فهرست اسامی مهم‌ترین ائتلاف‌های انتخاباتی پایتخت از اصولگرایان تا حامیان دولت

کدخبر: ۳۲۵۹۴۱
اقتصادنیوز: پایتخت امروز سه شنبه در حالی ششمین روز تبلیغات انتخاباتی مجلس شورای اسلامی را آغاز کرده است که به نظر می رسد انتشار فهرستهای انتخاباتی از سوی احزاب و تشکلهای مختلف، رقابتهای سیاسی را جدی تر کرده و تنور انتخابات داغ شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، پیش از آغاز مهلت تبلیغات انتخاباتی، برخی از تشکلها و احزاب سیاسی بویژه گروه های اصلاح طلب از آنچه آن را رد صلاحیت گسترده نامزدهای شاخص خود در انتخابات مجلس یازدهم عنوان می کردند، ابراز نارضایتی کرده و از برنامه خویش برای عدم ارایه لیست انتخاباتی سخن می گفتند اما روزهای بعد، آنها به دو دلیل عمده در این تصمیم خود بازنگری کردند.

دلیل نخست آن بود که شورای نگهبان، در بررسی های نهایی شمار بیشتری از داوطلبان را تایید صلاحیت کرد و با این اقدام، موجب شد در بسیاری از حوزه های انتخابیه، دو جناح عمده سیاسی کشور بتوانند نامزدهای موردنظر خویش را معرفی کنند. در این زمینه، برخی منابع می گویند در حال حاضر، فضای رقابتی در چهار پنجم کل حوزه های انتخابیه کشور وجود دارد و فقط، در برخی حوزه های محدود، امکان رقابت سیاسی جدی فراهم نشده است.

تهران - پایتخت- یکی از این حوزه ها بود که شورای نگهبان در نهایت تعداد یکهزار و ۴۵۳ نفر داوطلب را در یازدهمین دوره انتخابات مجلس برای کسب ۳۰ کرسی این حوزه تایید صلاحیت کرد که بطور میانگین، بیش از ۴۸ نفر برای کسب هر کرسی نمایندگی آن رقابت می کنند؛ رقمی که بیش از دو برابر میانگین کشوری این انتخابات است.

دلیل دیگر آن بود که احزاب و تشکلهای سیاسی اصلاح طلب با درک شرایط کشور و مصالح و منافع ملی ترجیح دادند با وجود برخی نقدها در زمینه تعیین صلاحیتها، در صحنه رقابتها حاضر شوند تا هم به افزایش مشارکت مردم در انتخابات کمک کنند و هم صحنه را به رقیب خویش وانگذارند.

در جبهه مقابل، اصولگرایان نیز که تصور می شد بتوانند بر سر فهرستی مستقل از نامزدها در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به نتیجه برسند، همانند دوره های گذشته دچار اختلاف شدند و تاکنون، دست کم ۹ فهرست به نام اصولگرایان و از سوی احزاب و تشکلهای وابسته به آنها، در پایتخت منتشر شده است.

در این میان، مستقل ها نیز بیکار ننشسته اند و به صورت انفرادی یا گروهی، فهرستهایی معرفی کرده اند.

نتیجه این وضعیت، آن شده است که اکنون اگر به خیابانهای تهران بروید، فهرستهای متنوعی از نامزدهای گروهها و تشکلهای سیاسی را می بینید که در حال تبلیغات و گرم کردن فضای انتخابات هستند.

این وضعیت، چهره شهر را تا حد زیادی دگرگون کرده و پایتخت رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته است.

اما تبلیغات کاغذی فقط بخش اندکی از این رقابت سیاسی است. بسیاری از  تشکلها و نامزدهای مستقل و منفرد در این انتخابات ترجیح داده اند به جای صرف هزینه های سنگین جهت تبلیغات کاغذی و نصب بنر، تلاش خود را بر تبلیغات در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی متمرکز کنند و حتی عده ای از آنها، به معرفی خود از طریق تماس های تلفنی با شهروندان روی آورده اند.

حضور در نشستها و مجالس مختلف در مساجد، هیاتها، کانونها و مراکز مختلف مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از دیگر برنامه های تبلیغاتی نامزدها در انتخابات دوره یازدهم مجلس است.

از آنجا که احزاب و تشکلهای سیاسی برای تدوین فهرست نهایی نامزدهای موردنظر خود، نیاز به اعلام نظر نهایی شورای نگهبان در روز ۲۳ بهمن داشتند و درست یک روز بعد نیز مهلت یک هفته ای تبلیغات انتخاباتی آغاز شد، بطور طبیعی، توافق آنها بر سر فهرست نهایی از میان نامزدهای تایید صلاحیت شده بطول انجامید و همین امر باعث شد تا اکنون پس از گذشت پنج روز از آغاز مهلت تبلیغات و در حالی که فقط دو روز تا پایان آن باقی مانده است، فضای رقابتها و تبلیغات جدی تر شود.

با انتشار این لیست ها، حالا فضای شهر تهران رنگ و بوی رقابت های انتخاباتی گرفته و مردم شاهد بالا رفتن بنرها و تصاویر لیست نمایندگان احزاب در نقاط مختلف شهر هستند.

سابقه برگزاری انتخابات در این حوزه انتخابیه همواره نشان داده است که تهرانی ها اغلب به لیست رای می دهند و از همین رو، نیز ارائه لیستی که نماینده فکری و سلایق احزاب، تشکل ها و گروه های سیاسی مختلف باشد در پایتخت از اهمیت بسزایی برخوردار است.

اگرچه شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم در تهران بر خلاف دوره گذشته، فهرست واحد منتشر نکرده است اما آخرین خبرها از آرایش سیاسی احزاب نشان می دهد که از سوی اصلاح طلبان، دو لیست منتشر شده است که یکی از جانب حزب کارگزاران سازندگی ایران و دیگری، از طرف ائتلاف ۸ تشکل اصلاح طلب با عنوان «ائتلاف برای ایران» است که البته، هر دو، «مجید انصاری» عضو مجمع روحانیون مبارز و از شخصیتهای باسابقه اصلاح طلب را در صدر فهرستهای خود گنجانده اند و اشتراک زیادی نیز در فهرست نامزدهای آنها به چشم می خورد.

این آرایش سیاسی در میان اصولگرایان اما وضعیت متفاوتی را نشان می دهد تا آنجا که تاکنون ۹ لیست متفاوت از سوی احزاب و تشکلهای وابسته به این جناح منتشر شده است که اسامی برخی افراد در آنها به صورت تکراری مشاهده می شود. با این حال، به نظر می رسد رقابت اصلی در این جناح میان دو گروه «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» با سر لیستی «محمدباقر قالیباف» و «جبهه پایداری» با صدرنشینی  «مرتضی آقاتهرانی» است.

در همین حال، «جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت»، «فهرست عدالت خواهان» و «جبهه جهادگران ایران اسلامی» سه گروه سیاسی دیگر از جناح اصولگرا هستند که با ارائه لیستی متفاوت در انتخابات حضوری جدی دارند و سر لیست آنها را به ترتیب «غلامرضا مصباحی مقدم»، «محمد صادق شهبازی راد» و «سید محمد حسینی» تشکیل می دهد.

به تازگی نیز چهار فهرست دیگر از طرف جریان اصولگرایی منتشر شده است تا از تنوع فهرستها در این جناح خبر بدهد. این لیستها شامل «لیست حاج منصور ارضی» مداح معروف با صدرنشینی «سید محمد نبویان»، «لیست یاران قالیباف» با سر لیستی خود قالیباف، «ائتلاف مردم» موسوم به مدیران دولت احمدی نژاد با صدرنشینی «صادق خلیلیان» و «ائتلاف اقتصاد و معیشت مردم» با سر لیستی  «غلامرضا مصباحی مقدم» است.

لیست ائتلافی اصلاح طلبان

لیست «ائتلاف برای ایران» از سوی هشت تشکل اصلاح طلب شامل حزب اسلامی کار، خانه کارگر، حزب مردم سالاری، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، حزب آزادی، حزب همبستگی و حزب وحدت و همکاری منتشر شده است که نامزدهای آنها را مجید انصاری، مصطفی کواکبیان،  علیرضا محجوب،  داوود محمدی، محمدحسین مقیمی، محمدرضا راه چمنی، محمدرضا نجفی، علی داستانی، سهیلا جلودارزاده، امیر عسگری، محسن علیجانی، افشین علا، پروانه مافی، اعظم صمصامی، سعید باقری، محمدرضا بادامچی، محمدهادی انتشاری، فریده اولاد قباد، فخرالدین صابری، محمدرضا شریفی، زهرا ساعی، محمدعلی وکیلی، سیدفرید موسوی، محمدحسین شیخ محمدی، وحید توتونچی، حسن انصاری، علی حسین رضائیان، ابوالفضل سروش، حبیب سهرابی و مهدی شیخ تشکیل می دهد.

فهرست حزب کارگزاران

فهرست حزب کارگزاران سازندگی ایران - یکی از مهمترین احزاب اصلاح طلب- در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز شامل حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری، محمدحسین مقیمی، افشین علا، محمدرضا نجفی، داوود محمدی، علیرضا محجوب، سیدفرید موسوی، پروانه مافی، سهیلا جلودارزاده، زهرا ساعی، اعظم صمصامی، لیلا کمانی، افشین خلیلی،  ابوالفضل رباطی، محمدعیسی انصاری‌فر، هادی احمدی کولیوند، محمد آدابی، محمدرضا شریفی، فخرالدین صابری، محمدحسین شیخ‌محمدی، وحید توتونچی، محمدهادی انتشاری،  محمدرضا بادامچی، محمدنبی ابراهیمی، محمداحسان متقی، خسرو رحمانی، حسن قجاوند، سعید باقری، فریده اولاد قباد و سیدامیر عسگری است.

فهرست شانا

«شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» که بطور خلاصه «شانا» خوانده می شود قرار بود تنها فهرست اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم برای پایتخت باشد اما اختلاف میان آنها بر سر سرفهرست و دیگر اعضای آن، کار را به جایی کشاند که اکنون لیستهای متعددی از سوی احزاب و تشکلهای اصولگرا در خیابانها و میادین تهران و فضای مجازی انتشار یافته است. با این حال، در همه فهرستهای آنها، کمابیش اسامی مشترک نیز دیده می شود.

فهرست ۳۰ نفره شانا که «محمدباقر قالیباف» در صدر آن قرار دارد، شامل خود او، سیدمصطفی آقامیرسلیم، سیدمحمد آقامیری، عزت‌الله اکبری‌تالارپشتی، زهره الهیان، محسن پیرهادی، سیدرضا تقوی، مجتبی توانگر، مجتبی ثابتی، عاطفه خادمی، سیداحسان خاندوزی، سیدمحسن دهنوی، مجتبی رضاخواه، سمیه رفیعی، فاطمه رهبر، عبدالحسین روح‌الامینی‌نجف‌آبادی، مصطفی زمانیان، اقبال شاکری، مالک شریعتی‌نیاسر، مهدی شریفیان، علی شمسی‌پور، ابوالفضل عموئی، فاطمه قاسم‌پور، سیدنظام الدینَ‌موسوی، الیاس نادران، احمد نادری، سیدمحمود نبویان، سوده نجفی، کیومرث هاشمی و سیدعلی یزدیخواه می‌شود.

فهرست جبهه پایداری

جبهه پایداری نیز که تصویر و نام «مرتضی آقاتهرانی» در بالای آن است، خود او و سیدمحمود نبویان، محمد سلیمانی، وحید یامین‌پور، رضا تقی پور انوری، غلامحسین رضوانی، الیاس نادران، سید نظام‌الدین موسوی، سیدمحمدجواد ابطحی، رسول جلیلی، علی خضریان، سید مهدی زری‌باف، روح اله ایزدخواه، بیژن نوباوه‌وطن، علی جعفری، فاطمه آلیا، زهره سادات لاجوردی، آسیه کلاته، بتول نامجو، زهرا ابوالحسنی، محمدصادق شهبازی‌راد، ابوالفضل عفت‌نژاد، مهدی صرامی، محمدحسین طاهری آکردی، محمدرضا باقرزاده، فیروز اصلانی، سعید کرمی، احمد سلطانی شیخ علائی، مجتبی ابراهیمی و محمدحسن حسین زاده را در فهرست خویش برای حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس گنجانده است.

لیست جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت

«جبهه پیشرفت رفاه و عدالت» عنوان ائتلافی متشکل از ۲۵ حزب اصولگرا چون جمعیت جوانان انقلاب اسلامی، جمعیت آبادگران جوان، حزب اسلامی ایران زمین، جمعیت حامیان انقلاب اسلامی، حزب راستی، حزب وحدت و اندیشه اسلام به ریاست «سید شهاب الدین صدر» است.

اسامی ۳۰ نامزد لیست جبهه پیشرفت رفاه و عدالت با صدرنشینی «غلامرضا مصباحی مقدم» چنین است: غلامرضا مصباحی مقدم، سید علی ادیانی، سید رضا تقی پور انوری، حجت الاسلام سید محمد آقا میری، سید محمد حسینی، سید مهدی هاشمی، عباسعلی تسنیمی،  الهام امین زاده، اقبال شاکری، حجت الاسلام مصطفی رئیسی، رسول جلیلی، علی عباسپور طهرانی فرد، مهرداد خداوردیان، محسن شاطرزاده، محمدحسین کریم، حسن فدایی، ذوالفقار رشیدی، محدثه ایجوی، فاطمه پایرون، مرضیه قائدی، فرید شهاب، رضا کشاورز جمشیدیان، باقر لطف‌اله‌پور، ابوالفضل کمالی، نظامعلی صالحی، اکبر امینی مهر، رضا شیرین آبادی فراهانی، محمد حسین نیک نام، حامد غفاری آشتیانی و فاطمه سمواتی.

لیست جهادگران

«جبهه جهادگران ایران اسلامی»  نیز که خود را (ائتلاف نیروهای انقلاب) معرفی می کند، اسامی نامزدهای خود را با سرفهرستی «سیدمحمد حسینی» اینگونه معرفی کرده است: حجت عاشوری، احمدرضا عارف،  رضا تقی پور،  لاله افتخاری،  الهه راستگو،   سیدمحسن حسینی ارسنجانی،  هابیل ابراهیمی،  الهام امین زاده،   مهرداد خداوردیان، بهروز سجودی،  اردشیر احمدی،  حسینعلی الیاسی،  رضا شیرین آبادی فراهانی، فاطمه واعظ جوادی، سعید طیبی میگونی، ناصر ابراهیمی، سیاوش امیدی نیا، محمدرضا عامری برکی، ذبیح اله حسین نژاد، عبدالرضا بزرگ نژاد،  احمد اسدالهی فرد، سمیرا ذوالفقاری نیک انجام، کامران آرین منش،  راضیه فرقانی، زهرا صادقی،  علیرضا شریفی نژاد، کیومرث یزدان پناه، محمدحسین شامحمدی و عبداله شاکری.

لیست جبهه عدالتخواهان

گروهی موسوم به «پویش مجلس عدالتخواه» نیز در انتخابات مجلس یازدهم اعلام موجودیت کرده و نامزدهای خود را از میان اصولگرایان برگزیده است.

 لیست ۳۰ نفره جبهه عدالت خواهان با صدرنشینی محمدصادق شهبازی راد شامل این فهرست است:  محمدصادق شهبازی‌راد، وحید اشتری، سیدمحمدرضا اصنافی، محمدحسن طریقت منفرد، محمد خندان، مهدی موحدی بکنظر، روح‌الله ایزدخواه، محسن بدر، حسین حاجیلو، محمدجواد رضایی، داوود منظور، عطا بهرامی، نرگس عبدالحمید، معصومه پاپی‌نژاد، عابد عابدی جعفری، علی‌اصغر پورعزت، یعقوب توکلی، سیدمهدی زریباف، یوسف مرادی، احسان جهاندیده، محمد شیریجیان، ارسلان ظاهری بیرگانی، محمدرضا قدیرزاده آرانی، محمدرضا زین‌الدینی، حسین رضوی‌پور، علی‌رضا حیدری، مجید شکریان، احمد سلطانی شیخ علایی، رضا کلهر و حمید مهری.

فهرست حاج منصور ارضی

در این لیست ۳۰ نفره حاج منصور ارضی که برخی به آن فهرست مورد حمایت مداحان نیز لقب داده اند، می توان شاهد اسامی سید محمود نبویان،  سید رضا تقوی،  سید مهدی هاشمی، مرتضی آقا تهرانی،  الیاس نادران،  حمید رسایی، رضا تقی پور،  زهره السادات لاجوردی،  محمد معتقد لاریجانی،  بیژن نوباوه وطن،  احمد سلطانی شیخ علایی،  غلامرضا خواجه سروی، علی شمسی پور، سیدنظام موسوی،  محمد جواد ابطحی،  سید محمد آقامیری،  وحید یامین پور،  احمد نادری،  مجتبی ابراهیمی،  ایوب طالب زاده،  مهدی صرامی،  بهروز ساقی،  سید علی یزدی خواه،  مهدی شریفیان،  احمدنادری،  مالک شریعتی نیاسر،  زهره الهیان،  علی جعفری،  ایوب طالب زاده و مجتبی ثابتی بود.

لیست یاران قالیباف 

اسامی فهرست یاران قالیباف نیز ۳۰ نفر و شامل این اسامی است: محمد باقر قالیباف،  حسن پیرهادی، وحید یامین‌پور،  سیدمحمود نبویان، الیاس نادران،  فرشاد مهدی پور،  اقبال شاکری،  سیدرضا تقوی،  شاهین محمدصادقی،  میثم نعمتی،  ابوالفضل عمویی،  سوده نجفی،  احدسعید احدیان،  محسن مهدیان،  نفیسه یکتا،  مجتبی توانگر،  امیر سیاح،  سیدمحمد آقامیری،  احسان خاندوزی،  مصطفی زمانیان،  رضا تقی پور،  سمیه رفیعی،  سید مهدی هاشمی،  سید محمدهادی سبحانیان،  سعید آجرلو،  سیدمحمد حسینی،  مصطفی غفاری،  احمد کرمی،  فاطمه قاسم پور و مهدی شریفیان.

لیست ائتلاف مردم

گروهی نیز با عنوان «ائتلاف مردم» موسوم به مدیران دولت احمدی نژاد فهرستی منتشر کرده است. این فهرست ۲۸ نفره و با صدرنشینی «صادق خلیلیان» است و اعضای آن را این افراد تشکیل می دهند: صادق خلیلیان،  بهروز مرادی،  محمدحسن طریقت‌منفرد،  فاطمه واعظ‌جوادی،  سیدمحمد حسینی،  محمد سلیمانی،  فاطمه قربان، نیره قوی،  داود منظور،  ابوالفضل ظهره‌وند،  محمدحسین یادگاری،  سیدامین‌الله تقوی‌مطلق، جلیل سالاری،  حجت‌الاسلام حمید رسایی،  ابراهیم سحرخیز،  مهدی کوچک‌زاده،  افشار دارابی،  عطا بهرامی،  محسن شاطرزاده،  وحید یامین‌پور، حسین افشارزاده،  محمدحسن وکیل‌پور،  غلامرضا خواجه‌سروی،  امین مرادی،  مهدی زریباف،  سعید کرمی،  محمد شیریجیان و  محمد محمدی‌پور.

لیست اقتصاد و معیشت مردم

این لیست ۳۰ نفره اصولگرایان که بطور دقیق مشخص نیست از سوی چه احزاب یا گروههایی حمایت می شود اما بسیاری از نامزدهای آن را اصولگرایان تشکیل می دهند، شامل این اسامی است: غلامرضا مصباحی مقدم،  سید رضا تقوی،  الیاس نادران،  میثم موسایی،  عبدالحسین روح الامینی،  رضا تقی پور،  سید مهدی هاشمی،  سیدمحمد حسینی،  غلامرضا خواجه سروی،  اکبر بدیعی،  عزت الله اکبری تالارپشتی،  فاطمه رهبر،  لاله افتخاری،  الهه راستگو،  الهام امین زاده،  احسان خاندوزی،  مهدی زریباف،  سید یعقوب زراعت کیش،  محمد جلیلی،  مجید قربان فراز،  داوود منظور، صالح اسکندری،  سید میعاد صالحی،  مهدی وکیل پور،  علیرضا عباسی،  ابراهیم کارخانه،  ستار هدایت خواه، بهنام شیرازی، سید علی یزدی خواه و محمدرضا مروی مرویان.

لیست ائتلافی کاندیداهای مستقل

علاوه بر فهرستهای یادشده، فهرستهای فراوان دیگری نیز از سوی احزاب یا افراد مختلف منتشر شده اند که خود را نامزدهای مستقل معرفی می کنند یا ویژگی آنها، حرفه ای بودن، تخصصی بودن، قومی یا منطقه ای بودن، مشهورنبودن به گرایشهای سیاسی به یکی از جناحها و احزاب اصلی کشور و مسائلی مانند آن است.

یکی از این فهرستها که خود را مستقل معرفی کرده اما به اصلاح طلبان نزدیکتر است، اعضای آن را «مجید انصاری، غلامرضا مصباحی مقدم، علی عباسپور تهرانی‌فرد، محمدرضا راه‌چمنی، محمدحسین مقیمی، مصطفی کواکبیان، علیرضا محجوب، افشین علا، محمدرضا نجفی، سیدفرید موسوی، محمدعلی وکیلی، رامین مهمان‌پرست، رضا تقی‌پور انوری، علی اصغر پور عزت، داود محمدی، سهیلا جلودار زاده، فریده اولاد قباد، الهام امین‌زاده، پروانه مافی، زهرا ساعی و نیره قوی» تشکیل می دهند.

 در فهرست دیگری نیز که به اصولگرایان نزدیکتر است اما خود را مستقل معرفی می کند،   اسامی «رامین مهمانپرست، محسن جلوانی، طیبه نیک رفتار، جهانبخش مصلحی، زینب چلبی، باقر لطف الله پور، سید فرهنگ فصیحی، هادی یوسفی، حسین نوروزی، علی اکبر مرآتی، مهدی پروین، فرشاد فرهادی، اسماعیل اسماعیل زاده، مریم باقری، کیومرث یزدان پناه، علی رزم آور، مرتضی مجیدی راد، رضا حسینی، رضا فرهادی، محمد رضا نعمتی، علی فرخ زاده، ذوالفقار رشیدی، رجب پناهی، حسین شریفی نیا، فاطمه داداشیان، حسین جمشیدی نژاد، لیلا ناصری و مرتضی چیت سازیان» دیده می شود.

شمار این فهرستها با شعارها و عناوین مختلف هر روز در حال فزونی در سطح شهر تهران است و با رنگ ها و شعارهای گوناگون، دیوارها و فضاهای تبلیغات انتخاباتی پایتخت را لحظه به لحظه آذین می کند.

آخرین خبرهای منتشرشده از ستاد انتخابات حوزه انتخابیه تهران نشان می دهد از میان یک هزار و ۴۵۳ نامزدی که اسامی آنان ۲۳ بهمن از سوی فرمانداری تهران منتشر شده است، یک هزار و ۳۸۰ نفر تا سه روز مانده به انتخابات در صحنه رقابتها باقی مانده اند.

اما، سرانجام این مردم تهران هستند که روز دوم اسفند همگام با دیگر نقاط کشور به پای صندوقهای رای خواهند رفت تا تعیین کنند کدام نامزدها و از چه فهرستهایی مجوز ورود به مجلس شورای اسلامی و نشستن روی کرسی های سبز بهارستان را دریافت می کنند.

حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به عنوان بزرگترین حوزه انتخابیه کشور ۳۰ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس را در اختیار دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید