بیزینس اینساید بررسی کرد: 13 شایعه رایج درباره ویروس کرونا

کدخبر: ۳۲۶۱۷۵
اقتصادنیوز: همزمان با قدرت گرفتن ویروس کرونا در سراسر جهان و ورود این ویروس به کشورهای مختلف باعث شدت گرفتن شایعاتی عجیب شده است. این شایعات گاهی باعث وحشت و اضطراب عمومی می شوند. ریشه این شایعات اغلب غیرعلمی است و در نتیجه بهترین روش برای تشخیص درست یا غلط بودن برخی فرضیه ها مشورت کردن با پزشکان متخصص است.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، بیزینس اینسایدر در گزارشی نوشت، دکتر سیرا مدد مدیر ارشد برنامه ویژه پاتوژن ها در نیویورک سیتی و دکتر استفان مورس ، استاد اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه کلمبیا به بررسیط 13 شایعه مهم درباره ویروس کرونا پرداخته اند:

ابتلا به ویروس کرونا به معنای مرگ حتمی است

هنوز چیزهای زیادی درباره بیماری ناشی از کروناویروس نمی دانیم ، اما به نظر می رسد بر اساس داده های ارائه شده با نوعی خفیف از عفونت ویروسی مواجهیم و نرخ مرگ و میر 2٪ و  در بدترین شرایط حدود 18٪ تا 20٪ است. آن 2٪ که می میرند مریض ترین افراد هستند. آنها قبلاً در بیمارستان بستری شده اند. بنابراین حتی کسانی که در بیمارستان هستند احتمال 98٪ زنده ماندن دارند.

فقط چینی ها در خطرند

درست است که ویروس از چین شروع شد ، اما واقعیت این است که این ویروس همه جا هست و اگر به اندازه کافی ، دقیقاً مثل آنفولانزا ، تحت درمان قرار نگیرد می تواند به هر سمتی برود. بیماری های عفونی مرزها را رعایت نمی کنند.

ویروس کرونا خطرناک ترین ویروس است

درست نیست. تعدادی ویروس مختلف در جهان وجود دارد. بنابراین ، بیایید فقط آن را با نوع دیگری از ویروس مقایسه کنیم. ویروس ابولا میزان مرگ و میر بسیار بالاتری دارد. ما می دانیم اکنون تعداد رسمی 6000 نفر بر اثر ویروس کرونا در ریکاوری هستند اما وقتی فردی از بیمارستان مرخص می شود ، بهبودی را گزارش نمی کنیم.

 

پوشیدن ماسک ، ما را از ویروس محافظت می کند

بسیاری از مردم دوست دارند چنین فکر کنند. و البته یک ماسک به شما احساس امنیت می بخشد. اما مشکل این است که افرادی که این ماسک ها را می پوشند معمولاً آنها را به درستی نمی پوشند. آنها واقعاً آموزش دیده نشده اند. ممکن است حتی ندانند چه نوع ماسکی باید  بپوشند.دو نوع ماسک وجود دارد: یکی ، ماسک ساده یا جراحی که می بینید جمعیت عمومی پوشیده است. و سپس نوع دیگری از ماسک هایی وجود دارد که کارمندان مراقبت های بهداشتی می پوشند. به آن ماسک N95 گفته می شود و یک دستگاه تنفس کننده است و قادر است ذرات موجود در هوا را با 95٪ کارآیی فیلتر کند.

این ماسک واقعاً برای کسانی است که به بیماری کروناویروس واقعی مبتلا شده اند ، نه برای فرد سالم. بنابراین در واقع اثربخش ترین روش سلامتی، شستن دست ها است. حتما باید 20 ثانیه صرف شستن دست ها کنید و اگر بیمار هستید در خانه بمانید. بنابراین ، تعدادی از اقدامات بهداشت عمومی دیگر که در واقع اثبات شده است بسیار مؤثر است.

کرونا از سوپ خفاش بیرون آمد

کاملاً صحیح نیست. آنچه ما در مورد بیماری کرونای فعلی می دانیم این است که در ووهان در چین در یک بازار مرطوب شروع شده است که تعدادی حیوان مختلف در آنجا وجود دارد. بنابراین ، چندین حدس و گمان مختلف در آنجا وجود دارد ، اما نه فقط  از طرف افرادی که آش یا سوپ خفاش را مصرف می کنند.

بدیهی است که آنچه ما می دانیم این است که به محض ابتلا به بیماری  بدیهی است که از طریق عطس و سرفه احتمال انتقال بیماری وجود دارد. بنابراین سعی کنید تماس با بیماران را به حداقل برسانید.

 

شما می توانید از بسته پستی ارسال شده از چین بیمار شوید

وقتی که زمان لازم برای تهیه  و ارسال بسته از چین را در نظر بگیرید ، بسیار بعید است. در حال حاضر چیزی که ما می دانیم این است که بدیهی است قطرات سرفه و عطسه به رواج ویروس کمک می کنند اما بعید است این ویروس بتواند مدتی طولانی خارج از بدن انسان زنده بماند. بنابراین حتی اگر ممکن است مثلاً بسته یا جعبه ایتوسط فردی بیمار بسته بندی شود نمی توان با جدیت گفت این بسته ناقل ویروس است.

بستن مرزها باعث متوقف شدن انتشار ویروس می شود

این نوع ویروس های تنفسی به مرزبندی ها احترام نمی گذارند. بنابراین چندان تقصیر دولتها نیست که این نوع ویروس به سرعت گسترش یابد. این فقط ماهیت خود ویروس است.در طول تاریخ ثابت شده است که ممنوعیت سفر موثر نیست. اگرچه برخی از سیاستمداران دوست دارند این کار را انجام دهند ، اما غالباً بی نتیجه است.اگرچه سفر به مناطق کانون ویروس کرونا به هیچ فردی توصیه نمی شود.

این ویروس فقط در افراد مسن تأثیر می گذارد

این یک فرضیه پنجاه پنجاه است. ویروس کرونا همه افراد ، حتی کودکان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. اما افراد مسن کسانی هستند که احتمال ابتلا به بیماری شدید یا بیماری جدی تر دارند. بنابراین همه ما افراد مسن باید مراقب باشند.

کرونا همان سارس است

ویروس کرونا از همان خانواده SARS است. اما SARS از نظر میزان تلفات گزارش شده شدیدتر بود. حدود 10٪ در مقابل حدود 2٪ کرونا. البته هنوز برای مقایسه دو ویروس زود است. کرونا بسیار بیشتر شبیه آنفلوانزا است.آنفولانزای فصلی امسال از ماه اکتبر آغاز شد ، و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در حال حاضر بیش از 10،000 مرگ و میر را گزارش می کنند و بیش از 20 میلیون آمریکایی آلوده شده اند.

 

ریشه ویروس کرونا  عصاره مالت است

این شایعه ریشه در یک کارخانه تولید نوشیدنی های الکلی دارد که هم نام ویروس کرونا است. البته این شایعه بیشتر به شوخی شباهت داشت تا یک ادعای جدی.

من از حیوان خانگی خود کرونا می گیرم

شاید باورتان نشود که شما می توانید بیش از حیوان خانگی، خطرناک باشید یعنی حتی شما می توانید حیوان خانگی خود را مبتلا کنید. اما به هر حال بهتر است مواظب حیوانات خانگی خود باشید. شدت شیوع بیماری می تواند ناشی از تغییر آب و هوا ، عوامل محیطی ، عوامل کشاورزی ، رفتار انسان باشد. بنابراین شیوع بیماری اجتناب ناپذیر است.

آنتی‌بیوتیک ها از ابتلا و ویروس جلوگیری می کنند

ویروس ها و باکتری ها دو میکروب مختلف هستند. بنابراین ما از آنتی بیوتیک ها برای باکتری ها استفاده می کنیم. برای ویروس ها از داروهای ضد ویروسی استفاده می کنیم. و بنابراین ، به عنوان مثال ، با آنفولانزای فصلی ، آن یک ویروس است ، و بنابراین یکی از راه هایی که می توانیم برخی از علائم را درمان یا کاهش دهیم ، دادن تامیفلو است. این یک داروی ضد ویروسی است. بنابراین آنتی بیوتیک های موجود در این زمینه برای این ویروس مؤثر نیستند مگر اینکه به عفونت های ثانویه مبتلا باشید که از نظر ماهیت باکتریایی هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید