آخرین وضعیت فرد چینی مشکوک به کرونا در زنجان

کدخبر: ۳۲۴۰۷۷
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: نتیجه آزمایش فرد چینی مشکوک به کرونا در زنجان مشخص نشده است.
آخرین وضعیت فرد چینی مشکوک به کرونا در زنجان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا صائینی عصر امروز در جلسه قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل استان با اشاره به اینکه برخی از مصوبات جلسه هنوز اجرایی نشده و تعدادی از دستگاه‌ها نیز همکاری لازم را در این‌خصوص ندارند، اظهار کرد: یکی از مصوبات ممانعت ورود اتباع خارجی به استان به خصوص اتباع خارجی کشور چین بود که اجرایی نشده و ورود این افراد به استان همچنان ادامه دارد و نگرانی موجود در این رابطه عدم اطلاع‌رسانی ورود این افراد به دانشگاه علوم پزشکی استان است. سلامتی مردم استان در اولویت قرار دارد و در این زمینه باید مداخله و همکاری شود.

وی با اشاره به اینکه طبق گفته رئیس‌کل دادگستری استان، حمایت قضایی کامل درخصوص مسائل مربوط به اتباع خارجی و موضوع ویروس کرونا انجام خواهد شد، افزود: هرگونه استنکاف و عدم همکاری با حوزه سلامت در زمینه ورود اتباع خارجی باید به طور مستقیم در شورای تامین مطرح و در صورت نیاز مداخله شود.

این مسئول با اشاره به اینکه اتباع خارجی با یکدیگر در ارتباط هستند، تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام شده خود بیمار مدعی شد که با دوست خود که اوایل بهمن‌ماه از کشور چین به استان وارد شده در ارتباط بوده است. بر این اساس همه اتباع خارجی باید بررسی شوند. لذا بیماری حتما در همه افراد خود را نشان نمی‌دهد؛ ممکن است کسی ناقل بوده و شدت بیماری در آن متفاوت باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در رابطه با مراحل بررسی سلامت اتباع خارجی در خصوص ویروس کرونا، ادامه داد: اتباع خارجی که از کشورهای آلوده به این ویروس به کشور وارد می‌شوند، در مرحله اول به مدت 14 روز قرنطینه می‌شوند تا اطمینان از سلامت آنان حاصل شود. سازمان صنعت، معدن و تجارت استان این امکان را باید برای استان نیز در خصوص قرنطینه کردن این افراد در بدو ورود فراهم کند.

صائینی با اشاره به اینکه میزان سرایت ویروس کرونا سه برابر آنفولوانزا بوده و امکان انتقال آن از طریق حیوانات نیز وجود دارد، اظهار کرد: ممکن است حیوانی ناقل بوده و به انسان نیز این بیماری را منتقل کند، زیرا منشا بیماری تاکنون در دنیا مشخص نشده است و باید گوشت حیوانات به خصوص پرندگان به صورت کامل پخته شود.

وی با اشاره به اینکه 24 کشور در دنیا درگیر کروناویروس هستند، در رابطه با آمار مبتلایان به بیماری کرونا در دنیا و کشور چین، افزود: به صورت کلی در دنیا حدود 20 هزار مورد مثبت رسمی از ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده است که 3 هزار و 241 نفر آنان به تازگی مبتلا شده‌اند. در کشور چین 20 هزار و 471 نفر هستند که از این تعداد 3 هزار و 235 مورد جدید مبتلا شده‌اند و شدت بیماری در 492 نفر آنان زیاد بوده و 425 نفر در کشور چین فوت کرده‌اند؛ 64 نفر آنان در روز گذشته جان خود را از دست داده‌اند و در 23 کشور مبتلا به این ویروس، تنها 3 نفر جان خود را از دست دادند.

این مسئول در رابطه با محل، ایزولیشن، حمل و سطح‌های بالاتر در استان، تصریح کرد: در رابطه با موضوع بیمارستان سه سطح وجود دارد که سطح اول در بیمارستان ارتش، سطح دوم در بیمارستان ولیعصر (عج) و در کنار آن سایر بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان آیت‌الله موسوی با شدت درگیر این موضوع می‌شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان ادامه داد: فضایی در بیمارستان آیت‌الله موسوی با 7 تخت مستقل ایزوله برای کروناویروس‌های حاد فراهم شده است. در حال حاضر مورد مشکوک به کروناویروس در بخش ICU بیمارستان آیت‌الله موسوی بستری بوده و اکنون حال عمومی بیمار خوب است، ولی هنوز پاسخ آزمایش انجام شده از بیمار مشخص نشده است.

صائینی در رابطه با دانشجویان خارجی حاضر در استان، اظهار کرد: دانشگاه‌های استان اگر دانشجو از مناطق الوده به ویروس کرونا دارند، به این افراد توصیه شود برای تعطیلات بین ترم به کشور خود باز نگشته و اگر بیمار بوده و از ایران خارج شده‌اند، پس از بهبودی کامل بازگردند. همچنین دانشگاه باید اطلاعاتی درخصوص شهرهای آلوده کشورهای این دانشجویان از دانشگاه علوم پزشکی دریافت کند. اکنون کشور تایلند و چین آلوده هستند و دانشجویانی که باز می‌گردند باید قرنطینه شوند که قرنطینه شدن به معنای محدود شدن رفت و آمد آنان است.

وی افزود: در صورت وجود بیماری کرونا و در صورت قرنطینه شدن افراد مشکوک به مدت دو هفته، دستگاهی که فرد در آن مشغول به کار است باید استعلاجی در نظر گرفته و حقوق آن فرد را پرداخت کنند و اگر حقوق فرد از طریق تامین اجتماعی است باید با دستگاه ذی‌ربط هماهنگ شده تا دچار مشکل نشوند زیرا سلامت نیروی انسانی دستگاه‌ها از هر چیز بالاتر است.

این مسئول با اشاره به اینکه علائم ویروس کرونا در برخی از افراد پنهان است، تصریح کرد: افراد خارجی که علائم بیماری را ندارد نیز به مدت دو هفته قرنطینه شده تحت مراقبت قرار می‌گیرند و فقط در صورت وجود علائم، آزمایش‌های لازم از افراد گرفته خواهد شد. این بیماری در افراد زیر 12 سال خفیف بوده و در سنین بالاتر علائم شدیدتر است، زیرا ویروس کرونا وقتی از جانی به جانی دیگر منتقل ‌شود، قوی تر نیز می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در رابطه با محل قرنطینه بیماران مشکوک به کروناویروس در استان، خاطرنشان کرد: گرمخانه‌های استان به عنوان محل قرنطینه بیماران مبتلا به ویروس کرونا در نظر گرفته شده که مدیریت آنان توسط خود شهرداری بوده و ورود و خروج افراد در آن توسط علوم پزشکی زنجان رصد خواهد شد.

فرماندار شهرستان ایجرود در ادامه این جلسه اظهار کرد: در شرکت آندیا فولاد واقع در شهرستان ایجرود، 49 نفر تبعه کشور چین تا دو هفته گذشته مشغول به کار بودند که از این تعداد 20 نفر برای جشن سال نوی چینی کشور را ترک کردند و تاکنون اجازه ورود به کشور به آنها داده نشده است.

باب‌الله فتحی در رابطه با وجود علائم مشکوک در دو فرد چینی، خاطرنشان کرد: از 29 نفر دیگر که در شرکت آندیا فولاد مشغول کار هستند، 2 نفر خانم و آقا با علائم سرماخوردگی به بیمارستان ایثار شهرستان مراجعه و سپس به زنجان ارجاع داده شدند که آزمایش‌های لازم از این افراد صورت گرفته و این افراد به قرنطینه منتقل شدند ولی با این‌حال باید مراقبت‌های لازم نیز صورت گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید