قدیمی‌ترین گوشی‌های تلفن همراه جهان +تصاویر،قیمت و ویژگی ها

کدخبر: ۳۲۴۵۸۵
​اقتصاد نیوز:تولید اولین گوشی‌ تلفن همراه به سال 1984 باز‌می‌گردد. تلفن‌های همراه در ابتدا بسیار سنگین و بزرگ بودند و شرکت‌هایی مثل موتورولا، نوکیا، سانیو و بلک‌بری آنها را می‌ساختند، اما در طول زمان پیشرفته‌تر و سبک‌تر شدند.
 قدیمی‌ترین گوشی‌های تلفن همراه جهان +تصاویر،قیمت و ویژگی ها

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از اعتمادآنلاین،زندگی بدون تلفن همراه برای اکثر ما غیرقابل‌ تصور است. این وسیله اولین چیزی است که بعد از بیدار شدن به سراغش می‌رویم و تا موقع خواب نیز چشم از آن برنمی‌داریم. ما در واقع آن‌قدر با تلفن همراه‌مان کار داریم که هیچ چیز در طول تاریخ تا این حد برای انسان کارآمد نبوده است. چراغ‌قوه، نقشه، دوربین و برقراری تماس از جمله کارکردهای اولیه گوشی‌های همراه است.

صدها مدل گوشی همراه تاکنون به بازار آمده، اما فکر می‌کنید قدیمی‌ترین آنها کدام بوده؟ ادامه مطلب را بخوانید تا دریابید اولین گوشی‌ها ساخته چه شرکت‌هایی بودند و در چه سالی به بازار آمدند.

1- موتورولا دایناتک 8000 ایکس

موتورولا

تاریخ معرفی محصول: 1984

تاریخ توقف ساخت: 1994

ویژگی جالب: اولین گوشی جهان

قیمت تقریبی: سه هزار و 995 دلار

گوشی موتورولا اولین گوشی‌ای بود که برای استفاده عموم وارد بازار شد. فقط افراد ثروتمند از این گوشی استفاده می‌کردند و بیشتر کسانی که تلفن همراه داشتند تاجران پرمشغله و موفق بودند. اوضاع از زمانی که اولین نفر گوشی دایناتکس 8000ایکس (Dynatax 8000X) را خرید به کلی تغییر کرد. این گوشی که به «آجر» معروف است، بسیار سنگین و بزرگ بود و حدود 680 گرم وزن داشت. درست بعد از اینکه این مدل به بازار آمد، شرکت آمریتک (Amritech) سرویس مکالمه‌‌ای ارائه کرد که ماهی 50 دلار شارژ می‌شد و به این صورت بود که تحولی عظیم رقم خورد.

2- موتورولا میکروتک 9800 ایکس

میکروتک

تاریخ معرفی محصول: 1989

تاریخ توقف تولید: 1991

ویژگی جالب: اولین گوشی سیار که تنها مختص ماشین نبود

قیمت تقریبی: 2 هزار و 495 دلار

گوشی‌هایی که در صنعت تولید تلفن همراه انقلاب به پا کرده‌اند در این لیست مشاهده می‌شوند، اما گوشی موتورولا میکروتک 9800 ایکس (Motorola Microtac 9800X) انقلابی‌ترین گوشی تاریخ بود. این مدل اولین گوشی‌ای بود که کاملاً سیار طراحی شد. قبل از آنکه این گوشی ساخته شود، گوشی‌های تلفن همراه فقط مختص ماشین بودند.

میکروتک بسیار گران بود زیرا ویژگی‌هایی مثل صدای صفحه‌کلید، حافظه نام و شماره تلفن، دکمه تنظیم صدا و صفحه‌نمایش ماتریس نقطه‌ای داشت که هیچ گوشی‌ای در آن زمان نداشت. این ویژگی‌ها اکنون برای ما بسیار عادی است.

3- نوکیا 1011

نوکیا 1011

تاریخ معرفی محصول: 1992

تاریخ توقف تولید: 1994

ویژگی جالب: اولین گوشی مرتبط به سامانه جهانی ارتباطات سیار (GSM)

قیمت تقریبی: 300 دلار

گوشی نوکیا 1011 اولین گوشی‌ای بود که به سامانه جهانی ارتباطات سیار وصل شد. این تلفن همراه ویژگی‌هایی چون ارسال و دریافت پیامک و قابلیت نگهداری 99 شماره تلفن در حافظه خود را داشت. نوکیا 1011 بسیار سنگین بود و حدود 481 گرم وزن داشت که در مقایسه با گوشی‌هایی مثل آی‌فون 8 که تقریباً 141 گرم است بسیار سنگین به نظر می‌رسد. این گوشی یک صفحه‌نمایش کوچک هم داشت که در آن زمان بسیار پیشرفته و عجیب به نظر می‌رسید.

4- موتورولا استارتک

موتورولا

تاریخ معرفی محصول: 1996

تاریخ توقف تولید: 2007

ویژگی جالب: اولین گوشی تاشو

قیمت تقریبی: 1000 دلار

گوشی استارتک شرکت موتورولا در سال 1996 به بازار آمد و اولین گوشی تاشوی تاریخ بود. این گوشی آنچنان انقلابی در صنعت ساخت گوشی‌های تلفن همراه به وجود آورد که حدود 60 میلیون عدد از آن با قیمت هزار دلار به فروش رسید. این گوشی علاوه بر اینکه تاشو بود، اولین تلفن همراهی به شمار می‌رفت که باتری لیتیومی و حالت لرزان (ویبره) داشت. استارتک اولین گوشی‌ای بود که صفحه‌نمایشی بزرگ برای آن ساخته بودند.

5- نوکیا 5110

نوکیا 5110

تاریخ معرفی محصول: 1998

تاریخ توقف تولید: 2001

ویژگی جالب: استحکام بالا و باتری عالی

قیمت تقریبی: 100 دلار

نوکیا 5110 یکی از معروف‌ترین گوشی‌های اواخر دهه 90 میلادی و اوایل 2000 بود. این گوشی بسیار محکم بود و صفحه‌نمایشی داشت که برای آن زمان بسیار عالی بود. گوشی نوکیا یک بازی «مار» هم برای دارندگان آن طراحی کرده بود که همه کودکان و بزرگسالان آن را بازی می‌کردند. گوشی 5110 تا سال‌ها روی بورس بود تا آنکه مدل سبک‌تر و جدیدتری به بازار آمد.

6- سانیو اس‌سی‌پی 5300

سانیو

تاریخ معرفی محصول: 2002

تاریخ توقف تولید: -

ویژگی جالب: اولین گوشی دوربین‌دار

قیمت تقریبی: 399 دلار

ما هر روز از دوربین گوشی خود استفاده می‌کنیم، اما در سال 2002 دوربین گوشی پدیده‌ای جدید به شمار می‌رفت و تنها روی تلفن همراه سانیو اس‌سی‌پی 5300 (Sanyo SCP 5300) نصب شده بود. شما می‌توانستید با این گوشی تاشو در حالت باز یا بسته عکس بگیرید که این ویژگی به دارندگان امکان می‌داد تا از خود سلفی بگیرند، هرچند آن زمان واژه سلفی هنوز به وجود نیامده بود. این گوشی قابلیت اتصال به شبکه را نیز داشت، اما این کار مستلزم پرداخت هزینه زیادی بود که در آن زمان امکان اتصال به وای‌فای وجود نداشت.

7- پالم تریو 600

پالم تریو

تاریخ معرفی محصول: 2003

تاریخ توقف تولید: 2004

ویژگی‌های جالب: صفحه‌نمایش رنگی

قیمت تقریبی: 500 دلار

چند مدل از گوشی پالم تریو در بازار آن زمان بود، اما مدل پالم تریو 600 از همه محبوبیت بیشتری یافت. تریو 600 اولین گوشی پالم بود که دوربین و صفحه‌نمایش رنگی روشن داشت. این گوشی در اواسط سال 2000 بسیار همه‌گیر شد، به طوری که همه یکی از آن را در جیب شلوارشان داشتند.

8- بلک‌بری پیرل

بلک بری

تاریخ معرفی محصول: 2006

تاریخ توقف تولید: 2010

ویژگی جالب: اولین گوشی بلک‌بری که دارای دوربین و برنامه پخش موسیقی بود

قیمت تقریبی: وقتی تازه به بازار آمد 299.99 دلار بود

بلک‌بری یکی از معروف‌ترین برندهای گوشی است که هنوز هم طرفداران خود را دارد، اما در دریای گوشی‌های مدرن مدل اندرویدی و آی‌فون گم شده است. یکی از معروف‌ترین گوشی‌های بلک‌بری مدل پیرل (Pearl) بود که در سال 2006 وارد بازار شد. این مدل با سایر مدل‌های بلک‌بری متفاوت بود چون دوربین و قابلیت پخش موسیقی داشت.

9- موتورولا دروید

موتورولا

تاریخ معرفی محصول: 2009

تاریخ توقف تولید: هنوز متوقف نشده

ویژگی جالب: استفاده از اندروید

قیمت تقریبی: 199 دلار

اگر شما اکنون تلفن همراه با سیستم‌عامل اندرویدی دارید، باید از شرکت موتورولا تشکر کنید زیرا این شرکت اولین گوشی اندرویدی را وارد بازار کرد و گوگل‌استور نیز به همین دلیل ساخته شد. موتورولا یکی از رقیبان جدی آی‌فون بود. این گوشی شکلی شبیه جعبه داشت و صفحه‌کلیدش به سمت بیرون کشیده می‌شد. اولین دروید (Droid) در سال 2009 عرضه شد و جدیدترین مدل آن نیز در سال 2016 به بازار آمد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید