حمایت مشروط از طرح لغو محدودیت دوره زمانی ریاست جمهوری؛

بازی متناقض پوتین برای رهبری مادام‌العمر روسیه

کدخبر: ۳۲۸۸۳۱
اقتصادنیوز؛ در حالی‌که حزب حاکم روسیه، «روسیه متحد» امروز سه‌شنبه اعلام کرد از پیشنهاد اصلاح قانون اساسی این کشور که ریاست جمهوری مجدد ولادیمیر پوتین را تسهیل می‌کند، حمایت خواهد کرد، وی طی سخنرانی خود در پارلمان دومای روسیه اعمال هرگونه تغییر و رفع محدودیت زمانی ریاست جمهوری در قانون اساسی را غیرضروری خواند.
بازی متناقض پوتین برای رهبری مادام‌العمر روسیه

به گزارش اقتصادنیوز؛ حزب «روسیه متحد» بعنوان حزب حاکم فدراسیون روسیه روز سه‌شنبه ۱۰ مارس (۲۰ اسفند) اعلام کرد از پیشنهاد اصلاح قانون اساسی این کشور که ریاست جمهوری مجدد ولادیمیر پوتین را تسهیل می‌کند، حمایت خواهد کرد.

قانون اساسی فعلی روسیه برای شمار دوره‌های ریاست جمهوری محدودیت قائل است.

مطابق قانون اساسی‌ کنونی، پوتین موظف است پس از پایان چهارمین دوره ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۲۴ میلادی از قدرت کنار برود.

 با این حال خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه گزارش داد یک نماینده مجلس این کشور روز سه شنبه طرحی را برای اصلاح قانون اساسی پیشنهاد کرده که به موجب آن دوره های ریاست جمهوری پوتین دوباره به صفر می‌رسد.

سرگئی نوروف، نماینده مجلس و مقام ارشد حزب روسیه متحد گفته است که حزبش از چنین پیشنهادی غافل نبوده و احتمالا در روز سه‌شنبه آن را در دوما، مجلس روسیه به بحث خواهد گذاشت.

سخنان پوتین در مجلس دوما؛ رفع محدودیت‌زمانی ریاست‌جمهوری در قانون اساسی غیرضروری است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه در سخنرانی خود در پارلمان دومای این کشور اظهار داشت: انتخاب های غیرقابل استفاده لازم نیست، انتخابات باید آزاد و رقابتی باشند.

پوتین

رئیس جمهور روسیه اعمال هرگونه تغییر و رفع محدودیت مدت زمان ریاست جمهوری در قانون اساسی را غیر ضروری خواند.

وی افزود: ثبات می تواند از اهمیت بیشتری برخوردار باشد و باید در اولویت باشد، به ویژه در زمانی که کشور هنوز هم بسیاری از مشکلات را دارد.

با این حال، پوتین ادامه داد: بعد از اینکه حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور ثبات و بلوغ داخلی را بدست آوردند، وقتی دولت قدرتمندتر شود و سخت تر از خارج آسیب پذیر شود، مطمئناً احتمال تغییر قدرت به پیش می رود. رئیس جمهور توضیح داد: برای پویایی توسعه کشور لازم است.

پوتین در پایان گفت: بنابراین، من معتقدم با این وجود برداشتن محدودیت در مدت زمان ریاست جمهوری در قانون اساسی امری نا مناسب است.

پیش از این، والنتینا ترشکووا معاون حزب "روسیه متحد" خواستار برداشته شدن حد مجاز شرایط ریاست جمهوری پس از تصویب اصلاحات قانون اساسی شده بود.

حمایت مشروط پوتین از طرح تمدید ریاست‌جمهوری

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه گفت او از متمم پیشنهادشده در مجلس دوما برای تمدید دوره ریاست‌جمهوری، حمایت می‌کند، مشروط بر ایکه دیوان عالی روسیه نیز مجوز این کار را صادر کند.

پوتین

به نوشته پایگاه «مسکو تایمز»، در حالی که دوره کنونی ریاست‌جمهوری روسیه در سال ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد، متممی که یکی از هم‌حزبی‌های پوتین ارائه کرده، این امکان را فراهم می‌کند تا با توجه به اصلاح قانون اساسی، پوتین بتواند دو دوره ۶ ساله دیگر، یعنی تا سال ۲۰۳۶ رئیس‌جمهور بماند.

پوتین البته گفت در صورتی با این متمم موافقت کرده و در انتخابات سال ۲۰۲۴ نامزد می‌شود که دیوان عالی روسیه با این متمم و همچنین طول دوره ریاست‌جمهوری موافقت کند.

متمم پیشنهادی برای تمدید  دوره ریاست‌جمهوری در حالی مطرح شده است که دوما قرار است به زودی طرح پیشنهادی پوتین برای اصلاح گسترده قانون اساسی را به رأی بگذارد. این اصلاحیه، میزان قدرت رئیس‌جمهور را کاهش داده و بسیاری از اختیارات را در اختیار پارلمان قرار می‌دهد.

هم‌حزبی‌های پوتین که اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارند، گفته‌اند «بدون شک» به متمم تمدید دوران ریاست‌جمهوری رأی مثبت می‌دهند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید