آینده نرخ سود بانکی از زبان رییس‌کل بانک مرکزی

کدخبر: ۳۲۴۴۳۰
اقتصادنیوز: رییس کل بانک مرکزی گفت: برای نخستین‌بار بانک مرکزی مجهز به ابزار مدیریت نرخ سود با استفاده از سازوکار بازار، و نه روش‌های دستوری، به مدد عملیات بازار باز شده است.

به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، عبدالناصر همتی در یادداشتی درباره عملیات بازار بازار عنوان کرد: این سازوکار برای کنترل نوسانات نرخ سود در حول و حوش «نرخ سیاست‌گذاری» بسیار کوتاه‌مدت در «بازار ذخایر» بانک‌ها استفاده می‌شود. در این بازار، خرید و فروش قطعی اوراق دولتی و نیز قراردادهای «بازخرید» و « بازخرید مجدد» اوراق دولتی در قالب قواعد مصوب شورای فقهی انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: در مواقعی که نرخ سود بالاتر از «نرخ سیاست‌گذاری» قرار گیرد، بانک مرکزی اقدام به خرید اوراق و افزایش عرضه پول می‌کند. و برعکس، هنگامی که نرخ سود پایین‌تر از «نرخ سیاست‌گذاری» بیاید، اقدام به فروش اوراق و کاهش عرضه پول می‌کند.

همتی متذکر شد: همزمان بانک مرکزی «دالان نرخ سود بین‌بانکی» را تعریف کرده است، در این دالان، نرخ «کف دالان» نرخ پس‌انداز منابع بانک‌ها نزد بانک مرکزی، نرخ«سقف دالان»، نرخ تنزیل مجدد نهایی هستند. «نرخ سیاست‌گذاری» همان نرخ میانه دالان نرخ است. هدف بانک مرکزی، به ثبات رساندن نرخ مبادلات بین بانک‌ها، در حول و حوش نرخ سیاست گذاری است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید