سازمان جهانی بهداشت شیوع کروناویروس را "همه‌گیری جهانی" اعلام کرد

کدخبر: ۳۲۹۰۲۲
اقتصادنیوز : سازمان جهانی بهداشت (WHO) شیوع کروناویروس را یک "همه‌گیری جهانی" اعلام کرد.
سازمان جهانی بهداشت شیوع کروناویروس را "همه‌گیری جهانی" اعلام کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، تئودور آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت از افزایش ۱۳ برابری شمار مبتلایان به کروناویروس جدید طی دو هفته اخیر در خارج از چین خبر داد.

وی همچنین از "سطح هشداردهنده انفعال" در برابر این شیوع عمیقاً ابراز نگرانی کرد.

" همه‌گیری جهانی" به بیماری گفته می‌شود که همزمان در چندین کشور جهان شیوع یابد.

با این حال دکتر آدهانوم اظهار داشته که اعلام "همه‌گیری جهانی" برای این شیوع به معنای تغییر توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت به کشورها نسبت به اقداماتی که باید ترتیب دهند، نیست اما از دولت‌ها خواست تا با انجام "اقدامات فوری و تهاجمی" روند شیوع بیماری را تغییر دهند.

وی با بیان اینکه چند کشور تاکنون نشان داده‌اند که این ویروس قابل مهار و کنترل است، اظهار داشت چالش دیگر کشورهایی که با شیوع کروناویروس در خوشه‌های گسترده یا انتقال محلی ویروس در کشور خود مواجه‌اند، توانایی و امکان کنترل این ویروس نیست، بلکه موضوع این است که آیا این اقدامات لازم را اتخاذ خواهند کرد یا خیر.

به گفته آدهانوم، دولت‌های کشورهای درگیر کروناویروس اکنون مجبورند تا تعادل مناسبی میان حفظ سلامت، به حداقل رساندن اختلال ایجاد شده ناشی از این شیوع و احترام به حقوق بشری ایجاد کنند. وی تاکید کرد که سازمان جهانی بهداشت برای حفاظت از جان انسان‌ها و برقراری این تعادل در کنار دولت‌ها خواهد ایستاد.

کمی پیش‌تر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هشدار داده بود که ممکن است تا ۷۰ درصد از جمعیت این کشور، معادل حدود ۵۸ میلیون نفر به کروناویروس مبتلا شوند. این در حالی است که برخی از متخصصان این فرضیه را رد کرده و بدترین سناریوی ممکن برای آلمان را ابتلای ۴۰ هزار نفر پیش‌بینی کرده‌اند.

مرکل با اشاره به اینکه هیچ روش درمانی مطمئنی برای این بیماری وجود ندارد، اعلام کرد تمرکز دولت بر کاهش سرعت شیوع این ویروس خواهد بود.

ایتالیا نیز تاکنون بیش از ۱۲ هزار مبتلا و بیش از ۸۲۰ قربانی ناشی از بیماری کووید-۱۹ داشته است. نخست وزیر این کشور چندی پیش دستور قرنطینه سراسری ایتالیا را صادر کرده بود. دکتر رایان، نماینده سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که ۹۰۰ نفر از بیماران در ایتالیا در شرایط بسیار بحرانی به سر می‌برند.

رایان همچنین اوضاع ایران را نیز که تاکنون ۹۰۰۰ مبتلا و ۳۵۴ قربانی داشته وخیم اعلام کرده و اظهار داشت اگرچه سازمان جهانی بهداشت ۴۰ هزار کیت تشخیص کروناویروس را به این کشور ارسال کرده اما ایران هنوز با کمبود دستگاه‌های اکسیژن و تنفس مصنوعی مواجه است.

به گفته دکتر رایان، اگرچه اوضاع در ایتالیا و ایران در حال حاضر وخیم است اما به زودی این شرایط در دیگر کشورها نیز حاکم خواهد شد.

شرایط در آمریکا نیز که یکی دیگر از کشورهای درگیر کروناویروس است، هرروز بدتر می‌شود. در غرب آمریکا، ایالت واشنگتن برگزاری تجمعات بزرگ در مناطق خاص را ممنوع کرده است و به همه مناطق مدارس اعلام کرده که در روزهای آینده آماده تعطیلی‌های احتمالی باشند.

در شرق آمریکا نیز فرماندار نیویورک اعلام کرده با عبور شمار مبتلایان در این کشور از مرز ۱۰۰۰ نفر، نیروهای گارد ملی را به "نیو روچل" اعزام خواهد کرد تا طرح قرنطینه در این منطقه اجرایی شود.

 شماری از کشورها محدودیت‌های گسترده مسافرتی را اعمال کرده‌اند.  هند اکثر ویزاهای خارجی را تا ۱۵ آوریل به حالت تعلیق درآورده است. گواتمالا از روز پنجشنبه ممنوعیت ورود شهروندان اروپایی را اعمال کرده است.

شیلی نیز اعلام کرده هر کسی که از اسپانیا و ایتالیا وارد این کشور شود، قرنطینه خواهد شد.

هزاران پرواز در سراسر جهان با کاهش تقاضای سفر از سوی مردم به منظور مقابله با شیوع کروناویروس لغو شده است.

چندین کشور از جمله سوئد و بلغارستان و همچنین ایرلند  اولین قربانیان خود را ثبت کرده‌اند. شمار موارد تایید شده در قطر نیز از  ۲۴ مورد به ۲۶۲ مورد رسیده است.

چین اما که مرکز اولیه شیوع کروناویروس بوده و تاکنون ۸۰ هزار و ۷۹۰ مورد ابتلا و ۳۱۵۸ قربانی داشته، کمترین میزان ابتلای جدید را روز سه‌شنبه با تنها ۱۹ مورد به ثبت رساند.

بنا بر گزارش بی‌بی‌سی، تاکنون ۱۲۵ هزار و ۷۴ نفر در ۱۲۰ کشور سراسر جهان به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند که از این میان ۴۵۹۰ نفر جان خود را از دست داده‌ و ۶۷ هزار و ۵۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید