رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران تخمین زد؛

بدبینانه‌ترین آمار مبتلایان به کرونا در ایران

کدخبر: ۳۲۷۱۲۱
اقتصادنیوز؛ ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در چین طی یک روز ۲۵ هزار نفر به آمار مبتلایان به کرونا افزوده شد گفت: با ورود کیت‌های جدید به بازار چین این آمار شدت گرفت و در کشور ما در بدبینانه‌ترین حالات آمار مبتلایان ممکن است ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر باشد که البته باید توجه داشت برخی افراد ممکن است به این بیماری مبتلا شده باشند اما خبری از آن نداشته باشند.
بدبینانه‌ترین آمار مبتلایان به کرونا در ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا؛ ناهید خداکرمی  در نشست خبری که به منظور بررسی اقدامات شهرداری تهران برای مقابله با ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد گفت: از چهارشنبه هفته گذشته که اعلام شد کرونا به ایران آمده با مشورت رئیس کمیسیون حمل و نقل و اعضای کمیسیون سلامت نامه‌ای را برای شهردار تهران نوشتیم که ۶ بند عملیاتی داشت.

وی با اشاره به بندهای عملیاتی این  نامه گفت: تشکیل ستاد بحران کرونا در تهران و تهیه محتوای حفاظت شخصی و عمومی، همچنین نصب بیلبوردها از جمله بندهای عملیانی این نامه بود. خوشبختانه محتوای آموزشی به صورت استاندارد تهیه شد و نکته مهم در این زمینه همراهی شهرداری با وزارت بهداشت و سازمان‌های مربوطه بود.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به تذکر هفته گذشته خود در صحن شورا مبنی بر محدودیت تردد در مبادی ورودی و خروجی شهر تهران اظهار داشت: اما تصمیم‌گیر نهایی دراین زمینه ما نیستیم. از همان زمانی که خبر شیوع ویروس کرونا در قم منتشر شد ما معتقد به محدودیت عبور و مرور در این شهر بودیم، اما با هر مسؤولی از وزارت بهداشت گرفته تا استانداری صحبت کردیم گفتند این کار امکانپذیر نیست.

ناهید خداکرمی

خداکرمی با اشاره به اینکه در کشور با تعدد تصمیم‌سازی مواجه هستیم تصریح کرد: باید حل  مسائلی از این قبیل که در امور سلامت قرار دارد بر عهده وزارت بهداشت باشد همانطور که مسائل مذهبی به مراجع تقلید سپرده شده و موضوعات مهندسی توسط سازمان مهندسی تصمیم‌گیری می‌شود.به نظرم باید وزارت بهداشت تصمیم‌هایی را در این زمینه با هماهنگی‌ها انجام دهد. 

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درخصوص نحوه مواجه افراد با افراد مشکوک به کرونا در سطح شهر چگونه باشد اظهار داشت: مشخص نیست این افراد به چه دلیل بر زمین افتاده‌اند کسانی که مبتلا به کرونا باشند دچار سندروم تنفسی بوده و با تنگی شدید نفس همراه هستند، اما شهروندان در صورت مواجه با چنین مشکلاتی حتما با شماره ۱۱۵ اورژانس تماس بگیرند تا اقدامات لازم برای این افراد انجام گیرد.

خداکرمی درباره شست‌وشو و ضدعفونی شدن میادین میوه‌و تره‌بار نیز گفت:‌ به نظرم باید ورودی اطراف میادین میوه و تره‌بار هم غربالگری شود و تب افراد مورد کنترل قرار گیرد. اگر شهروندان علائمی مانند تب، ترشحات بینی و یا به طور کلی علائم مشابه سرماخوردگی دارند از منزل بیرون نیایند و حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند.

خداکرمی با تأکید بر اینکه هر نوع سرماخوردگی دلیل بر ابتلا به کرونا نیست گفت:‌ کرونا با تب، سردرد و تنگی نفس همراه است که گاهی برخی از افراد به طور خفیف مبتلا به آن می‌شوند و حتی متوجه آن نخواهند شد.

وی تأکید کرد: نکته مهم برای ابتلا به کرونا قرنطینه خانگی است شهروندان باید در صورت ابتلا به این بیماری رعایت مسائل بهداشتی را مدنظر قرار دهند تا پیشگیری از این مسأله انجام گیرد.

خداکرمی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از ماسک برای همه مردم ضرورت دارد گفت:‌ خیر، زمانی که همه‌گیری شدید باشد ماسک نیاز است در غیر این صورت اگر افراد سالم از ماسک استفاده کنند یا هر چند ساعت یکبار آن را عوض نکنند منشأ رشد باکتری‌هایی می‌شود که در دهان انسان فعال هستند. استفاده از ماسک برای همه ضرورتی ندارد و افراد نباید نگران این موضوع باشند.

او درباره وضعیت کودکان کار و خیابانی نیز گفت: دستورالعمل‌های لازم در اختیار پیمانکاران قرار داده شده امیدوارم فعالیت این کودکان به حداقل برسد. تا حدود زیادی فعالیت این کودکان مهار شده است ولی باید توجه داشت اقدام اساسی کار شهرداری نیست. می‌شود تمهیداتی با کمک بهزیستی و استانداری برای کودکان مستقر درچهارراه ها انجام داد که این موضوع مورد نظر شهرداری قرار گرفته است.

خداکرمی همچنین توضیحاتی درباره ریسک بالای ابتلای پزشکان و کادر درمانی به کرونا ارائه کرد و گفت:‌ به دلیل مراجعات اولیه و اینکه ابتدای کار علائم بالینی شناخته شده نبود و یا فرض آنفلوآنزای ساده گرفته می‌شد سبب شد آمار مبتلایان به گروه درمان بالا باشد. قرار گرفتن در معرض مستقیم بیماران مبتلا به کرونا  خطرناک است و می‌تواند افراد دیگر را هم دچار مشکل کند، در نتیجه شهروندان باید اقدامات لازم را در این زمینه پیش‌بینی کنند و اگر فردی در خانواده با علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا یا حتی کرونا همراه است از ماسک استفاده کرده و قرنطینه خانگی را رعایت کند.

او در ادامه گفت: در تهران یک خانواده ۵ نفری همه گرفتار کرونا شده بودند که خوشبختانه همه این افراد اکنون بهبود یافته‌اند. همه این ۵ نفر بدون اینکه نیازی به ICU داشته باشند بهبود یافتند و این نشان می‌‌دهد با رعایت مسائل بهداشتی و تمهیداتی می‌توان با این بیماری مقابله کرد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت:  وظیفه رسانه‌ها آرامش دادن به مردم است و همدلی و اعتماد در کشور امری ضروری محسوب می‌شود.

خداکرمی ضمن مثبت ارزیابی کردن عملکرد شهرداری به رغم آنکه متولی مقابله با کرونا نبوده ادامه داد: براساس ماده ۵۵ شهرداری‌ها  این ارگان می‌تواند در زمان بروز بیماری‌های مسری همکاری‌های لازم را با دستگاه‌های متولی داشته باشد که به نظرم شهرداری در این زمینه بسیار هوشمندانه عمل کرده و هماهنگ با پروتکل‌های خاص پیش رفته و حتی در تهیه این پروتکل‌ها به وزارت بهداشت هم کمک کرده‌ایم.

او درباره آمار فوتی های ناشی از کرونا اظهار داشت: این آمار  را باید ستاد کرونای تهران اعلام کند، اما خیلی نبوده است.

 خداکرمی در مورد نحوه تدفین مبتلایان به کرونا گفت: بهشت‌زهرا طبق پروتکل‌های خاص این موضوع را مدنظر قرار داده و شهروندان نگرانی در این زمینه نداشته باشند. البته امیدوارم آمار از همین تعداد انگشت‌شمار بیشتر نشود.

 او درباره تعطیل نشدن جلسات شورای شهر نیز ‌گفت: زمانی که دستورالعمل شهرداری جهت پیشگیری و مقابله با کرونا را تهیه کردیم بنده به عنوان رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران پیشنهاد تعطیلی شورا را دادم تا بتوانیم وسعت این موضوع را تخمین بزنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم. این مسأله نه تنها برای اعضای شورا بلکه برای سایر اعضای جامعه اقدامی پیشگیرانه محسوب می‌شود البته اکثر اعضای شورا با این مسأله موافقت نکردند ولی جلسات کمیسیون‌ها قرار است به صورت مجازی برگزار شود. در مورد لغو برگزاری جلسات صحن شورا هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و برخی از اعضا اصرار به علنی برگزار کردن آن دارند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در مورد وضعیت کیت تشخیص بیماری ‌گفت‌: نمی‌توان دست گدایی به سوی کشورهای دیگر دراز کرد ولی با توجه به شرایط تحریم هلال‌احمر طبق پروتکل‌هایی اقداماتی را مدنظر قرار داده است. برخی از کشورها مانند چین نیز اعلام کرده‌اند که طی امروز و فردا ۲۰ هزار کیت به ایران ارسال می‌کنند که امیدواریم با ارسال تجهیزات روند تشخیصی این بیماری بهتر شود.

خداکرمی با اشاره به اینکه در چین طی یک روز ۲۵ هزار نفر به آمار مبتلایان به کرونا افزوده شد گفت: با ورود کیت‌های جدید به بازار چین این آمار شدت گرفت و در کشور ما در بدبینانه‌ترین حالات آمار مبتلایان ممکن است ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر باشد که البته باید توجه داشت برخی افراد ممکن است به این بیماری مبتلا شده باشند اما خبری از آن نداشته باشند.

خداکرمی در پاسخ به سوال دیگری درباره عدم تعطیلی نمایشگاه پارک گفت‌وگو اظهار داشت: این نمایشگاه در حوزه خدمات شهری نیست و مربوط به روابط بین‌الملل شهرداری است و تمهیدات لازم در این زمینه پیش‌بینی شده است. محیط این نمایشگاه باز است و شاید یکی از دلایل تعطیل نشدن آن همین باشد، اما باید علت را جویا شوم. همه نمایشگاه‌ها در حوزه خدمات شهری و اقداماتی که ممکن است سبب اجتماعی شود را در شهر تهران متوقف کرده‌ایم.

او با اشاره به تفاوت های بیماری کرونا در ایران با سایر کشورها تصریح کرد: به نظر می‌رسد دوره کمون و پنهان بیماری کرونا در ایران با چین و سایر نقاط جهان متفاوت باشد که اپیدونیولویژیست‌های کشور باید اقدامات تحقیقاتی را دز این زمینه انجام دهند. درکشور ما زمان بروز و ابتلا کوتاه‌تر بوده در حالی که در دنیا این محدوده حدود ۲ تا ۱۵ روز است. استرس و بی‌خوابی ریسک ابتلا به کرونا را بیشتر می‌کند و ممکن است این موضوع از جمله دلایلی باشد که  آمار ابتلا به کرونا در آنها بیشتر شده است.

او همچنین درباره تعداد اعضایی که در شورای شهر تهران تست کرونا داده اند گفت: فقط یک نفر آن هم آقای هاشمی به دلیل ارتباط نزدیک با رحمان‌زاده شهردار منطقه ۱۳ تست کرونا داده و این تست بعد از ۴۸ ساعت قرنطینه ایشان انجام شد که نتیجه آن هم منفی بود. البته تست‌های کرونا تا علائم بالینی نباشد ممکن است نتیجه منفی کاذب داشته باشد. همچنین الهام فخاری نیز به علت اینکه در ناحیه ریه دچار مشکل بود و تنگی نفس داشت با من مشورت کرد و ما ایشان را به بیمارستان مسیح دانشوری ارجاع دادیم و به دلیل مشکوک بودن به کرونا بستری شد و ۴ روز پس از بستری تست کرونای ایشان نیز منفی بود اعلام شد. 

خداکرمی گفت: آقایان مسجدجامعی و میلانی نیز دو هفته در منزل قرنطینه هستند و به ویژه اینکه آقای مسجدجامعی جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شود پیشنهاد داده‌ایم در منزل بماند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید