فیلم‌های برتر سینمای جهان

کدخبر: ۳۲۴۱۵۸
​اقتصاد نیوز:در نظرسنجی‌ای که از منتقدان فیلم بریتانیایی (Sight & Sound) و کارگردان‌های مختلف انجام شده لیستی به عنوان «بهترین‌های تاریخ سینما» اعلام شده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از اعتمادآنلاین، سیستم‌های رأی‌گیری در انتخاب «ترین‌های» سینمایی همیشه متفاوت بوده است. برخی از نظرسنجی‌ها بر اساس آرای منتقدان برخی بر مبنای آرای مردم و برخی دیگر بر اساس فروش انجام می‌شوند.

 علاوه بر این تعدادی از نظرسنجی‌ها فقط بر فیلم‌ها متمرکز شده‌اند، در حالی که برخی دیگر روی ژانر یا کشور خاصی تمرکز دارند. با این‌ حال جدول‌ها و آمار مختلفی در خصوص «ترین‌های» تاریخ سینما می‌توان به دست داد.

در نظرسنجی‌ای که از منتقدان فیلم بریتانیایی (Sight & Sound) و کارگردان‌های مختلف انجام شده، فیلم «بربادرفته» (Gone with the Wind) به کارگردانی ویکتور فلمینگ محبوب‌ترین فیلم درام عاشقانه، «2001: ادیسه فضایی» (2001: A Space Odyssey) به کارگردانی استنلی کوبریک برترین فیلم علمی‌تخیلی و فیلم «مکس دیوانه: جنگجوی جاده» (Mad Max 2) به کارگردانی جرج میلر محبوب‌ترین فیلم در ژانر اکشن محسوب می‌شوند.

بهترین فیلم اکشن

 

«مکس دیوانه: جنگجوی جاده» (Mad Max 2) به کارگردانی جرج میلر در این لیست عنوان بهترین فیلم اکشن را به خود اختصاص داده است. نویسندگی این فیلم پسارستاخیزی و اکشن را جرج میلر، تری هیز و برایان هننت برعهده داشته‌اند. مل گیبسون، مایکل پرستون و بروس اسپنس در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

 

سینما

 

بهترین درام عاشقانه

 

«بربادرفته» (Gone with the Wind) به کارگردانی ویکتور فلمینگ محبوب‌ترین فیلم درام عاشقانه محسوب می‌شود. این فیلم بر اساس رمان عاشقانه مارگارت میچل ساخته شده است. کلارک گیبل و ویوین لی 2 نقش اصلی این فیلم را ایفا می‌کنند.

 

سینما

 

بهترین انیمیشن

 

پینوکیو (Pinocchio) به تهیه‌کنندگی والت‌دیزنی و بر اساس کتاب «ماجراهای پینوکیو» نوشته کارلو کلودی ساخته شده است.

 

«پینوکیو» جایزه بهترین ترانه اصلی اسکار را از آن خود کرد و به فهرست گنجینه ملی آمریکا اضافه شد. این انیمیشن از نگاه انجمن فیلم آمریکا یکی از 10 فیلم انیمیشن برتر جهان به شمار می‌رود.

 

سینما

 

بهترین فیلم کمدی

 

«بعضی‌ها داغشو دوست دارن» (Some Like It Hot) به کارگردانی بیلی وایلدر به انتخاب بنیاد فیلم آمریکا برترین کمدی تاریخ نام گرفته است. مرلین مونرو، تونی کرتیس و جک لمون در این فیلم کمدی-رمانتیک ایفای نقش کرده‌اند.

 

سینما

 

فیلم فاجعه (Disaster)

 

فیلم «ماجرای پوزیدون» (The Poseidon Adventure) را رونالد نیم کارگردانی کرده است. جین هکمن و شلی وینترز در این فیلم اکشن نقش‌آفرینی کرده‌اند.

 

سینما

 

بهترین مستند

 

مستند «مردی با دوربین فیلمبرداری» (Man with a Movie Camera) به کارگردانی ژیگا ورتوف به عنوان بهترین فیلم مستند تاریخ سینما برگزیده شده است.

 

این مستند به دلیل بهره‌گیری از تعداد زیادی از تکنیک‌های فیلمبرداری یا جلوه‌های ویژه سینمایی مانند دابل اکسپوژر، اسلو موشن، کلوزآپ‌های اغراق‌آمیز، نمای کامل و... که نخستین بار توسط ورتوف ابداع یا به شیوه‌ای کاملاً جدید توسط او استفاده شده بود به شهرت رسید.

 

ورتوف که نظریه‌پرداز «سینما-چشم» یا «سینما-حقیقت» شناخته می‌شود، دوربین فیلمبرداری را وسیله‌ای مانند چشم انسان می‌دانست که لحظات را می‌بیند.

 

سینما

 

بهترین فیلم فانتزی

 

«ارباب حلقه‌ها» (The Lord of the rings) به کارگردانی پیتر جکسون بزرگ‌ترین فیلم فانتزی قلمداد می‌شود.

 

مجموعه‌ ارباب حلقه‌ها که بر اساس رمان ارباب حلقه‌ها نوشته‌ جان رونالد روئل تالکین ساخته شده‌ از سه فیلم «ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه» (2001)، «ارباب حلقه‌ها: 2 برج» (2002) و «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» (2003) تشکیل شده است. پخش‌کننده‌ این فیلم شرکت نیو لاین سینما است و الیجا وود، ایان مک‌کلن و لیو تایلر در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.

 

سینما

 

بهترین فیلم ترسناک

 

فیلم «جن‌گیر» (The Exorcist) به کارگردانی ویلیام فریدکین بهترین فیلم ترسناک در ژانر فراطبیعی تمام دوران محسوب می‌شود.

 

این فیلم آمریکایی که محصول سال 1973 است بر اساس رمانی به همین نام از ویلیام پیتر بلتی ساخته‌ شده و الن برستین، ماکس فون سیدو و جیسون سیلر در این فیلم‌ ژانر وحشت بازی کرده‌اند.

 

سینما

 

بهترین فیلم موزیکال

 

«داستان کناره غربی» (west side story) فیلمی رمانتیک-موزیکال به کارگردانی مشترک رابرت وایز و جروم رابینز است.

 

فیلمنامه این فیلم که بهترین فیلم موزیکال محسوب می‌شود بر پایه داستان رومئو و ژولیت از شکسپیر نوشته شده است.

 

آهنگسازی این فیلم موزیکال را لئونارد برنستاین بر عهده داشته است. ناتالی ودد، ریچارد بیمر و جرج چاکریس در این فیلم موزیکال نقش‌ آفریده‌اند.

 

سینما

 

بهترین فیلم عاشقانه

 

«کازابلانکا» (Casablanca) فیلمی رمانتیک از سینمای آمریکا به کارگردانی مایکل کورتیز است. این فیلم بر مبنای نمایشنامه‌ای روی صحنه نرفته از مورای بورنت و جان آلیسون به نام «همه به کافه ریک می‌آیند» ساخته شده است.

 

«کازابلانکا» همواره بدون هیچ نوسانی در صدر جدول رده‌بندی برترین فیلم‌های تاریخ نشسته است. این فیلم بارها در نظرسنجی‌های گوناگون بهترین فیلم عاشقانهه تاریخ سینما لقب گرفته است. ستارگان این فیلم هامفری بوگارت، اینگرید برگمان و پل هنرید هستند.

 

سینما

 

بهترین فیلم علمی‌تخیلی

 

«2001: ادیسه فضایی» (2001: A Space Odyssey) فیلمی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی استنلی کوبریک بهترین فیلم علمی‌تخیلی به شمار می‌رود.

 

فیلمنامه این فیلم علمی‌تخیلی را کوبریک و آرتور سی کلارک تا حدودی متاثر از داستان کوتاه کلارک تحت عنوان «نگهبان» نوشته‌اند. کیر دوله، گری لاکوود و ویلیام سیلوستر در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

 

سینما

 

بهترین فیلم ابرقهرمانی

 

سوپرمن (SuperMan) نام فیلمی ابرقهرمانانه به کارگردانی ریچارد دانر است. این فیلم در سال 1978 بر اساس داستان‌‌های مصور سوپرمن ساخته شد. کریستوفر ریو، مارلون براندو و جین هکمن در سوپرمن نقش‌آفرینی کرده‌اند.

 

سینما

 

بهترین فیلم جنگی

 

«نجات سرباز رایان» (Saving Private Ryan) به کارگردانی استیون اسپیلبرگ بهترین فیلم جنگی نام گرفته است.

 

این فیلم که محصول سال 1998 است به نویسندگی رابرت رودات ساخته شده‌. تام هنکس، تام سایزمور و ادوارد برنز در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.

 

سینما

 

بهترین فیلم وسترن

 

«دلیجان» (Stagecoach) به کارگردانی جان فورد بهترین فیلم وسترن تاریخ سینما شناخته شده است. فیلمنامه این فیلم وسترن از داستان کوتاهی به نام «دلیجانی به مقصد لردزبرگ» اثر ارنست هیکاکس اقتباس شده‌ است. کلر تروور، جان وین و توماس میچل در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

 

سینما

 

بهترین فیلم ورزشی

 

راکی (Rocky) به کارگردانی جان جی. آویلدسن برترین فیلم ورزشی تاریخ سینما تلقی می‌شود.

 

این فیلم درام و ورزشی آمریکایی در سال 1976 به نویسندگی سیلوستر استالونه ساخته شد که نخستین فیلم از مجموعه فیلم‌های راکی محسوب می‌شود. سیلوستر استالونه، تالیا شایر و برت یانگ در این فیلم بازی کرده‌اند.

 

سینما

 

بهترین فیلم صامت

 

«رَزم‌ناو پوتمکین» (Battleship Potemkin) به کارگردانی سرگئی آیزنشتاین برترین فیلم صامت تاریخ سینما لقب گرفته است.

 

هرچند آیزنشتاین این فیلم را در سال 1925 به عنوان یک تبلیغ (پروپاگاندا) انقلابی ساخته بود، ولی در حقیقت این فیلم وسیله‌ای شد تا او تئوری مونتاژ خود را به بوته آزمایش بگذارد. الکساندر آنتانف، ولادمیر بارسکی و گریگوری الکساندرف در این فیلم صامت نقش‌آفرینی کرده‌اند.

 

سینما

 

در ادامه فهرستی از فیلم‌هایی را می‌خوانید که در نظرسنجی از منتقدان فیلم بریتانیایی (Sight & Sound) و کارگردان‌های سراسر دنیا «بهترین‌های تاریخ سینما» قلمداد می‌شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید