​زنان برای فضانوردی مناسب‌تر هستند

کدخبر: ۳۲۹۴۵۸
اقتصاد نیوز:دانشمندان بر اساس مطالعات خود به این نتیجه رسیده اند که زنان برای فضانوردی مناسب‌تر از مردان هستند.
​زنان برای فضانوردی مناسب‌تر هستند

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا ، "جسیکا میر" فضانورد ناسا در حال حاضر تنها زن حاضر در فضا است. این تعجب آور نیست، زیرا از حدود ۵۵۰ نفری که تاکنون به فضا اعزام شده اند، تنها ۶۵ نفر از آنها زن بوده اند.

با وجود این اختلاف فاحش میان تعداد فضانوردان زن و مرد که تاکنون به فضا رفته اند، دانشمندان معتقدند که زنان در واقع ممکن است برای این شغل مناسب تر باشند.

یک دلیل کلی این است که زنان از نظر اندازه معمولا کوچکتر از مردان هستند و اندام نحیفی دارند. به طور متوسط، وزن مردان از زنان بیشتر است، بنابراین وقتی صحبت از ارسال افراد کوچکتر و سبک تر به فضا می شود، به طور معمول زنان گزینه مناسبی هستند، زیرا موشک ها به سوخت کمتری برای حمل آنها نیاز خواهند داشت.

علاوه بر این، از آنجا که زنان به طور معمول کوچکتر از مردان هستند، به کالری روزانه کمتری هم نیاز دارند، بنابراین منابع غذایی می توانند مدت طولانی تری باقی بمانند و دیرتر مصرف شوند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ اشاره کرد که هنگامی که زنان و مردان وظایف مشابهی را در فضا انجام می دهند، زنان تنها به نیمی از کالری دریافتی مردان نیاز دارند. یعنی زنان با مصرف کالری یک روز یک فضانورد مرد، دو روز قادر به فعالیت هستند.

سپس این مسئله مهم است که بدن مردان و زنان چگونه به حضور در فضا واکنش نشان می دهد. متأسفانه هم بدن زنان و هم مردان در فضا متحمل عوارض منفی می شود. به عنوان مثال، زنان در فضا مستعد ابتلا به سرطان های ناشی از تشعشع هستند، در حالی که مردان بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هستند و سریعتر دچار کم شنوایی می شوند.

تاریخچه مختصری از زنان در فضا

نخستین زنی که به فضا رفت، یک فضانورد روس به نام "والنتینا ترشکووا" در سال ۱۹۶۳ بود. تقریباً بیست سال طول کشید تا زن دیگری پا به فضا گذاشت و در سال ۱۹۸۲ فضانورد روس دیگری به نام "وتلانا ساویتسکایا" موفق به رسیدن به فضا شد.

طی سال‌های بعد، تعدادی از زنان از ملل مختلف از جمله "سالی راید" فضانورد آمریکایی در سال ۱۹۸۳، "رابرتا بوندار" فضانورد کانادایی در سال ۱۹۹۲، "چیکای موکای" فضانورد ژاپنی در سال ۱۹۹۲ قدم به فضا گذاشتند.

سفر زنان به فضا همینطور تا سال ۲۰۲۰ ادامه یافته است و اوایل سال جاری میلادی بود که اولین راهپیمایی فضایی تمام زنانه تاریخ در ایستگاه فضایی بین المللی انجام شد.

البته این تنها فضانوردان زن نبودند که در عالم فضانوردی و کیهان شناسی تأثیرگذار بوده اند. تعداد بیشماری از زنان نیز در زمین، به تحقیقات فضایی کمک کرده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید