چگونه سیستم ایمنی‌ بدن را تقویت کنیم؟

کدخبر: ۳۲۶۷۷۸
اقتصاد نیوز:تقویت سیستم ایمنی، بهترین دفاع شما در برابر بیماری‌های عفونی است. سلامت ایمنی بدن شما بستگی به انتخاب‌های روزانه‌ی سبک زندگی‌تان دارد. با حمایت از توانایی طبیعی بدن برای دفاع از خودش در برابر پاتوژن‌ها (عوامل بیماریزا)، نه تنها می‌توانید در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزا از خود محافظت کنید، بلکه در برابر سایر بیماری‌های عفونی نیز ایمن‌تر خواهید بود.
چگونه سیستم ایمنی‌ بدن را تقویت کنیم؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از برترین‌ها، تقویت سیستم ایمنی، بهترین دفاع شما در برابر بیماری‌های عفونی است. سلامت ایمنی بدن شما بستگی به انتخاب‌های روزانه‌ی سبک زندگی‌تان دارد. با حمایت از توانایی طبیعی بدن برای دفاع از خودش در برابر پاتوژن‌ها (عوامل بیماریزا)، نه تنها می‌توانید در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزا از خود محافظت کنید، بلکه در برابر سایر بیماری‌های عفونی نیز ایمن‌تر خواهید بود.

رژیم غذایی‌تان را سرشار از غذاهای تازه و طبیعی کنید و از مصرف زیاد قندها و غذاهای فرآوری شده بپرهیزید.

محدود کردن مصرف قندها و سعی در به حداقل رساندن مصرف آنها، باید اولین اقدام شما در جهت تقویت سیستم ایمنی‌تان باشد چون قند و شکر، واکنش ایمنی را کاهش می‌دهند.

رژیم غذایی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی در برابر ویروس کرونا خیلی مهم است که مواد مغذی سالم و کافی هر روز در اختیار بدن‌تان بگذارید تا سلامت سیستم ایمنی‌تان حفظ شود. کمبود مواد مغذی می‌تواند شما را مستعد ابتلا به ویروس‌ها و باکتری‌ها کند. غلات کامل، بنشن و حبوبات، میوه و سبزی تازه و سالم، مغزها و دانه‌ها زیاد مصرف کنید.

خیلی از افراد عادت به اسنک خوری دارند. اما باید بدانید که بیشتر اسنک‌ها، بینهایت فرآوری شده و پُر از قند هستند مانند انواع بیسکوئیت و غلات بسته بندی شده‌ی آماده و آبمیوه‌ها. این غذاها دارای افزودنی‌های زیاد هستند که همگی سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند. اگر شکم‌تان را با غذاهای بی‌خاصیت پُر کنید دیگر میل به خوردن غذاهای سالم نخواهید داشت. پس همیشه به کیفیت غذایی که به دهان می‌برید اهمیت بدهید و نقش سالم بودن غذا را دست کم نگیرید.

مصرف زیاد میوه و سبزی خام، سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند. بنابراین نباید در مصرف آنها زیاده روی کنید، البته در شرایطی که هوا سرد است. ضمنا بهتر است میوه را به صورت کامل مصرف کنید.

غذاهای تخمیری مانند کفیر بیشتر مصرف کنید. مواد غذایی دارای باکتری‌های مفید برای روده به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. بیشترین تراکم سلول‌های مربوط به سیستم ایمنی ما در روده‌ی باریک‌مان وجود دارد. باکتری‌های مفیدی که از غذاهای تخمیری دریافت می‌کنیم، با سلول‌های موجود در روده‌های ما جوری وارد تعامل می‌شوند که ثابت شده می‌توانند سیستم ایمنی را تقویت کنند.

سیر

سیر، یک غذای ضد ویروس قدرتمند است که می‌توانید آن را خام مصرف کنید یا به سوپ‌تان اضافه نمایید. یک حبه سیر خام خرد شده را با یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی مخلوط کرده و هر روز مصرف کنید. این یک شیوه‌ی بسیار عالی برای تقویت سیستم ایمنی است.

زنجبیل

از زنجبیل به صورت خام و پخته در انواع غذاهای‌تان استفاده کنید. ترکیب زنجبیل و عسل نیز بسیار مفید است.

روغن نارگیل

شما می‌توانید غذای‌تان را با روغن نارگیل خالص بپزید یا آن را خام مصرف کنید. لاریک اسید و کاپریلیک اسید موجود در روغن نارگیل برای تقویت سیستم ایمنی در برابر ویروس‌ها بسیار موثرند.

رزوراتول

غذاهایی که سرشار از رزوراتول هستند مانند بادام زمینی، انگور، بلوبری، کرن بری، توت فرنگی و حتی کاکائو و شکلات تلخ می‌توانند به سیستم ایمنی در مبارزه با عفونت‌های قارچی، استرس و پرتوهای فرابنفش کمک کنند.

ویتامین c

فلفل قرمز، پرتقال، لیموترش و مکمل‌های ویتامین c به بدن در مبارزه با عوامل بیماریزا کمک می‌کنند.

اهمیت خواب در تقویت سیستم ایمنی در برابر ویروس کرونا

خواب خوب شبانه یکی از بهترین کارهایی است که برای تقویت سیستم ایمنی‌تان می‌توانید انجام دهید و از خودتان در برابر ویروس‌ها و بیماری‌ها محافظت نمایید. خواب، تقویت کننده‌ی طبیعی سیستم ایمنی است. ما قرنهاست که نسبت به اهمیت خواب در سلامت ایمنی بدن‌مان آگاهیم و می‌دانیم که وقتی بیمار می‌شویم، یک کاسه سوپ داغ و سپس یک خواب راحت، بهترین کاری است که برای بهبودی‌مان می‌توانیم انجام دهیم تا با ویروس سرماخوردگی مبارزه کنیم.

البته ما نمی‌گوییم که خواب، درمان ویروس کروناست اما این روزها فرصتی است تا اهمیت پایبندی به اصول تقویت سیستم ایمنی را یادآوری کنیم. شکی نیست که خواب، مولفه‌ای حیاتی برای سالم ماندن است، به همین دلیل مهم است که بدانیم سیستم ایمنی بدن ما چگونه کار می‌کند و خواب چه کمکی به عملکرد آن خواهد کرد.

سیستم ایمنی بدن چگونه کار می‌کند؟

سیستم ایمنی بدن سه وظیفه‌ی اصلی دارد:

 شناسایی پاتوژن‌ها یا میکروب‌های عامل بیماری و دفع آنها از بدن. پاتوژن‌ها شامل ویروس‌ها، انگل‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شوند. تشخیص و خنثی کردن مواد مضری که از بیرون وارد بدن می‌شوند.

مبارزه با تغییرات اساسی در بدن مانند سلول‌های سرطانی

سیستم ایمنی شما زمانی فعال می‌شود که تشخیص می‌دهد آنتی ژن‌ها یا سموم و سایر مواد خارجی به بدن وارد شده‌اند. سپس سیستم ایمنی طی یک واکنش، آنتی بادی‌ها را آزاد می‌کند. آنتی بادی‌ها همان سلول‌هایی هستند که کارشان مبارزه با مهاجمان است. وقتی این آنتی بادی‌ها تولید می‌شوند، سیستم ایمنی آن را در فایلی در حافظه خود نگه می‌دارد و اگر دوباره دچار همین مشکل شوید، از آن آنتی بادی مخصوص آن استفاده خواهد کرد. به همین دلیل است که شما فقط یک بار در زندگی‌تان با آبله مرغان می‌جنگید.

خواب چگونه بر سیستم ایمنی‌تان اثر می‌گذارد؟

شما تحت هیچ شرایطی نمی‌توانید خوب نخوابید اما انتظار داشته باشید سیستم ایمنی‌تان خوب عمل کند. می‌توانید این طور فرض کنید که سیستم ایمنی شما مانند مربی فوتبال بدن‌تان و خواب، استراحت بین دو نیمه بازی است.

مربی‌های خوب در زمان استراحت بین دو نیمه، توصیه‌ها و یادآوری‌های لازم را به بازیکنان می‌کنند تا مطمئن شوند که همه‌ی افراد تیم به خوبی به وظایف خود عمل می‌نمایند. خواب هم همین نقش را برای سیستم ایمنی‌تان دارد و به آن فرصت می‌دهد خودش را خوب بازسازی و آماده کند. در این شرایط، سیستم ایمنی می‌تواند به خوبی آنتی ژن‌ها را شناسایی کرده و سلول‌های جنگنده‌ی خود را به میدان مبارزه بفرستد. بدون خواب کافی، بدن به سختی می‌تواند بهترین بازی یا جنگ را ارائه بدهد و پیروز میدان باشد.

ضمنا یادتان باشد که تنظیم دمای بدن، برای داشتن یک خواب خوب و راحت اهمیت زیادی دارد. شما نباید شب، اتاق خواب‌تان را زیاد گرم کنید یا مثلا لباس خیلی گرم بپوشید. لباس خواب شما باید سبُک و راحت و خنک باشد. نیمه شب خیس از عرق از خواب پریدن و ایجاد وقفه در خواب، بدترین اتفاق ممکن برای خواب‌تان است.

خواب، تولید سلول‌های T را افزایش می‌دهد

یکی از راههایی که خواب به سیستم ایمنی کمک می‌کند، افزایش تولید سلول‌های جنگنده‌ی T است. سلول‌های T، گلبول‌های سفید خون هستند که نقش مهمی در واکنش سیستم ایمنی نسبت به ویروس‌ها دارند. فعال سازی این سلول‌های جنگنده، قدم مهمی در نحوه‌ی برخورد با مهاجمان و تخریب سلول‌های حاوی ویروس است.

یک خواب خوب برای اینکه سلول‌های T بهترین عملکرد خود را داشته باشند لازم است. مطالعه‌ای اخیرا نشان داده افرادی که توانسته بودند شب، خوب و کافی بخوابند در مقایسه با افرادی که به اندازه کافی نخوابیده بودند، سلول‌های T شان بیشتر فعال شده بود. کمبود خواب جلوی واکنش مناسب سلول‌های T را می‌گیرد و باعث می‌شود بدن به سختی بتواند با بیماری مبارزه کند.

توصیه‌‌های سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا چیست؟

با توجه به اینکه واکسنی برای ویروس کرونا وجود ندارد، سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (C.D.C) دستورالعمل‌هایی برای بیشترین میزان پیشگیری در برابر ویروس کرونا ارائه داده است:

دست‌ها را با آب و صابون بشویید.

از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید.

وقتی بیمار هستید سرکار نروید و دورکاری کنید.

وسایلی را که مکررا از آنها استفاده می‌کنید تمیز و ضد عفونی کنید.

هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی‌تان را با دستمال بپوشانید و فورا آن را دور بیندازید.

به کار گرفتن این توصیه‌ها و همزمان، شب‌ها دست کم هفت ساعت خوابیدن، بهترین دفاعی است که می‌توان توصیه کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید