آمریکا مدعی حمایت از ترکیه در سوریه شد

کدخبر: ۳۲۳۹۴۵
اقتصادنیوز : وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد که حکومت سوریه، روسیه، ایران و حزب‌الله به مردم ادلب حمله می‌کنند و واشنگتن از ترکیه هم‌پیمان ناتوی خود حمایت می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای مدعی شد: ایالات متحده یک بار دیگر حمله مستمر، غیرقابل توجیه و بی‌رحمانه رژیم اسد، روسیه، ایران و حزب‌الله علیه مردم ادلب را محکوم می‌کند.

وی افزود: حمله خمپاره‌ای سوم فوریه (14 بهمن) علیه پست‌های دیده‌بانی ترکیه توسط نیروهای رژیم اسد تنش‌زایی جدی است و به دنبال حملات به شهروندان، نیروهای کمک‌های بشردوستانه و زیرساخت‌ها انجام می‌شود.

پمپئو در این بیانیه همچنین گفت: ما در موضوع عواقب این حمله که باعث کشته شدن چندین نیروی ترکیه‌ای که در حال دیده‌بانی برای همکاری و کاهش تنش بودند در کنار متحد ناتوی خود ترکیه هستیم و از اقدامات موجه ترکیه در واکنش به این حمله حمایت کامل می‌کنیم.

ادعای پمپئو در حالی است که همزمان با ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه در روزهای اخیر در استان‌های ادلب و حلب در شمال این کشور برای آزادسازی مناطق اشغالی در نزدیکی مرزهای ترکیه، تنش میان آنکارا و دمشق افزایش یافته است.

وزارت دفاع ترکیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد که در حمله توپخانه‌ای ارتش سوریه علیه مواضع نظامیان ترکیه در استان ادلب ۶ نظامی این کشور کشته و ۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

ادلب ۱۱ درصد از خاک سوریه را تشکیل می‌دهد که از سال ۱۳۹۴ توسط تروریست‌ها با حمایت برخی کشورهای همسایه سوریه، کشورهای غربی و عربی در جریان عملیات گسترده‌ای اشغال شد.

سوریه در ماه‌های اخیر عزم خود را برای آزادی استان ادلب تنها استان تحت اشغال کشور جزم کرده و با توجه به آزادسازی بخش‌های زیادی از آن در ماه‌های اخیر این کشور می‌تواند بزودی و پس از پنج سال اشغال ادلب کنترل کامل این استان را به دست بگیرد.

پیشروی سوریه در استان‌های ادلب و حلب در روزهای اخیر در حالی شدت گرفته که از روز نهم ژانویه (۱۹ دی ماه) با توافق میان «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای وی در منطقه ادلب آتش بس اعلام شد؛ اما این آتش بس دو روز پس از اعلام آن، با حملات تروریست‌ها نقض شد.

تروریست‌های مستقر در ادلب به دنبال توافق سوچی بین روسیه و ترکیه در شهریور ۱۳۹۸ از اجرای این توافق و تحویل سلاح های سنگین خود خودداری کرده و حملاتی را نیز به مواضع ارتش سوریه انجام دادند.

استان ادلب با  ۱۸۵ هزار و ۱۸۰ کیلومتر مربع مربع مساحت در شمال غربی سوریه و در کنار استان های حلب از شرق، حماه و لاذقیه از جنوب و غرب قرار دارد و از ۵ شهرستان شامل ادلب، معره نعمان، اریحا، جسرالشغور و حارم تشکیل می شود که شهر خان شیخون در شهرستان معره نعمان از مراکز راهبردی این استان است و یکی از راهبردی ترین مناطق شمال غرب سوریه به شمار می رود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید