تایمز خبرداد؛ آزمایش واکسن کرونا در آزمایشگاه سری دولت بریتانیا

کدخبر: ۳۳۰۲۲۴
اقتصادنیوز: محققان انگلیسی ظرف چند روز آینده واکسن جدید ویروس کرونا را ابتدا روی حیوان و سپس روی انسان در آزمایشگاه سری دولت انگلیس موسوم به «پورتون داون» واقع در منطقه «ولیتشر» آغاز خواهند کرد.
تایمز خبرداد؛ آزمایش واکسن کرونا در آزمایشگاه سری دولت بریتانیا

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازایرنا نشریه تایمز لندن عصر شنبه گزارش داد که این واکسن از سوی تیم تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد تهیه شده که ابتدا روی حیوانات آزمایش شده و اگر نتایج به‌دست آمده موفقیت آمیز بود از ماه آوریل (۹ روز دیگر) بر روی انسان آزمایش می‌شود. اگر این مرحله با موفقیت پشت سر گذاشته شد، فاز دوم عملیات یعنی مرحله آزمایش روی انسان‌های بیشتر آغاز می‌شود.

این نشریه انگلیسی یاداورد شد که پیش از استفاده بالینی از یک دارو، باید فرآیندهای طولانی تری طی شده و مورد تائید نهادهای بهداشتی قرار گیرد. اما در شرایط اضطراری برخی مراحل با یکدیگر ادغام شده تا واکسن سریعتر تولید شود.

«آدریان هیل» از اعضای ارشد تیم تحقیقاتی واکسن کرونا می‌گوید؛ محققان در تلاش هستند تا کارهای آزمایشگاهی تا حد امکان سرعت بخشیده شود. وی افزود:‌ شرایط عادی نیست. ما تمام مقررات امنیتی را رعایت می‌کنیم اما به محض دستیابی به واکنسی که نتیجه بخش باشد بلافاصله مسیرهای قانونی برای نجات جان انسان ها را سرعت می‌بخشیم. هرچه سریعتر بتوانیم واکسن را تولید کنیم، بهتر است.

با این حال برخی دانشمندان علوم پزشکی در انگلیس معتقدند که واکسن کرونا در بهترین حالت زودتر از سال اینده توزیع نخواهد شد. پروفسور «رابین شتوک» از دانشگاه ایمپریال کالج لندن می‌گوید که کوتاه کردن فرآیند آزمایش‌های بالینی امری غیر ممکن است. 

وی افزود: اولین گام این است که مطمئن شویم واکسن جدید روی تعداد محدودی از انسان‌ها با موفقیت آزمایش شده است. این فرایند در بهترین حالت بین ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد. 

شتوک ادامه داد:‌در گام بعدی باید مشاهده کنیم که ایا واکسن می‌تواند مانع شیوع ویروس در جامعه شود. برای این کار باید آمار و ارقام را کنار هم قرار داد و اگر نتایج قابل قبول بود می‌توان برای کسب مجوز اقدام کرد.

لازم به یاداوری است که آزمایشگاه «پورتون داون» انگلیس دو سال پیش مسئولیت تحقیق درباره ماده سمی مورد استفاده در جریان حادثه مسمومیت جاسوس اسبق روس در این کشور را برعهده داشت. مسئولین این آزمایشگاه بعدا ادعا کردند که روسیه با استفاده از گاز سمی نوویچوک سرگئی اسکریپال و دخترش را در شهر سالزبری انگلیس مسموم کرده است. ادعایی که روسیه هرگز نپذیرفت و باعث تیرگی روابط میان لندن و مسکو شد. 

نخست وزیر انگلیس چندی پیش اعلام کرد که محققان این کشور به زودی واکسن کرونا را روی نمونه انسانی آزمایش خواهند کرد. بوریس جانسون معتقد است که پزشکان انگلیسی فهم بهتری از ژنتیک کرونا دارند و آنها ۱۲ هفته دیگر در شرایطی خواهند بود که برای مقابله با کرونا به کشور کمک کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید