سیل پناهجویان پشت دروازه‌های اروپا؛ آلمان به ترکیه هشدار داد

کدخبر: ۳۲۷۶۴۱
اقتصادنیوز؛ دولت آلمان اعلام کرد ترکیه باید به تعهدات خود در قبال پناه‌جویان پایبند باشد.
سیل پناهجویان پشت دروازه‌های اروپا؛ آلمان به ترکیه هشدار داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ سخنگوی صدراعظم آلمان از ترکیه خواست به تعهدات خود در قبال توافقی که با اتحادیه اروپا بر سر مهاجران سوری رسیده‌ است، پایبند باشد.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، سخنگوی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان روز دوشنبه گفت، اتحادیه اروپا از ترکیه انتظار دارد به توافقات انجام شده درخصوص مهاجران و پناه‌جویان متعهد باشد.

آنکارا در توافق با بروکسل، متعهد شده بود در قبال دریافت کمک مالی، از ورود پناه‌جویان سوری به خاک اروپا از طریق مرزهای ترکیه جلوگیری کرده و این مهاجران را در کمپ‌هایی اسکان دهد.

در پی تصمیم آنکارا برای برداشتن موانع رسیدن آوارگان سوریه به اروپا، مقام‌های دولت یونان، مسیرهای زمینی و دریایی خود را مسدود کردند.

با بازشدن مرزهای ترکیه از روز جمعه، صدها پناهجو از ترکیه به سرعت به سمت یونان و بلغارستان حرکت کرده‌اند به امید آنکه بتوانند از مرز عبور کرده و وارد اروپا شوند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، امروز (دوشنبه) گفت، اروپا مجبور خواهد بود بخشی از بار مسئولیت پناه‌جویان را به دوش بکشد.

کشورهای همسایه ترکیه در واکنش به این اقدام ترکیه، تدابیر امنیتی در مرزهای خود را تشدید بخشیده‌اند و یونان روز جمعه اعلام کرد که «تا حداکثر حدممکن»، مسیرهای زمینی و دریایی خود را مسدود می‌کند.

از طرف دیگر، بلغارستان نیز، یک هزار نظامی و تجهیزات نظامی در امتداد مرز ۱۹۰ مایلی خود با ترکیه مستقر کرده است.

 مرکل با اردوغان دیدار می‌کند

بحران پناهجویان پشت مرزهای اروپا؛ مرکل با اردوغان دیدار می‌کند

تهران- ایرنا- صدراعظم آلمان اعلام کرد که به زودی با رئیس جمهوری ترکیه در خصوص تحولات سوریه و بحران پناهجویان گفت وگو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری د. پ. آ. آلمان، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان قصد دارد در «اسرع وقت» موضوع بحران پناهجویان و تحولات ادلب سوریه را با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه مطرح کند.

«اشتفن زایبرت» سخنگوی مرکل با اعلام این خبر گفت این موضوع محور اصلی تماس تلفنی اخیر صدراعظم آلمان با نخست وزیر بلغارستان «بویکو بوریسوف» بوده است. این دو در این گفت وگو تشدید وضعیت کنونی در خارج از مرزهای ترکیه به دلیل هجوم پناهجویان به سوی اروپا را مورد بررسی قرار داده اند.

به گفته زایبرت، مرکل و بوریسوف توافق داشته اند که در این شرایط گفت وگوهای سریع سیاسی با ترکیه ضروری است.

ترکیه در چند روز گذشته برخلاف توافق های قبلی با اتحادیه اروپا، به پناهجویان اجازه عزیمت به مرزهای اتحادیه اروپا را داده است.

براساس آمارهای اتحادیه اروپا، در حال حاضر ترکیه چهار میلیون پناهنده دارد و هزاران نفر از آنها در مرزهای یونان و بلغارستان منتظر ورود به کشورهای اتحادیه اروپا هستند.

شامگاه شنبه دهم اسفند رسانه های منطقه از باز شدن مرز ترکیه با اروپا بر روی آوارگان سوری و عبور ۳۷ هزار سوری و غیرسوری از مرز این کشور و ورود آنها به یونان خبر دادند.

بنابر این گزارش ها پلیس مرزی یونان در همان زمان برای جلوگیری از ورود آوارگان سوری به این کشور از گاز اشک آور، نارنجک‌های شوک دهنده و با خشونت در مرز استفاده کرد و دولت یونان هم اعلام کرد که مصمم به جلوگیری از ورود آوارگان از طریق مرز ترکیه به خاک این کشور است.

مجارستان نیز اعلام کرده که به دلیل نگرانی از عواقب تحرکات نظامی ترکیه در شمال سوریه از جمله سرازیر شدن موج جدید آوارگان سوری به سمت اروپا، محافظت از مرزهای جنوبی‌ خود را تقویت می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید