وزیر خارجه کانادا: حق با ایران است

کدخبر: ۳۲۵۴۸۱
اقتصادنیوز: «فرانسوا فیلیپ شامپانی» در گفت و گو با بخش جهانی بی بی سی که روز یکشنبه بخش هایی از آن در بی‌بی‌سی فارسی نیز منتشر شد، گفت: در ۳۰روز گذشته، ایران خواسته تجهیزات لازم برای خواندن این جعبه‌های سیاه را به دست آورد اما اگر بعد از ۳۰ روز این اتفاق نیفتاده است پس باید به راه حل های دیگر فکر کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا وزیر امور خارجه کانادا مسائل فنی را دلیل عدم ارسال تجهیزات به ایران مطرح کرده و درباره تحریم هایی که سد راه ورود بسیاری از تجهیزات و امکانات و حتی دارو به ایران شده است، سخنی نگفت.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به تازگی در مصاحبه ای با شبکه ان بی سی آمریکا گفت که ایران قادر به استخراج اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده اوکراین نیست اما وی گفت که تهران جعبه سیاه این هواپیما را به دولتهای خارج تحویل نخواهد داد. 

براساس گزارش بی بی سی، وی با یادآوری این که فرانسه به ایران پیشنهاد داده تا خواندن جعبه سیاه در آن کشور انجام شود، گفت: اوایل ، ایرانی ها با نهادهای ایمنی حمل و نقل در آمریکا، کانادا و فرانسه تماس گرفتند و من متن مکاتبات آنها را دیدم. تمام این نهادها به ایران گفته اند که نمی شود این تجهیزات را به ایران بفرستند.

شامپانی افزود: این تجهیزات را اصلا نمی شود جابجا کرد. این تجهیزات بیشتر شبیه یک لابراتور هستند و نمی شود تمام یک لابراتوار را به ایران برد.

به گفته او، پیوست شماره ۱۳ کنوانسیون جهانی هوانوردی می گوید که اطلاعات جعبه سیاه باید بدون تاخیر خوانده شود.

وزیر خارجه کانادا اظهار داشت: همانطور که به وزیر خارجه ایران گفتم این که کشورها این بند بدون تاخیر را هر طور دلشان  بخواهند تفسیر کنند، بدعتی در نظم و قوانین بین المللی می گذارد.

وی گفت: این مساله، یک راه حل دارد؛ جعبه سیاه را به فرانسه بفرستید تا در حضور مقامات ایران، فرانسه، کانادا و او کراین و بقیه، اطلاعات آنها را دانلود و آنالیز کنند. این گونه کاملا شفاف خواهد بود.

شامپانی گفت: من همیشه گفته ام بهترین راه مقابله با بی اعتمادی، شفافیت است و جهان خواهان شفافیت است.

وی افزود: خانواده های ایرانی هم می خواهند بدانند که چه اتفاقی افتاده است به همین خاطر ما به ایرانی ها گفته ایم «می دانیم که بر اساس کنوانسیون شما حق دارید» اما باید قبول کرد که بعد از ۳۰ روز اگر هنوز موفق نشدید، باید به گزینه های دیگر هم فکر کنید.

درخصوص سخنان وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر عدم امکان ارسال تجهیزات خواندن جعبه سیاه، این سوال مطرح است که آیا درصورتی که ایران بخواهد این تجهیزات را خریداری کند، تحریم های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران چنین اجازه ای را خواهد داد یا نه؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید