العرب گزارش داد؛

نفت، رابطه مسکو و ریاض را شکراب کرد

کدخبر: ۳۲۸۸۰۹
اقتصادنیوز: در روز دوشنبه، قیمت‌های نفت نزدیک به یک سوم ارزش خود را از دست داد، تا شاهد بیشترین کاهش نرخ روزانه نفت از سال ۱۹۹۱ تا کنون باشیم. این اتفاق، پس از افزایش تولید نفت عربستان سعودی افتاد و تحلیلگران بر این عقیده اند که تصمیم عربستان بیشترین خسارت را متوجه روسیه می‌کند.
نفت، رابطه مسکو و ریاض را شکراب کرد

به‌گزارش اقتصادنیوز، العرب نزدیک به عربستان سعودی نوشت: در روز دوشنبه، قیمتهای نفت نزدیک به یک سوم ارزش خود را از دست داد، تا شاهد بیشترین کاهش نرخ روزانه نفت از سال 1991 تا کنون باشیم. این اتفاق، پس از افزایش تولید نفت عربستان سعودی افتاد و تحلیلگران بر این عقیده اند که تصمیم عربستان بیشترین خسارت را متوجه روسیه می کند.

در ادامه این مطلب آمده است: پس از آنکه روسیه از مشارکت در توافقی برای کاهش نفت و تحقق ثبات در بازارها سر باز زد، عربستان قیمتهای رسمی فروش نفت را کاهش داده و اقداماتی را برای افزایش تولید در ماه اینده انجام داد.

تجزیه ائتلاف اوپک، به این همکاری که به مدت بیش از سه سال برای حمایت از بازار ادامه داشت، پایان می دهد و فروپاشی این ائتلاف بدین معناست که اعضای اوپک و دیگر تولید کنندگان نفت می توانند آزادانه عمل کنند. به گفته تحلیلگران، به نظر می رسد عربستان با تصمیمش در مورد شکستن قیمتها، قصد مجازات روسیه را دارد.

با اینکه ظاهرا روسیه از پایان دادن کاهش قیمتهای نفت به رقابتی که تولید کنندگان نفت شل در ایالات متحده آن را رهبری می کنند، سود می کند، باید گفت عربستان سعودی در طولانی مدت از کنار رفتن این تولید جایگزین(نفت شل) که به ایالات متحده نوعی خودکفایی در زمینه نفت داده است، بهره بیشتری می برد.

به بیان دیگر، تصمیم عربستان، واشنگتن را در برابر دو مشکل قرار می دهد: از یک سو، کاهش قیمتها، ترامپ را از مشروط شدن قیمت نفت می ترساند و از سوی دیگر، صنعت نفت شل که اساسا به دلیل هزینه تولید جهانی در نوسان است را تهدید کرده و فشارهایی را بر شرکتهای قدیمی تولید نفت وارد می کند.

وزارت اقتصاد روسیه، روز دوشنبه در پاسخ به تفاسیر مبتنی بر آنکه این اقدام عربستان ضربه محکمی به مسکو وارد می کند، تصریح کرد که روسیه برای مدت شش تا ده سال می تواند اقتصاد خود را با قیمتهای نفت بین 25 و 30 دلار برای هر بشکه نیز سازگار کند.

به گفته این وزارتخانه، در صورت ادامه کاهش قیمتهای نفت، روسیه در صورت لزوم از صندوق ثروت خود برای تضمین ثبات در سطح اقتصاد، استفاده می کند.

در مقابل، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از مسئولان روسی نوشت که کاهش قیمت نفت، می تواند باعث کسری بودجه روسیه و همچنین کاهش ارزش پول آن شود.

خط مشی عربستان برای رسیدن به توافقی با روسیه، عبارت بود از یک پیشنهاد غیر قابل مذاکره برای پیوستن آن به برنامه کاهش تولید، از طریق کاهش 1.5 میلیون بشکه نفت در روز. به نظر می رسد این خط مشی عربستان، باعث عصبانیت مسکویی شده است که خود را یک شریک کوچک نمی داند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید