رییس جمهور در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مطرح کرد:

ارسال مدارک توطئه ضدانقلاب برای تعطیلی کشاندن اقتصاد کشور به رئیس جمهور توسط وزارت اطلاعات/ تکلیف مدارس و دانشگاه ها هفته آینده روشن می شود/ لزوم افزایش زمان فعالیت سوپر مارکت ها

کدخبر: ۳۳۰۱۸۱
اقتصاد نیوز: رییس جمهوری با بیان اینکه هفته دیگر درباره آغاز به کار مراکز اموزشی تصمیم‌گیری می‌شود، گفت: اگر بعد از پایان تعطیلات عید یعنی ۱۶ فروردین‌ماه کار آموزش‌ها شروع شد یک ماه به زمان تحصیلات افزوده می‌شود و اگر دیرتر شود یک مقدار به آن یک ماه اضافه خواهد شد.
ارسال مدارک توطئه ضدانقلاب برای تعطیلی کشاندن اقتصاد کشور به رئیس جمهور توسط وزارت اطلاعات/ تکلیف مدارس و دانشگاه ها هفته آینده روشن می شود/ لزوم افزایش زمان فعالیت سوپر مارکت ها

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا،  حسن روحانی روز یکشنبه در نخستین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در سال ۱۳۹۹ گفت:  مساله‌ای که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت مساله آموزش و پرورش و آموزش عالی بود. البته در جلسه قبل، طرحی که وزیر  برای آموزش و پرورش آورده بود را تصویب کردیم که خلاصه آن این بود که اگر شرایط به گونه‌ای باشد که بعد از پایان تعطیلات عید یعنی ۱۶ فروردین‌ماه کار آموزش‌ها شروع شد یک ماه به زمان تحصیلات افزوده خواهد شد و اگر دیرتر شود یک مقدار به آن یک ماه اضافه خواهد شد.

رییس‌جمهوری ادامه داد: دانشگاه‌ها هم یک چنین شرایطی دارند می‌گویند بعد از فروردین‌ماه اگر بلافاصله تعطیلات تمام شود و آنها کار دانشگاهی را شروع کنند سه هفته به دوره آموزش اضافه می کنند چرا که بخشی از آموزش‌ها را در سیستم فضای مجازی جبران کردند. هرچه دیرتر شود به آن سه هفته اضافه خواهد شد یعنی اگر به عنوان مثال بعد تعطیلات عید دو هفته باز تعطیلی دانشگاه‌ها تاخیر افتاد بر آن  سه هفته اضافه می‌شود یعنی پنج هفته خواهد شد اما اگر نشد به همین روال که گفته شد که این مقررات و چارچوب آن مصوب شد.  

روحانی گفت: هم آموزش عالی و هم پزشکی و هم آموزش و پرورش مصوبات را ابلاغ کنند تا همه دانش آموزان و معلمان همه بدانند، البته ما هنوز تصمیمی برای روز آغاز به کار نگرفته این که در هفته آینده در این مورد تصمیم گیری می‌شود.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد:‌ آنجایی که محدود شده، فروشگاه‌ و بقالی‌ها و میوه‌ فروشی‌ها یا مراکز دارویی مورد بحث ما نیست. برعکس این‌ها باید ساعات بیشتری را وقت بگذارند تا 12 شب باز باشند. اگر جایی امکان‌پذیر است فروشگاهای بزرگ 24 ساعته شوند و این باعث می‌شود جمعیت زیاد در یک نقطه متمرکز نشوند.

وی با بیان این مطلب که محدودیت‌های اعمال شده تا 13 فروردین است، افزود: همینجا به وزارت صمت و اقتصادی ابلاغ می‌کنم که بررسی کنند ما چگونه می‌توانیم کسی که خرید را اینترنتی انجام می‌دهد تخفیف بدهیم. برای کسانی که دم مغازه می‌روند مقداری گرانتر باشد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: وقتی ضروری است تخت بیمارستان و آی‌سی‌یو تحت اشغال قرار بگیرد. انتقال بی‌جهت به بیمارستان موجب انتقال ویروس می‌شود. نباید پیک به یک بباره بالا برود. اگر بیماری است و ما الان با آن دست به گریبان هستیم تا دو یا سه هفته یا بیشتر، باید پرسنل و تجهیزات و امکانات ما نیز با آن بخواند. خب در اینصورت کار با آرامش  پیش می‌رود و تعداد مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: اصل بر این است که جمعیت مردم در یک نقطه متراکم نشود و مردم از خانه خارج نشوند؛ من امروز به وزارت صنعت معدن و تجارت ابلاغ می‌کنم تا بررسی کنند چگونه می توان به کسی که خرید اینترنتی انجام می‌دهد تخفیف بدهیم و کسی که از مغازه خرید می کند مقداری گرانتر برای او تمام شود؛ چراکه خرید اینترنتی از تردد افراد در سطح شهر جلوگیری می کند.

رئیس جمهوری گفت: توصیه من از روز اول این بود که سیستم تولید ما حالت عادی و معمولی داشته باشد؛ من در جلسه گفتم که توطئه ضد انقلاب این است که کاری کند که کار و فعالیت اقتصادی در کشور تعطیل شود؛ بعدها نیز مدرک مربوط به این توطئه توسط وزارت اطلاعات برای من ارسال شد؛ ما نباید بگذاریم که ضد انقلاب به اهداف خود برسد بلکه همه باید کار کنیم؛ البته در چارچوب پروتکل های بهداشتی که وزارت بهداشت و ستاد کرونا اعلام می‌کند.

روحانی با تاکید بر لزوم تبعیت تام از دستورات ستاد ملی کرونا خاطرنشان کرد: اگر این ستاد اعلام می‌کند در جایی وارد نشویم، نباید وارد شویم و همچنین اگر می‌گویند که یک رستوران و یک بازار شلوغ تا مدتی بسته باشد، باید به این حرف گوش کنیم و همکاری کنیم؛ همچنین در مواردی که دستور موکدی صادر می شود، نیروی انتظامی نیز باید ضامن اجرای آن دستورات باشد.

وی با بیان اینکه بهترین مکان برای درمان افرادی که حال وخیمی ندارند خانه است نه بیمارستان اظهار کرد: اگر موردی وجود دارد که فرد بیمار نیازمند تداوم نظارت بر درمان است باید به بیمارستان ها برود؛ ما هر چقدر بتوانیم بیمارستان‌ها را خلوت کنیم از این بیماری زودتر عبور خواهیم کرد.

رئیس جمهوری ادامه داد همه تلاش ما این است که یک مرتبه پیک بیماری کرونا در کشور افزایش پیدا نکند این بدان معناست که اگر طی روزها و هفته‌های آتی با این بیماری دست به گریبان هستیم ما باید اقداماتی انجام دهیم که این بیماری با روند عادی و معمولی طی شود و تعداد مبتلایان با وضعیت بیمارستانها، پرستاران و داروهای موجود همخوانی داشته باشد.؛ وقتی این همخوانی وجود داشته باشد کار با آرامش پیش می رود و تعداد مردم نیز کاهش می یابد.

روحانی تاکید کرد: هدف اول ما در مبارزه با کرونا این است که بتوانیم تعداد افراد مبتلا و همچنین میزان مرگ و میر را کاهش دهیم و افراد مبتلا به ساده ترین وجه درمان شود و به حالت خطرناک نرسند. در مجموع باید به گونه‌ای عمل کنیم که بیمارستانهای ما شلوغ نشوند.

وی گفت: وزارت بهداشت و درمان باید برای مردم توضیح دهد که در چه زمان و مکان هایی به ماسک و دستکش نیاز داریم؛ الان همه فکر می‌کنیم که باید ماسک و دستکش داشته باشیم اما وزارت بهداشت باید اعلام کند که در چه مواردی نیاز است حتماً از ماسک و دستکش استفاده شود و در چه مواردی این نیاز مطرح نیست. باید این موضوعات برای مردم روشن شود تا روند استفاده از این اقلام معتدل شود.

رئیس جمهوری همچنین با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح به ویژه نیروی انتظامی در اولویت استفاده از ماسک و دستکش هستند ادامه داد: پلیس ها ناچارند در خیابان‌ها حضور داشته باشند و همچنین مرزبانان که باید در محل کار خود حضور پیدا کنند و همه آنهایی که امروز پست و سمتی ضروری دارند در اولویت اول برای تامین اقلامی نظیر دستکش و ماسک هستند.

ادامه دارد...

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید