نظرسنجی گالوپ آشکار کرد؛ مخالفت اکثریت آمریکایی‌ها با نامزدی یک سوسیالیست برای ریاست جمهوری

کدخبر: ۳۲۴۹۵۵
اقتصادنیوز: نتایج جدیدترین نظرسنجی موسسه گالوپ نشان می‌دهد که ۵۳ درصد آمریکایی‌ها با رای دادن به یک نامزد سوسیالیست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ مخالف هستند.
نظرسنجی گالوپ آشکار کرد؛ مخالفت اکثریت آمریکایی‌ها با نامزدی یک سوسیالیست برای ریاست جمهوری

به گزارش تارنمای هیل، نتایج نظرسنجی جدید موسسه گالوپ که سه‌شنبه (۲۲ بهمن‌ماه) منتشر شد، بیانگر آن است که بیشتر آمریکایی‌های شرکت‌کننده در این نظرسنجی به نامزد سوسیالیست رای نمی‌دهند. بیشترین مخالفت‌ها از سوی رای‌دهندگان جمهوریخواه مطرح شد.

وقتی از آنها پرسیده شد آیا به نامزدی از حزب خود که به طور کلی فردی با صلاحیت اما سوسیالیست است، رای خواهند داد؟، فقط ۴۵ درصد پاسخ مثبت دادند و ۵۳ درصد مخالفت کردند.
میزان پذیرش نامزد سوسیالیست نزد رای‌دهندگان آمریکایی در این نظرسنجی نسبت به پرسش مشابهی از سوی موسسه گالوپ در ژوئن(خرداد-تیر) سال ۲۰۱۵، دو درصد کاهش نشان می‌دهد.

براساس این نظرسنجی، احتمال بیشتری وجود دارد که دموکرات‌ها به نامزد سوسیالیست رای دهند. این نظرسنجی نشان داد که ۷۶ درصد از دموکرات‌ها به نامزد سوسیالیست و فقط ۱۷ درصد جمهوریخواهان به نامزد سوسیالیست رای می‌دهند. در بین رای‌دهندگان مستقل، ۴۵ درصد موافقت خود را با رای دادن به نامزد سوسیالیست ابراز کرده‌اند.

به نوشته هیل، این وضعیت می‌تواند در انتخابات آبان ۹۹ (نوامبر ۲۰۲۰) خود را نشان دهد به ویژه اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و متحدانش، تاکنون دموکرات‌ها را به عنوان سوسیالیست محکوم کرده‌اند.
برنی سندرز نامزد پیشتاز رقابت‌های انتخاباتی پیش رو نیز به طور علنی، خود را یک دموکرات سوسیالیست معرفی کرده است که با وجود مستقل بودن از حزب دموکرات در انتخابات آمریکا شرکت می‌کند.

گالوپ در نظرسنجی خود از واژه «سوسیالیست دموکرات» استفاده نکرده است.
جو بایدن دیگر نامزد دموکرات انتخابات آمریکا و معاون رئیس جمهوری پیشین این کشور که از مخالفان اصلی نامزدی سندرز است، در شدیدترین انتقاد از او گفته که نامزدی سندرز، برچسب سوسیالیسم را به نامزدهای دموکرات می‌زند.

براساس نتایج نظرسنجی گالوپ، ۹۳ درصد آمریکایی‌ها به نامزد زن رای می‌دهند که نسبت به سال ۲۰۱۵یک درصد افزایش نشان می‌دهد. در این سال هیلاری کلینتون خود را آماده می‌کرد که از حزب دموکرات خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ نامزد کند.
گالوپ از افزایش یکنواخت تمایل آمریکایی‌ها برای رای دادن به نامزد زن از زمان طرح این پرسش از سوی این موسسه در سال ۱۹۵۸ خبر داده است. در سال ۱۹۸۵ میلادی فقط ۵۴ درصد از آمریکایی‌ها گفتند که به نامزد زن رای می‌دهند.
به دنبال تعداد بی‌سابقه نامزدهای زن در آغاز انتخابات مقدماتی، تاکنون الیزابت وارن سناتور دموکرات از ایالت ماساچوست، ایمی کلوبشار نامزد دموکرات از ایالت مینه‌سوتا و تولسی گاباراد از هاوایی به عنوان سه نامزد زن انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ باقی مانده‌اند.

نظرسنجی گالوپ همچنین نشان داد که ۹۳ درصد آمریکایی‌ها به نامزدی یهودی رای می‌دهند. سندرز نخستین نامزد یهودی ریاست جمهوری خواهد بود و اگر در انتخابات پیروز شود، اولین رئیس جمهوری یهودی در آمریکا خواهد بود.
این نظرسنجی با شرکت یک هزار و ۳۳ نفر از رای‌دهندگان آمریکایی در فاصله زمانی بین ۲۶ دی تا ۹ بهمن (۱۶ تا ۲۹ ژانویه) با ضریب خطای چهار درصد انجام شده است.
انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده خواهد بود که قرار است ۱۳ آبان ۹۹ (سوم نوامبر ۲۰۲۰) برگزار شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید