سیستم دنده خودرو بزودی متحول می شود

کدخبر: ۳۲۶۱۸۳
اقتصاد نیوز:شرکت‌های خودروسازی هیوندای و کیا با همکاری یکدیگر، سیستم تغییر دنده خودرو بر مبنای پیش‌بینی از مسیر پیش رو را برای خودروهای آینده ابداع کرده‌اند که هم در حالت خودران و هم توسط راننده قابل استفاده خواهد بود.
سیستم دنده خودرو بزودی متحول می شود

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا ، در خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک، عوض کردن دنده فقط مربوط به سرعت نیست، یا حداقل نباید باشد. اکنون شرکت‌های "هیوندای" و "کیا" سیستمی را توسعه داده‌اند که دنده را براساس جاده پیش رو تغییر می‌دهد.

این سامانه که در نوع خود اولین توصیف می‌شود، به سیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) متصل به سامانه تغییر دنده معروف است. این سامانه برای بهبود راندمان سوخت، افزایش کارایی، کاهش فشار راننده و به حداقل رساندن سایش و استهلاک گیربکس‌ها ایجاد شده است.

این سامانه داده‌ها را از منابعی مانند واحدهای راداری درون خودرو که فاصله بین خودرو و ترافیک اطراف آن را اندازه گیری می‌کند، تهیه می‌کند و از یک دوربین در جلوی خودرو نیز استفاده می‌کند تا خطی که خودرو در آن است را تشخیص دهد. همچنین قادر است نقشه‌های سه‌بعدی فوری از مسیر و محیط اطراف تهیه کند. این نقشه‌ها اطلاعاتی در مورد ارتفاع، شیب، خمیدگی و شرایط ترافیکی در مسیر پیش رو را ارائه می‌دهند.

این سامانه براساس تمام این ورودی‌های ترکیبی، یک روش بهینه برای تغییر دنده به کار می‌برد. به عنوان مثال در آزمایش‌هایی که در یک جاده پر پیچ و خم انجام شد، خودروی مورد آزمایش که مجهز به این سامانه بود، سر پیچ‌ها ۴۳ درصد کمتر دنده کم کرد. بنابراین به دلیل بهبود عملکرد خودرو، راننده ۱۱ درصد کمتر ترمز گرفت.

این سامانه همچنین هنگام ورود به بزرگراه، خودرو را به صورت خودکار به حالت اسپرت منتقل می‌کند و به آن اجازه می‌دهد فوری با سرعت خودروهای دیگر تطبیق پیدا کند.

این سامانه علاوه بر این‌ها، از دنده معکوس برای کاهش سرعت خودرو در هنگام عبور از دست اندازها، مسیرهای شیب رو به پایین یا ورود به مناطقی با محدودیت سرعت پایین‌تر استفاده می‌کند.

امید می‌رود که این سامانه پس از توسعه بیشتر بتواند از طریق شبکه‌های LTE یا ۵G با سیستم‌های زیرساخت ارتباط برقرار کند و این امکان را بدهد تا وضعیت چراغ‌های راهنمایی پیش رو را بداند.

هیوندای و کیا قصد دارند این فناوری را در خودروهای آینده خود تعبیه کنند تا هم توسط راننده انسانی و هم سامانه بدون راننده قابل استفاده باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید