کروناویروس چه مسیری را در بدن طی می‌کند؟

کدخبر: ۳۲۹۸۸۲
اقتصادنیوز: همزمان با تداوم همه گیری بیماری کووید-۱۹ ناشی از شیوع کروناویروس جدید در سراسر جهان، دولت‌ها در تلاش هستند تا با اتخاذ تدابیری موثرتر، گسترش هرچه بیشتر بیماری را محدود کنند و در این میان این پرسش همچنان مطرح است که چگونه این ویروس بدن را تحت تاثیر قرار می دهد؟
کروناویروس چه مسیری را در بدن طی می‌کند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، علائم شناخته شده بیماری کووید-۱۹ همچون تب، سرفه و تنگی نفس می‌تواند در عین حال نشانه بیماری‌های دیگری از آنفلوآنزا گرفته تا سرماخوردگی معمولی باشد. تاکنون کارشناسان و محققان علوم پزشکی در رابطه با چگونگی پیشروی کروناویروس به اطلاعاتی دست پیدا کرده‌اند اما هنوز مواردی وجود دارد که از آن آگاهی ندارند.

چگونه کروناویروس موجب عفونت می‌شود؟

این ویروس از طریق ترشحات سرفه یا عطسه که در هوا پخش شده باشد به افراد منتقل می شود. ذرات ویروسی موجود در این ترشحات به سرعت خود را به قسمت پشت مجرای بینی و غشاهای مخاطی پشت گلو می رسانند و به یک گیرنده خاص در سلولها می‌چسبند که در این مرحله پیشروی ویروس شروع می شود.

در این فرآیند چگونه بدن دچار مشکلات تنفسی می‌شود؟

همزمان با تکثیر ویروس، سلول‌های مجاور نیز آلوده می‌شوند. علائم آلودگی به کروناویروس اغلب در قسمت پشت گلو و با گلودرد و سرفه خشک شروع می‌شود.

دکتر "ویلیام چافنر" متخصص بیماری‌های عفونی مرکز پزشکی دانشگاه "وندربیلت" در آمریکا می‌گوید: سپس این ویروس به تدریج به لوله های برونش کشیده می شود. زمانیکه ویروس به ریه ها می رسد، غشاهای مخاطی این قسمت ملتهب می‌گردد. در این شرایط ممکن است کیسه های هوایی آسیب ببینند و برای داشتن عملکرد صحیح در تامین اکسیژن خون در بدن و پاکسازی دی اکسید کربن از خون با مشکل روبرو می شوند.

به گفته متخصصان درصورتیکه بدن در این قسمت دچار ورم و التهاب شود شناور شدن اکسیژن در غشای مخاطی بسیار دشوار انجام می شود. ورم و اختلال در جریان اکسیژن موجب می شود که این نواحی در ریه مملوء از مایعات و سلول های مرده شود و ممکن است ذات الریه که عفونت ریوی است بوجود آید.

در برخی از افراد مشکل تنفسی به حدی است که نیاز به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی پیدا می کنند. در بدترین موارد ممکن است فرد به سندرم حاد تنفسی دچار شود که در این حالت ریه ها مملوء از مایعات شده و روش‌های تنفس مصنوعی نیز کمک کننده نیست و بیمار جان خود را از دست می دهد.

کروناویروس چه مسیری را در ریه طی می‌کند؟

دکتر "شو یوان شیائو" از دانشکده پزشکی دانشگاه شیکاگو به بررسی گزارش پاتولوژی بیماران آلوده به کروناویروس در چین پرداخته است. به گفته وی به نظر می رسد کروناویروس ابتدا از نواحی پیرامونی دو طرف ریه کار خود را شروع می کند و پس از مدت زمانی به دستگاه تنفسی فوقانی، نای و سایر مجراهای تنفسی می رسد.

به گفته این پزشک الگوی بدست آمده نشان داده که چرا در شهر ووهان بسیاری از اولین موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ به موقع تشخیص داده نشده است. در بسیاری از بیمارستان های چین احتمال عفونت در نواحی پیرامونی ریه تشخیص داده نشده و برخی از افراد که علائم بیماری داشتند بدون درمان به خانه فرستاده شدند.

آیا ریه‌ها تنها اندامی هستند که بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ آسیب می‌بینند؟

به گفته متخصصان این عفونت می تواند از طریق غشاهای مخاطی از بینی تا روده گسترش پیدا کند. بنابراین ممکن است سلول های دستگاه گوارش نیز آلوده شوند. به همین دلیل است که برخی از بیماران علائمی مانند اسهال یا سوء هاضمه دارند. همچنین ممکن است ویروس وارد جریان خون شود.

بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، RNA کروناویروس در نمونه خون و مدفوع نیز تشخیص داده شده است اما هنوز مشخص نیست آیا ویروس می تواند در خون یا مدفوع پایدار بماند یا خیر. همچنین مغز استخوان و اندام‌هایی مانند کبد نیز ممکن است دچار التهاب شوند.

به گفته دکتر ویلیام چافنر، این ویروس در شرایط حاد می تواند بر اندام هایی از قبیل قلب، کلیه ها و کبد تاثیر گذاشته و ممکن است به طور مستقیم به این اندام ها آسیب وارد کند.

چرا علائم بیماری در برخی از افراد شدیدتر است؟

به گزارش نیویورک تایمز، حدود ۸۰ درصد از افراد آلوده به کروناویروس علائم نسبتاً خفیفی دارند. اما در حدود ۲۰ درصد از مبتلایان علائم بیماری به مراتب شدیدتر است. کارشناسان معتقدند که اثرگذاری این ویروس به قدرت سیستم ایمنی بدن بستگی دارد. افراد مسن یا بیمارانی با مشکلات زمینه ای مانند دیابت به احتمال زیاد با علائم شدیدتری مواجه خواهند بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید