داور بین‌المللی شطرنج:

شطرنج ایران برای آقایان مهم نیست

کدخبر: ۳۲۴۸۳۳
داوربین المللی شطرنج و دبیر اسبق فدراسیون شطرنج ایران با انتقاد از کیفیت برگزاری مسابقات بین‌المللی چابهار می گوید آقایان هر کاری را می کنند که خودشان بمانند و برایشان اصلا شطرنج ایران مهم نیست.
شطرنج ایران برای آقایان مهم نیست

به گزارش اقتصادنیوز، سیدکاظم مرتضوی داوربین المللی و دبیر اسبق فدراسیون شطرنج ایران در گفتگو با ایسنا، در خصوص برگزاریمسابقات جام فجر که در چابهار برگزار شد، گفت: متاسفانه مسابقات چابهار بسیار بی کیفیت بود. معتقدم که بودجه فدراسیون در این مسابقات حیف و میل شد. البته این حیف و میل شدن بودجه عادی شده و در آخر مسئولان توجیه های قشنگی برای این هزینه های انجام شده می‌آورند.

او افزود: در سال گذشته 800 شطرنج باز در این رقابتها دست به مهره شده و با هم به رقابت پرداختند. هیچ سالی نبوده که چند استاد بزرگ قوی و مطرح در مسابقات حضور نداشته باشند. امسال تنها استاد بزرگانی مانند قائم مقامی و مصدق پور که در شطرنج فعال هستند و بازی می کنند حضور داشتند. متاسفانه افرادی مانند مقصودلو، طباطبایی و ... در این مسابقات نبودند. معتقدم که مسابقه ای که فدارسیون برگزار می کند باید برای پیشرفت شطرنج ایران باشد. در مسابقات چابهار از جوانان فقط عطاخان و داغعلی حضور داشته و با حریفان به رقابت پرداختند. هنگامی که همینجوری فقط می خواهند مسابقه برگزار کنند عملکرد قطعا بهتر از این نخواهد شد.

معلم بزرگ شطرنج ایران گفت: دلیلی نداشت که این مسابقات را به چابهار ببرند. صحبت هایی که من شنیدم متوجه شدم حدود 200 میلیون تومان برای این مسابقات هزینه شده است. شنیده ام که این 200 میلیون هزینه برای مسابقه ای بوده که از 40 شطرنج باز شرکت کننده در آن، 20 نفرشان تازه شطرنج را یاد گرفته بودند! حتی شنیدم که از مدارس، شطرنج بازان را به این مسابقه آورده و در مسابقات شرکت کرده بودند. اما نمی دانم چه مقدار این موضوعی که گفته می شود درست است.

مرتضوی اظهار کرد: اما از ریتینگ بازیکنان می توان همه چیز را متوجه شد. اگر مسابقاتی که در جاهای دیگر برگزار می شود را مشاهده کنید حتی با جایزه ای کم مانند 2 میلیون تومان می بینید که حداقل 200 بازیکن در آن شرکت می کنند که از بین آنها 50 نفر دارای ریتینگ بین المللی و بالاتر از اشخاصی که در چابهار رقابت کردند، خواهد بود.

او گفت: مسابقه باید به گونه ای باشد که بازیکنان برتر ایران هم به آن جذب شوند اما ما فقط دافعه داریم. زمانی که اعضای اصلی تیم ملی ایران اعلام کردند که دیگر ما برای ایران بازی نمی کنیم، باید این معضل حل می‌شد و دهه فجر بهترین موقعیت برای حل این نوع مسائل بود. معتقد بودم که باید از بازیکنان برتر دعوت می شد و از آنها دلجویی صورت می گرفت. به اعتقاد من دیگر انگیزه ای برای کار شطرنج نیست.

داوربین المللی شطرنج اظهار کرد: فدراسیون شطرنج ایران دنبال حل کردن مشکلات نیست. حتی دنبال این نیست که از بازیکنان برتر ایران برای مسابقات داخلی دعوت کرده و از آنها استفاده کند. با توجه به اینکه روزهای آخر فدراسیون شطرنج ایران است احتمالا مسئولان بیشتر دنبال انتخاب مجدد خودشان هستند و آن را اولویت قرار می دهند و اولویت این نیست که شطرنج ایران چی می خواهد.

او افزود: دو سال گذشته هم هزینه گزافی برای جایزه بزرگ بانوان شد که معتقدم کمر شطرنج ایران شکسته شد. سه بازیکن ایران مانند سارا خادم الشریعه، آتوساپورکاشیان و حجازی پور در دور اول حذف شدند! می بینیم مبینا علی نسب در مسابقات جام جهانی تا مرحله سوم صعود کرده حتی با اینکه حتی از این سه نفر از لحاظ ریتینگ پایین تر بود. اما حالا شاهد هستیم که مبینا علی نسب در دور آخر مسابقات چابهار رقابت نمی کند و از مسابقات انصراف می دهد. او به دلیل کسب نتایج ضعیف از دور آخر انصراف داده است. نمی دانم چه بگویم. داریم بازیکنان خوب ایران را چکار می کنیم؟

مرتضوی در پایان افزود: اکنون ممکن است از صحبت های من تعبیرهای بدی صورت بگیرد اما این آقایان هر کاری می‌کنند که خودشان بمانند و برایشان اصلا شطرنج ایران مهم نیست. فقط بودن خودشان ملاک بوده و برای آنها ورزش ایران مهم نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید