دیگر هم منطقه‌ای است.

واعظی گفت: عمان در یک طرف تنگه هرمز قرار دارد و ایران نیز در طرف دیگر،  تعامل ما با آنها باید زیاد باشد زیرا براساس شعار و ایده‌ای که ما مطرح کرده‌ایم که «کشورهای منطقه باید امنیت منطقه را حفظ کنند»، حفظ و تقویت این امنیت بدون گفت‌وگو و رایزنی نمی‌شود.  

وی عنوان کرد: سفر بن‌ علوی هم درباره امنیت خلیج فارس بود. امنیت خلیج فارس آن قدر اهمیت دارد که وزیر امور خارجه کشورمان نیز به کشورهای منطقه سفر کند و همچنین همتایان وی در منطقه به تهران بیایند.

یوسف بن علوی پیش از این در ۱۷ دی ماه برای شرکت در نشست مجمع گفتگوی تهران و قبل از آن هم ۱۱ آذر ماه در سفری ۲ روزه به تهران آمد و ضمن دیدار با ظریف با حسن روحانی رئیس جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفتگو کرد.

ظریف و بن‌علوی

ظریف و بن‌علوی

یوسف بن علوی پنجم مرداد ماه نیز به تهران آمده بود و قبل از آن نیز ۳۰ اردیبهشت ماه به منظور انجام دیداری چند ساعته به ایران سفر کرد.

وزرای خارجه ایران و عمان شهریور سال جاری نیز در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با هم دیدار کرده بودند.

ظریف و بن‌علوی

وزیر خارجه ایران دوم دی ماه نیز سفری دو روزه به مسقط داشت. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز ۲۲ دی ماه برای شرکت در مراسم بزرگداشت سلطان پیشین عمان و تبریک به «هیثم بن طارق» سلطان جدید سفری چند ساعته به مسقط داشت و روز جمعه ۲۷ دی ماه در مسیر بازگشت از هند و در توقفی کوتاه در مسقط و دیدار و گفتگو با همتای کانادایی با یوسف بن علوی هم دیدار و با بدرقه او تهران را به مقصد مسقط ترک کرد.

ظریف و بن‌علوی

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید