رابطه بین چربی شکمی و تکرار حملات قلبی

کدخبر: ۳۲۳۵۷۲
​اقتصاد نیوز:تحقیقات نشان داد که وجود چربی زیاد در ناحیه شکمی خطر تکرار حملات قلبی را افزایش می‌دهد.
رابطه بین چربی شکمی و تکرار حملات قلبی

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسکانیوز، دانشمندان پیش از این می‌دانستند که چربی شکم (معروف به چاقی شکم) خطر ابتلا به اولین حمله قلبی را افزایش می‌دهد. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که داشتن چربی بیش از حد در این منطقه خاص، خطر حمله قلبی بعدی و تکرار آن را نیز افزایش می‌دهد.

«هانیه محمدی» یکی از محققان این طرح از مؤسسه کارولینسکا در استکهلم اعلام کرد که دلیل چاقی شکم در افراد دارای اولین حمله قلبی، ارتباط نزدیکی با شرایط تسریع کننده گرفتگی شریان‌ها دارد.

"این شرایط شامل افزایش فشار خون، قند خون بالا و مقاومت به انسولین (دیابت) و همچنین افزایش چربی خون است.

محمدی اظهار کرد که نتایج تحقیقات این تیم نشان می‌دهد سازوکارهای دیگری در ارتباط با چاقی شکمی وجود دارد که مستقل از عوامل خطرزا و ناشناخته باقی می‌مانند.

با این‌حال ارتباط بین چربی معده و حملات مکرر قلب به قدری مشخص است که نویسندگان این مطالعه معتقدند متخصصان مراقبت‌های بهداشتی باید از دور کمر برای شناسایی بیماران در معرض خطر استفاده کنند.

نتایج این تحقیق در ژورنال « European Journal of Preventive Cardiology,» منتشر شده است.

این مطالعه که شامل بیش از 22هزار شرکت کننده در سن 35-77 سال بود بزرگترین مطالعه در نوع خود است. محققان حدود 4 سال پس از حمله قلبی هر شرکت کننده را دنبال کردند. این تیم از داده ویزیت‌های اولیه و معاینات بیمارستان استفاده کردند.

اولین پیگیری بین 4 تا 10 هفته پس از آن که شخص دچار حمله قلبی شد و دومین بین 12 تا 14 ماه پس از حادثه قلبی عروقی انجام شد.

طی این بازدیدها، محققان عوامل خطر قلبی عروقی را از طریق نظرسنجی استاندارد شناسایی کردند. آن‌ها دور کمر شرکت کنندگان را همراه با وزن، قد، فشار خون، ریتم الکتروکاردیوگرام، سطح لیپیدهای خون و گلوکز اندازه‌گیری کردند.

آن‌ها با اندازه گیری شکم بین دنده آخر و ستیغ تهیگاهی (برجسته ترین قسمت لگن) دور کمر را محاسبه کردند.محققان چاقی شکمی را با حملات قلبی و سکته مغزی در ارتباط دانسته‌اند.

در حقیقت، این تیم به این نتیجه رسیدند که چربی معده شاخص حیاتی برای حملات مکرر قلبی نسبت به چاقی عمومی است.

اکثر شرکت کنندگان در این مطالعه چاقی شکمی داشتند (78درصد مردان و 90درصد زنان). محققان چاقی در این منطقه را به عنوان دور 94 سانتی متر یا بیشتر برای مردان و 80 سانتی متر یا بیشتر برای زنان تعریف کردند.

محققان اعلام کردند که درمان‌های پیشگیری ثانویه نیز هیچ تاثیری در رابطه بین چربی معده و حوادث مکرر قلبی عروقی نداشت.

پزشکان به طور معمول پس از اولین حمله برای جلوگیری از وقوع مورد دوم اقدامات پیشگیری ثانویه را به بیماران ارائه می‌دهند. این روش‌های درمانی با کاهش عوامل خطر مرتبط با حمله قلبی و سکته مغزی، مانند قند خون بالا، لیپیدها و فشار خون عمل می‌کنند.

تفاوت‌های قابل توجه جنسیتی

این اولین مطالعه‌ای است که دریافت درمان پیشگیری ثانویه در صورت وجود چاقی شکمی هیچ تأثیری بر عود خطر ندارد، این تحقیق همچنین اولین موردیست که از نظر رابطه جنسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

هنگامی که زن و مرد به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفتند، دارای اختلافات خاصی بودند. به عنوان مثال، پیوند بین دور کمر و متعاقب آن حمله قلبی در مردان قوی‌تر بود. در زنان، کمترین خطر به معنای کوچکترین دور کمر نبود.

بعضی از مطالعات نشان دادند که چاقی شکمی ممکن است مستقیماً با چربی احشایی (چربی موجود در اندامها) مردان در مقایسه با زنان مرتبط باشد.تصور می‌شود در زنان قسمت بیشتری از چربی شکم زیر جلدی است؛ که نسبتاً بی ضرر است.

با این حال این اختلافات نیاز به بررسی بیشتر دارد زیرا تعداد مردان نسبت به زنان سه برابر بوده که ناخودآگاه قدرت آماری گروه زنان را کمتر می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید