تولید برق از رطوبت هوا !

کدخبر: ۳۲۵۷۸۴
​اقتصاد نیوز:محققان دستگاهی ابداع کرده اند که از رطوبت هوا برق تولید می کند. این دستگاه می تواند در ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته کار کند.
تولید برق از رطوبت هوا !

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرگزاری مهر،  محققان دانشگاه ماساچوست آمهرست دستگاهی ساخته اند که با استفاده از بخار آب از هوا برق تولید می کند. این دستگاه که «ایر ژن» نام گرفته حاوی سیم های پروتئینی بسیار ریزی است که با دریافت بخار آب از اتمسفر برق تولید می کنند.

این دستگاه ۲ الکترود را به نانوسیم های پروتئینی متصل می کند. این نانوسیم های پروتئینی توسط نوعی باکتری به نام ژئو باکتر(geobacter )تولید می شوند. باکتری های مذکور غیر آلاینده، تجدید پذیر و کم هزینه هستند.

 «ژان یائو» یکی از محققان دانشگاه ماساچوست آمهرست در این باره می گوید: ما در واقع از هوا برق تولید می کنیم. ایرژن می تواند در ۲۴ روز و ۷ روز هفته انرژی پاک تولید کند.

این دستگاه قابلیت تولید برق در  مناطقی با رطوبت کم ( مانند صحرای آفریقا) را نیز دارد و می تواند انرژی دستگاه های کوچک الکترونیکی را تامین کند.

ایرژن نیازمند نور خورشید یا باد نیست. این دستگاه برای تولید برق نیازمند یک فیلم نازک با ضخامت کمتر از ۱۰ میکرون از نانوسیم های پروتئینی است تا باکتری مورد نیاز را تولید کند.

در انتهای این فیلم یک الکترود قرار دارد. همچنین الکترودی کوچکتر که فقط بخشی از فیلم را می پوشاند، روی آن قرار می گیرد. سوراخ های بسیار ریز بین نانوسیم ها شرایطی به وجود می آورد که جریان الکتریسیته بین دو الکترود تولید می شود.

 محققان در مرحله بعد تصمیم دارند وصله های کوچکی تولید کنند که از فناوری ایرژن استفاده می کند و در دستگاه های دیگر نصب می شود. به این ترتیب می توان برق مورد نیاز گجت های پوشیدنی مانند مانیتورهای سلامتی  و ساعت های هوشمند را تامین کرد و در نتیجه نیاز به باتری از بین می رود.

فناوری جدید را نه تنها در موبایل، ساعت های هوشمند و گجت های پوشیدنی دیگر می توان استفاده کرد، بلکه در حوزه های پزشکی و انرژی های تجدید پذیر نیز کاربرد دارد.

 این تحقیق در نشریه «نیچر» منتشر شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید