وزیرخارجه ترکیه:

بیش از آنکه ما به اروپا نیاز داشته باشیم، اروپا نیازمند ماست

کدخبر: ۳۲۸۷۹۳
اقتصادنیوز؛ «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با ادعای اینکه اروپا به ترکیه بیشتر نیاز دارد تا ترکیه به اروپا گفت: «از یک طرف، شما (اروپا) به پناهجویان می‌گویید که نباید به سمتتان بیایند و از طرفی هیچ حمایتی هم نمی‌کنید که در همینجا (ترکیه) زندگی کنند».
بیش از آنکه ما به اروپا نیاز داشته باشیم، اروپا نیازمند ماست

به گزارش اقتصادنیوزبه نقل از فارس؛ «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (سه‌شنبه) طی مصاحبه با میز سردبیری خبرگزاری «آناتولی» درباره مسائل مختلفی از جمله بحران پناهجویان، عدم حمایت اتحادیه اروپا از ترکیه و مسئله وضعیت ادلب در سوریه صحبت کرد.

چاووش‌اوغلو در ابتدای این جلسه درباره مسئله گشودن گذرگاه‌های مرزی ترکیه به سمت اروپا به روی پناهجویان، گفت: «از یک طرف، شما (اروپا) به پناهجویان می‌گویید که نباید به سمتتان بیایند و از طرفی هیچ حمایتی هم نمی‌کنید که در همینجا (ترکیه) زندگی کنند».

به نوشته آناتولی، وی با ادعای اینکه شرایط امروز پناهجویان با شرایط سال ۲۰۱۶ در ترکیه متفاوت است، توضیح داد: «مرزهای اروپا دیگر از مرز ترکیه-یونان شروع نمی‌شود. بلکه از مرزهای جنوبی ترکیه و شرق اروپا آغاز می‌شود».

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به میزبانی این کشور از بیش از ۳ میلیون پناهجو به مدت چند سال، افزود: «همانطور که ما درهای خود را گشودیم، دیگر کشورها نیز باید اقداماتی را در چارچوب قوانین بین‌المللی انجام دهند».

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه به مرحله جدیدی از روابط با اروپا رسیده‌اند، اظهار داشت: «اتحادیه اروپا باید صادقانه با ترکیه تعامل کند تا مشکل پناهجویان حل شود. اتحادیه اروپا هیچ حمایتی برای بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان نکرده است».

وی با انتقاد از برخود خشن پلیس و نیروهای امنیتی یونان با پناهجویان در مرز، تصریح کرد: «وقتی رفتار یونان با پناهجویان در مرزهایش را می‌بینیم، از انسانیت خود شرمنده می‌شویم».

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه با ابراز امیدواری برای رسیدن به توافق جدیدی با اروپا درباره موضوع پناهجویان در تاریخ بیست‌وششم مارس، مدعی شد: «بیش از آنکه ترکیه به اروپا نیاز داشته باشد، اتحادیه اروپا به ترکیه نیاز دارد تا به یک بازیگر جهانی برجسته تبدیل شود».

چاووش‌اوغلو در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع اجرای توافق آتش‌بس با روسیه در ادلب اشاره کرده و گفت: «ما برای رسیدن به آتش‌بس دائمی در ادلب تلاش می‌کنیم. دوران اهمال‌کاری به پایان رسیده و باید با اتحادیه اروپا به نقشه راهی درباره پناهجویان برسیم».

وی ضمن ادعای اینکه روز گذشته نیروهای ارتش سوریه آتش‌بس ادلب را شکستند و روسیه هم به آنها هشدار داد، افزود: «جنوب بزرگراه بین‌المللی ام۴ تحت کنترل روسیه و شمال آن تحت کنترل ما است. اگر رژیم [سوریه] تلاش کند برخلاف آتش‌بس پیشروی داشته باشد، نظامیان ما آنچه را تا امروز انجام داده‌اند، دوباره انجام خواهند داد».

وزیر خارجه ترکیه در موضوع دیگری، با بیان اینکه خرید سامانه پدافند موشکی «اس-۴۰۰» از روسیه مانعی برای خرید سامانه پاتریوت از آمریکا نیست، اضافه کرد که واشنگتن پیشنهاد داده که اطلاعات امنیتی از زمین، هوا و دریا در خصوص ادلب در اختیار آنکارا قرار دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید