برنی سندرز: محمدبن سلمان، دیکتاتور میلیاردر است!/حاکمان عربستان جانی‌های قاتل هستند

کدخبر: ۳۲۵۹۲۳
اقتصادنیوز: برنی سندرز کاندیدای ریاست جمهوری پشتاز فعلی حزب دموکرات در یک سخنرانی رهبران عربستان را مورد انتقاد قرار داده و بر وعده‌اش برای پیگیری یک سیاست خارجی بی‌طرفانه‌تر در خاورمیانه در صورت رسیدن به ریاست جمهوری آمریکا تأکید کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  برنی سندرز که همزمان سناتور مستقل ایالت ورمونت آمریکا نیز هست در این سخنرانی خود حاکمان عربستان را «جانی‌های قاتل» توصیف کرد.

سندرز تأکید کرد تهران و ریاض را به منظور حل مسائل‌شان به پای میز مذاکره می‌آورد و وعده یک سیاست متعادل‌تر برای خاورمیانه را داد.

او گفت: برای سالیان متوالی ما عاشق عربستان سعودی این هم پیمان شگفت‌انگیزمان بوده‌ایم. تنها مشکل، افرادی هستند که این کشور را اداره می‌کنند و اینکه این افراد جانی‌های قاتل هستند.

این سناتور ایالت ورمونت ادامه داد: آمریکا باید به جای آنکه آنقدر با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روابط واقعا صمیمی داشته باشد تلاش کند مسائل میان عربستان و ایران را در راستای برقراری صلح در خاورمیانه حل و فصل کند. سندرز محمد بن سلمان را با لفظ "دیکتاتور میلیاردر" توصیف کرد.

او خاطر نشان کرد: ما می‌توانیم عربستانی‌ها و ایرانی‌ها را نزد یکدیگر بیاوریم و به آن‌ها بگوییم که خودمان به عنوان کشوری که تریلیون‌ها دلار برای جنگ‌های بی‌پایان هزینه کردیم از جنگ خسته و منزجر هستیم. سپس آن‌ها در ادامه باید اقدامات‌شان را با یکدیگر هماهنگ کنند و ما منابع لازم برای کمک به ایجاد این وضعیت را داریم.

این سناتور آمریکایی که در دو مرحله نخست انتخابات حزب دموکرات حائز بیشترین آرای مردمی شد بار دیگر بر موضع‌اش مبنی بر اینکه آمریکا نباید نیازهای فلسطینی‌ها را در حین حمایت صرف از اسرائیل نادیده بگیرد، تأکید کرد.

سندرز متعهد شد به اینکه از استقلال و امنیت شهروندان اسرائیلی بدون آنکه از دولت نژادپرست راست‌گرای موجود فعلی در اسرائیل حمایت کند محافظت می‌کند. او در عین حال به بحران انسانی بوجود آمده در نوار غزه اشاره کرد و گفت: چیزی که سیاست خارجی آمریکا باید در خاورمیانه بوجود بیاورد این است که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را زیر پرچم عدالت نزد یکدیگر بیاورد.

وی افزود: ما ثروت لازم برای انجام این کار را داریم. این نمی‌تواند همواره به این صورت باشد که ما صرفا حامی اسرائیل باشیم و نیازهای مردم فلسطین را نادیده بگیریم. ما باید به هر دو طرف توجه نشان دهیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید