اعلان جنگ چین علیه پلاستیک های یکبار مصرف !

کدخبر: ۳۲۲۸۷۲
اقتصاد نیوز:چین در تلاش برای مقابله با معضل زباله‌های پلاستیکی، قصد دارد تا پنج سال آینده استفاده از پلاستیک های یکبار مصرف را در این کشور غدغن کند.
اعلان جنگ چین علیه پلاستیک های یکبار مصرف !

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از گجت نیوز، ممنوعیت استفاده از پلاستیک های یکبار مصرف در چین، تولید و فروش محصولات مختلفی مانند کیسه‌های پلاستیکی، نی نوشیدنی، گوش‌پاک‌کن پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف را محدود خواهد کرد. مقامات رسمی هشدار داده‌اند تخطی کمپانی‌ها از این مقررات، می‌تواند باعث ورود آن‌ها به لیست سیاه شود.

دولت چین برای سهولت اجرای طرح، این محدودیت‌ها را به صورت تدریجی طی پنج سال آینده اِعمال خواهد کرد. مثلا مصرف کیسه‌های پلاستیکی تا کمتر از یک سال آینده، در شهرهای بزرگ ممنوع می‌شود؛ ولی به شهرهای کوچک‌تر و حاشیه‌ای، فرصت بیشتری داده خواهد شد.

همچنین از پایان سال 2020، تولید و فروش ظروف غذاخوری فومی غدغن خواهد بود؛ ولی برای محصولات حاوی میکرومهره‌ها (microbeads)، ابتدا ممنوعیت تولید و در مراحل بعدی، ممنوعیت فروش درنظر گرفته شده است. به گفته‌‌‌ی مقامات دولتی:

استفاده از پلاستیک های یکبار مصرف به طور فزاینده‌‌ای در حال رشد است. پس برای مبارزه با آلودگی پلاستیکی، نیاز به اجرای برنامه‌های فراگیر و سیستماتیک احساس می‌شود.

این مشکل حل نشدنی نیست؛ اما مستلزم تغییرات گسترده‌ای است. مثلا در چین، رستوران‌ها باید زودتر از سایرین با شرایط جدید منطبق شوند؛ چرا که از پایان سال 2020، امکان استفاده از نی‌های یکبار مصرف را نخواهند داشت. همچنین باید استفاده از برخی مواد پلاستیکی دیگر را تا 30 درصد کاهش دهند. صنعت هتل‌داری اما برای توقف استفاده از پلاستیک های یکبار مصرف تا سال 2025 زمان دارد. واحدهای فعال در بخش بسته‌بندی هم این فرصت پنج ساله را خواهند داشت.

پیش‌تر تعدادی از کشورهای دیگر، مانند اعضای اتحادیه اروپا و کانادا نیز متعهد شده بودند که به استفاده از محصولات پلاستیکی یکبار مصرف، پایان دهند. موفقیت چینی‌ها، گام بلندی برای کنترل تولید زباله های پلاستیکی خواهد بود؛ آن هم نه تنها در این کشور، بلکه در سطح جهان!

هم‌اکنون‌ چین بزرگ‌ترین تولیدکننده پلاستیک در دنیاست و سهمی 30 درصدی از تولید جهانی دارد. این در حالی است که کشورهای آسیایی در مجموع، 50 درصد از پلاستیک جهان را تولید می‌کنند. منطقه تجارت آزاد آمریکای شمالی (ایالات متحده، کانادا و مکزیک) با 19 درصد دوم است و اروپا هم با سهم 18 درصدی از تولید جهانی، در رده سوم قرار دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید