سود رویایی یک لهستانی در بورس ایران !

کدخبر: ۳۲۵۴۶۲
​اقتصاد نیوز:جوان لهستانی که پس از توافق برجام به ایران آمده است هم اکنون ۱۳.۵ میلیون دلار سهام شرکت های مختلف ایرانی را خریده است.
سود رویایی یک لهستانی در بورس ایران !

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از اسپوتنیک، وب سایت «بیزنس تایمز» نوشته « ماجیج وجتال» جوان ۳۶ ساله لهستانی در کمتر از ۳ سال گذشته با سرمایه گذاری در بورس تهران سرمایه خود را بیش از ۵ برابر کرده است.

او در حال حاضر ۱۳.۵ میلیون دلار سهام شرکت‌های مختلف ایرانی را خریداری کرده کارگزار سرمایه گذار ۲۰ فرد ثروتمند با ۶ ملیت انگلیسی، آلمانی، سوئدی، سوئیسی، بلژیکی و لهستانی است.

این جوان مدتی به عنوان محقق در شعبه شرکت مشاوره  "سیتی گروپ" در ورشو کار می‌کرد و مدتی نیز  به عنوان معامله گر سهام در شرکت "جی پی مورگان" در لندن فعالیت داشت. او سپس برای مدیریت یک صندوق سرمایه‌گذاری به لهستان بازگشت و در حال حاضر ساکن لندن است.

وجتال پس از امضای توافق برجام بین ایران و ۶ قدرت جهانی برای ارزیابی سرمایه گذاری در بازار ایران به این کشور رفت.

او در جریان سفر به ایران بورس تهران را بررسی کرد و سرمایه گذاری در بازار بورس ایران را جذاب و پرسود دید. او سپس از سال ۲۰۱۷ کار سرمایه گذاری خود را با خرید سبدی متنوع از سهام شرکت‌های مختلف ایرانی آغاز کرده و هر ماه به ایران سفر می‌کند.

او برای فرار از تحریم‌های آمریکا سرمایه گذاری خود را به وسیله یورو انجام می‌دهد.

عواقب از میان رفتن برجام: ایران به یاد بمب اتم می‌افتد

وجتال می گوید: وقتی برای اولین بار به ایران رفتم در بررسی‌هایم متوجه شدم بسیاری از شرکت‌های ایرانی رشد معمول ۳۰ تا ۴۰ درصدی در سال را ثبت می‌کردند، اما قیمت سهام آنها نشان دهنده این موضوع نبود. بازار پر از معامله‌گر بود ولی ارزش سهام به نسبت سودی که به سهامداران می‌داد بسیار پایین بود؛ شاید پایین ترین ارزش سهام دنیا."  

وجتال پس از بررسی‌های اولیه تصمیم می گیرد که سهام بخرد و صندوق خود را که مخفف نام پایتخت‌های ۳ کشور هلند، بریتانیا و ایران است به نام "AmtelonCapital"  در ماه ژوئیه ۲۰۱۷ و با تاسیس یک دفتر در تهران، افتتاح می کند. او برای سرمایه‌گذاری اولیه سرمایه‌هایی را از دوستان و نزدیکان خود جمع‌آوری کرد.وجتال سهام شرکت‌های مختلف ایرانی را خریداری کرده است. از شرکت های پتروشیمی گرفته تا مواد غذایی و شوینده و بهداشتی و..

در بین خریدهای او سهام یک کارخانه تولید کننده شیشه برای صنعت داروسازی که تولیدات خود را به اروپا صادر می‌کند تا سهام شرکت تولید نرم افزار سیستم مدیریت و.. به چشم می خورد.  

"وجتال" از شرکت‌های پتروشیمی ایرانی سهام خریداری کرد. او همچنین مقداری سهام از شرکت‌هایی را که سنگ آهن استخراج می‌کردند نیز خریداری کرد؛ آنها کالاهای خود را به دلار به تولید کنندگان داخلی فولاد می فروشند و سود سرشاری دارند.

"وجتال" در سال ۲۰۱۸ ضرر مختصر ۲۰ درصدی متحمل شد اما در سال ۲۰۱۹ موفق شد بیش از ۱۷۰ درصد سود کند.

 او هم اینک صندوقی به ارزش کلی ۹ میلیون یورو را مدیریت می‌کند. او در مصاحبه به نیویورک تایمز گفته است، همچنان امیدوار به کسب سود در بازار بورس تهران و ۱۰ برابر کردن سرمایه اولیه خود در سریع‌ترین زمان ممکن است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید