بیماران سرطانی بیشتر مراقب کرونا باشند

کدخبر: ۳۲۸۸۷۹
دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران، با اشاره به شیوع ویروس کرونا، گفت: بیماران مبتلا به سرطان، باید بیشتر از دیگران مراقب سلامت خود باشند.
بیماران سرطانی بیشتر مراقب کرونا باشند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری مهر، حسین فودازی ، با اشاره به دغدغه‌های بیماران مبتلا به سرطان در روزهای شیوع ویروس کرونا ، افزود: بیمارانی که در حال حاضر مراحل درمان بیماری سرطان یا تومورهای بدخیم را طی کرده و در حال شیمی درمانی یا پرتودرمانی هستند به دلیل استفاده از برخی داروها با نقص سیستم ایمنی مواجه اند و می‌توانند مستعد ابتلاء به کرونا و انواع بیماری‌های ویروسی باشند.

وی تاکید کرد: توصیه انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران به این دسته از بیماران این است که اگر متخصص مربوطه لازم می‌داند که شیمی درمانی در شرایط حاضر بدون وقفه ادامه پیدا کند و امکان تعویق انداختن آن به دلیل احتمال رشد بیماری و افزایش خطرات ناشی از آن وجود ندارد حتماً بسیار شدیدتر از افراد عادی در زمینه رعایت بهداشت فردی بکوشند.

این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی تصریح کرد: این دسته از بیماران حتماً در هنگام خروج از منزل از ماسک و دستکش استفاده کرده و از حضور در اماکن عمومی بپرهیزند. همچنین شستشوی مکرر دست‌ها را در دستور کار قرار دهند و پیشنهاد می‌شود جز در هنگام مراجعه برای اجرای مراحل درمان سرطان از منزل خارج نشوند.

فودازی به بیماران سرطانی توصیه کرد از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنند و با افرادی که علائم بیماری‌های تب دار و حتی اسهال و استفراغ دارند در تماس نباشند. همچنین مصرف داروهایی که پزشک معالج آنهابرای تقویت سیستم ایمنی تجویز کرده را جدی بگیرند.

این پزشک متخصص ادامه داد: در مورد بیمارانی که درمان سرطان آنها خاتمه پیدا کرده و فقط مراجعات پزشکی را برای چکاب و بررسی وضعیت خود انجام می‌دهند؛ توصیه انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران این است که در شرایط فعلی این معاینات دوره‌ای را به تعویق بیندازند و در فاصله زمانی طولانی‌تری مراجعه به پزشک داشته باشند و با هماهنگی پزشک معالج اگر علائم خاصی ندارند، مراجعات خود را به زمان دیگری موکول کنند.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت بیشتر بهداشت فردی در بیماران سرطانی، یادآور شد: کرونا در بسیاری از افراد بدون هیچ گونه علائمی است اما اگر یک بیمار سرطانی یا فرد دارای تومورهای بدخیم به این ویروس مبتلا شود علائم بسیار شدیدی داشته و خدای ناکرده می‌تواند منجر به مرگ شود بنابراین توصیه می‌شود این دسته از بیماران بیش از پیش احتیاط کنند.

دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران درباره تبلیغ برخی داروها و مکمل‌ها به عنوان ابزار پیشگیری از ابتلای بیماران سرطانی به کرونا نیز گفت: این داروها بیشتر جنبه تبلیغاتی و تجاری دارد و هیچ چیز بهتر از خود مراقبتی نمی‌تواند جلوی ابتلای بیماران سرطانی به کرونا را بگیرد. البته برخی مکمل‌های حاوی ویتامین‌های B و D می‌تواند برای بیماران سرطانی مفید باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید