معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد؛

دلایل عدم اجرای قرنطینه کامل در ایران/ نزول شیوع کرونا در 13 استان / لزوم توجه به فقرا و کارگران روزمزد / احتمال ادامه تعطیلی های فعلی تا ۲۰ فروردین/ غربالگری حدود ۶۰ میلیون ایرانی

کدخبر: ۳۳۰۷۹۸
اقتصادنیوز: مسئول ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا ضمن تشریح تفاوت‌های قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی، درباره روند شیوع کرونا در کشور گفت: خوشبختانه اکنون شهرهای پرشیوع نسبت به گذشته روند نزولی ابتلا را در پیش گرفته‌اند؛ البته این به معنای از بین رفتن بیماری در آن شهر نیست، بلکه تعداد موارد بیماری کاهش یافته است.
دلایل عدم اجرای قرنطینه کامل در ایران/ نزول شیوع کرونا در 13 استان / لزوم توجه به فقرا و کارگران روزمزد / احتمال ادامه تعطیلی های فعلی تا ۲۰ فروردین/ غربالگری حدود ۶۰ میلیون ایرانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در ارتباط ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران ضمن تشکر از رفتار مردم برای مقابله با کرونا گفت: میانگین رفتار مردم نشان داد که آنها از فرهنگ بالایی برخوردار هستند. البته از تعداد محدودی که به توصیه‌های ما عمل نکردند نیز گلایه‌هایی داریم و خواهش می‌کنیم از این پس با توجه به صحبت‌های ما به روند کاهش شیوع بیماری کمک کنند. البته این نکته نیز مهم است که دولت و سایر قوا تصمیم به برخوردهای جدی‌تر با برخی بی قانونی‌ها گرفتند.

کاهش مراجعه سایر بیماری ها به مراکز درمانی

جراحی های ضروری را به تعویق نیندازید

وی در خصوص مراجعه بیماران برای سایر بیماری‌ها به مراکز درمانی گفت: شیوع سایر بیماری‌ها کاهش نداشته است، بلکه مراجعه به کادر درمانی با کاهش روبرو بوده است. مردم باید به بیماری‌های خود همچون دیابت، بیماری‌های قلبی و ... توجه کنند و در صورتیکه مشکل اورژانسی برای آنها پیش می‌آید حتما به موقع به مراکز درمانی مراجعه کنند.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مراجعه مردم به نظام درمانی کاهش یافته است، اظهار کرد: البته بخشی از این کاهش مراجعه مربوط به اعمال زیبایی و دندانپزشکی بود، اما آنچه که مهم است این است که مردم به هیچ عنوان اعمال جراحی ضروری را به تعویق نیندازند.

لزوم توجه به فقرا و کارگران روزمزد

حریرچی ادامه داد: ما در شرایط کرونایی باید توجه ویژه خود را به دو گروه در جامعه معطوف کنیم. هر چند که نهادهای مربوط به قدرت نیز فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند. گروه اول خانواده‌هایی هستند که نیاز به کمک و یاری دارند؛ چرا که پیش از این بحران نیز زندگی‌شان با کمک‌هایی که می‌شد ادامه داشت و گروه دوم خانواده‌هایی هستند که درآمدشان را به صورت روزمزد دریافت می‌کردند. البته توجه کنید که در سراسر جهان وضع گروه‌های یاد شده به همین شکل است و از مردم می‌خواهیم در صورتی که می‌توانند کمک‌هایی را به این دو گروه داشته باشند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ماندن در خانه برای کنترل زنجیره انتقال بیماری می‌تواند دارای فرصت‌هایی نیز باشد، گفت: باید مردم این فرصت را مغتنم شمرده و در کنار یکدیگر به خوبی زندگی کنند. در اوضاع کنونی اشکال تراشی و ایراد گرفتن را کنار بگذارند و سعی نکنند زندگی را به کام یکدیگر تلخ کنند.

ارایه 98 درصد خدمات درمانی در بخش دولتی

نیاز بیشتر به حضور بخش خصوصی بعد از تعطیلات عید

حریرچی با تاکید بر اینکه نباید سیستم بهداشتی و کادر درمانی دچار فرسودگی شوند، گفت: اکنون 98 درصد خدمات در بخش دولتی ارائه می‌شود. با افق پیش رو و حرکت به سمت عادی شدن و کاهش موارد بیماری باید خدمات ضروری را نیز در کنار اقدامات کنترلی برای کرونا انجام دهیم. به شکلی که بعد از تعطیلات عید نیاز بیشتری به حضور بخش خصوصی در حوزه درمان خواهیم داشت.

ایزولاسیون یعنی چه؟

وی به تفاوت‌های قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی اشاره کرد و افزود: یکی از واژه‌هایی که باید به آن بپردازیم ایزولاسیون است که در این بخش بیماران مبتلا را پیدا کنیم. از سوی دیگر قرنطینه برای افرادی به کار برده می‌شود که بیمار هستند. ما خانواده، تردد و محل شغل فرد را بررسی کرده و کسانی که در تماس با او بوده‌اند را قرنطینه می‌کنیم که این روش شیوه جدید است اما در فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی همه جامعه و حتی افراد نرمال باید در این طرح با فاصله از یکدیگر زندگی کنند. موضوعی که به دنبال آن شاهد تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، پارک‌ها، سینماها و ... بوده‌ایم. این نکته مهم است که مردم بدانند از اواسط اسفند به بعد و پس از عید از رفتار آنها نسبت به این موضوع راضی بوده‌ایم.

چرا قرنطینه کامل در ایران اجرایی نیست؟

حریرچی ادامه داد: چیزی که از قرنطینه در ذهن مردم شکل گرفته است با نام خارجی لاک داون در کشور چین انجام شده است. البته در نظر بگیرید این نوع قرنطینه زمانی در آنجا اجرایی شد که حدود پنج میلیون نفر از شهرهای آلوده این کشور خارج شده بودند. فکر می‌کنید آیا مردم ما تحمل این را دارند که به آنها بگوییم به هیچ عنوان از منزل بیرون نیایید و به طور کلی‌تر آیا ما این توان را داریم که اقلام ضروری زندگی برای آنها را تهیه کرده و به درب هر منزل تحویل دهیم؟ این نوع از ماندگاری در منزل به عنوان قرنطینه در ذهن مردم شکل گرفته است. البته اکنون در کشورهای اروپایی نیز قرنطینه با استثنائاتی در حال انجام است؛ اول آنکه تردد به سوپرمارکت‌ها برای تهیه اقلام ضروری زندگی مجاز است. همچنین افراد می‌توانند برای مراقبت از افراد پیر و یا کودکان به شکل محدود از منزل خارج شوند. از سوی دیگر ورزش‌های انفرادی و بیرون بردن حیوانات خانگی به شکل محدود قابل قبول است. پس این فکر باید اصلاح شود که شهرهای جهان به طور کلی تعطیل شده‌اند.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: با مشاهده شبکه‌های خارجی CNN و الجزیره می‌بینیم که حتی در شهرهای اروپایی نیز برخی مردم با بی توجهی به توصیه‌ها در پارک‌ها و سایر مکان‌ها تجمعاتی شکل داده‌اند اما ما از طرح فاصله گذاری اجتماعی به میزان زیادی راضی هستیم اما نباید فراموش کنیم که از ایده ال خود فاصله داریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر گران شدن برخی از درمان‌های بیماری‌های صعب‌العلاج به دنبال شیوع کرونا و مراجعه اجباری برخی افراد به بخش خصوصی تاکید کرد: از مردمی که استطاعت کافی مالی ندارند می‌خواهیم همچنان برای درمان بیماری خود به بخش دولتی مراجعه کنند.

وی در خصوص استفاده از کیت‌های تشخیص کرونا خاطرنشان کرد: در ابتدای شیوع بیماری عمده کیت‌های استفاده شده اهدایی بود، اما پس از آن کیت‌هایی را خریداری کردیم که قیمت چندان زیادی نداشتند و اکنون با توجه به اینکه می‌خواهیم افراد نزدیک به مبتلایان به کرونا را نیز تست کنیم نیازمان به تست‌های تشخیصی افزایش خواهد یافت. در بخشی می‌خواهیم تیراژ را افزایش دهیم تا افراد مشکوک بیشتری شناسایی شوند. به همین خاطر وقتی تعداد آزمایش‌ها افزایش یابد قیمت تمام شده نیز کاهش خواهد یافت و از این به بعد ممکن است هزینه کیت‌های تشخیصی با ارز دولتی در حدود هشت یورو برآورد شود. در این زمینه احتمال دارد از توان بخش خصوصی نیز برای انجام آزمایشات استفاده کنیم. البته برخی آزمایشگاه‌هایی وجود داشتند که با کیفیت کار پایین و هزینه‌های بالا خدماتی را ارائه می‌دادند که برخوردهای قانونی لازم با آنها انجام خواهد شد.

مانع تراشی های آمریکا برای ایران

حریرچی با اشاره به مانع تراشی‌های کشور آمریکا برای ایران تصریح کرد: مردم بدانند آمریکا نه تنها کمکی به ما نکرد بلکه موانع را نیز افزایش داد. ما به آنها می‌گوییم بهتر است اشک تمساح نریزند. ما به کمک آنها احتیاج نخواهیم داشت و بهتر است تنها موانع را از سر راه ما بردارند. یک زمانی به ما طعنه می‌زدند که شما از فرصت برای مهار بیماری استفاده نکردید اما اکنون می‌بینیم علی رغم اینکه خودشان فرصت بیشتری داشتند اکنون آمریکا، اسپانیا و ایتالیا با آنکه امکانات بیشتری دارند اما نتوانستند خدمات قابل ملاحظه‌ای ارائه دهند. در صورتیکه ما با تعداد تخت کمتر فعالیت بیشتری انجام می‌دهیم.

وی افزود: دیدیم که زمانی که معاون وزیر بهداشت در ایران به کرونا مبتلا شد گفتند شما بلد نیستید از خودتان مراقبت کنید اما اکنون که وزیر بهداشت انگلیس به کرونا مبتلا شده است می‌گویند این نشان از فعالیت‌های او دارد. نباید با این سخنان به شعور مخاطب ایرانی توهین کنند.

حریرچی در خصوص کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی در زمینه مهار بیماری خاطرنشان کرد: برخی از سازمان‌های بین‌المللی که عمدتا فعالیت اقتصادی دارند تحت نظر آمریکایی‌ها هستند که اینگونه سازمان‌ها کمک‌هایی به ما نمی‌کنند اما سازمانی مانند سازمان جهانی بهداشت کمک‌های فنی به کشور داشته است.

روند نزولی کرونا در شهرهای پرشیوع

وی با بیان اینکه استان گیلان از استان‌های پرشیوع بیماری بوده است ادامه داد: خوشبختانه اکنون شهرهای پرشیوع نسبت به گذشته روند نزولی ابتلا را در پیش گرفته‌اند. البته این به معنای از بین رفتن بیماری در آن شهر نیست بلکه تعداد موارد بیماری کاهش یافته است. اینکه گفته می‌شود برخی بیمارستان‌ها ظرفیت کافی ندارند باید در نظر گرفت که با چیدن قطعات پازل کنار یکدیگر می‌توانیم نتیجه را ببینیم. در دستورالعمل‌های موجود در صورتیکه 80 درصد تخت‌های بیمارستانی پر شده باشد ما از آن تحت عنوان بحران یاد می‌کنیم. این در حالیست که 20 درصد تخت‌ها خالی هستند. اکنون در گیلان بیمارستان‌ها شلوغ هستند اما نگران تعداد جدید بیمار برای بستری نیستیم.

بستری بیماران کرونا، رو به کاهش

افزایش بیماران بستری در ICU

حریرچی در خصوص میزان بستری در تخت‌های آی سی یو اظهار کرد: تعداد بیماران بستری ما رو به کاهش است اما بیماران بستری در آی سی یو به دلیل اثر تجمعی که وجود دارد درصدشان در حال افزایش است.

ادعاهای کشف داروی ضدکرونا با اهداف تجاری

وی در خصوص درمان بیماری کرونا گفت: اکثر درمان‌های استانداردی که برای کرونا وجود دارد اختصاصی این بیماری نیست و اثرات کم و متوسطی دارند. از سوی دیگر درمان‌های غیرتوصیه شده نیز یا بی اثر هستند و یا می‌توانند مضر باشند. اینکه برخی اظهار می‌کنند داروی اختصاصی کرونا را کشف کرده‌اند باید بدانیم که کمترین زمان برای تولید داروی اختصاصی حدود یکسال تا ۱۸ ماه زمان خواهد برد. حتی بهترین داروهای ویروسی نیز تا ۵۰ درصد می‌توانند بر درمان بیماری اثرگذار باشند. بنابراین اگر کسی ادعای کشف داروی کرونا در زمان فعلی را داشت باید بدانید که دروغ گفته است و بهتر است به سخنان مسئولان وزارت بهداشت اعتماد کنید. این در حالیست که تجارب ما نشان می‌دهد پشت پرده برخی اقدامات اهداف تجاری قرار دارد. به عنوان مثال شرکت خارجی که ادعا می‌کند می‌خواهد اقلامی را اهدا کند با بررسی‌های بیشتر مشخص می‌شود که هدفش چیز دیگری است. در زمینه داروهای طب سنتی نیز چنین است. این بیماری تازه شناخته شده است و نه طب رایج و نه طب سنتی نمی‌تواند ادعایی برای درمان از طریق داروی اختصاصی‌اش داشته باشد؛ اما این نکته مهمی است که طب سنتی نیز می‌تواند در بخش‌هایی به ما کمک کند.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه در زمستان سال ۹۸ شیوع آنفلوآنزای H۱N۱ در کشور وجود داشت، گفت: ما پیش از تشخیص کرونا در کشور قاعدتا تعدادی بیمار داشتیم که علائم‌شان تشخیص داده نشده است. حساسیت‌ سی تی اسکن یکی از ابزار اصلی ما در شناسایی بیماری کووید۱۹ است. چرا که انجام تست در مرحله اول با ۳۵ درصد حساسیت روبرو خواهد بود و در صورتیکه نمونه گیری دوباره تکرار شود حساسیت تست تا ۶۰ درصد افزایش می‌یابد اما پزشکان ما با انجام سی تی اسکن ریوی و وجود علائم کرونا ممکن است به این تشخیص برسند که بیمار مراجعه کننده به کرونا مبتلا است؛ اما پس از آنکه فرد تحت آزمایش قرار می‌گیرد مشخص می‌شود که بیماری‌اش کرونا نبوده است. به همین علت تفاوت‌هایی در برخی از آمار منتشر شده به صورت کلی و استانی ممکن است دیده شود.

اثرات روانی ناشی از فاصله گذاری اجتماعی

وی با بیان اینکه نگرانی‌هایی برای اثرات روانی ناشی از فاصله گذاری اجتماعی وجود دارد، تصریح کرد: اکنون در بخشی از کشورهای اروپایی که شیوع متوسط بیماری را دارند پیش بینی کرده‌اند که خودکشی‌ها افزایش خواهد یافت که این مسئله نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

کاهش درآمد دولت و بیمه ها و افزایش هزینه های بهداشت و درمان کشور

وی در خصوص ابتلای کادر درمانی به کرونا ویروس افزود: اکنون تعداد ابتلای کادر درمانی قابل توجه است، اما نگرانی فعلی ما افزایش هزینه‌های بهداشت و درمان کشور است. در حالیکه دو تامین کننده عمده اقتصاد یعنی دولت و بیمه‌ها کاهش درآمد داشته‌اند هزینه‌های بخش درمانی افزایش یافته است که این در بلندمدت ممکن است منجر به ایجاد مشکل در پرداختی‌ها به نظام سلامت شود.

افزایش ۵۵ درصدی تخت های ICU در طرح تحول نظام سلامت

وی با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته پس از طرح تحول سلامت ظرفیت تخت‌های آی سی یو در شش سال گذشته بیش از ۵۵ درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: اکنون ظرفیت این تخت‌ها حدود ۹۰۰۰ تخت آی سی یو است. در حال حاضر حتی در شهرهای کوچک و مرزی نیز تخت آی سی یو داریم که این موضوع نتیجه توجه نظام و دولت‌ها به حوزه سلامت کشور بوده است. این در حالیست که دولت‌های ایتالیا و اسپانیا مورد سوال قرار گرفتند که چرا با کاهش تخت‌های بیمارستانی روبرو بودند. اکنون آمریکا برای شهر نیویورک یک کشتی نظامی تجهیز کرده است تا مریض‌های عادی در این کشتی درمان شوند. در حالیکه ما در استان سیستان و بلوچستان ۱۷۸ تخت آی سی یو داریم و در این زمینه نگرانی وجود نخواهد داشت.

مشکل تامین ماسک برای بیمارستانها در روزهای اول شیوع کرونا

وی افزود: در حال استخراج آمار دقیق مبتلایان کادر درمان به کرونا ویروس هستیم، اما نهایتا باید بدانیم که ۸۵ درصد کادر درمان از بطن جامعه به بیماری مبتلا می‌شوند و نه بیمارستان‌ها، البته ما نیز مانند سایر کشورهای دیگر در روزهای اول شیوع بیماری در تهیه ماسک به میزان کافی و مناسب برای بیمارستان‌ها با مشکلاتی روبرو بودیم که شرمنده هستیم.

کاهش چشمگیر مرگ و میر ناشی از تصادفات

حریرچی در پاسخ به این سوال که آیا کرونا توانسته است منافعی برای نظام درمانی کشور داشته باشد یا خیر؟ گفت: میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات به شکل چشمگیری کاهش یافته است و بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در بلندمدت مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا نیز کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر این بیماری با اثرات روانی که داشت سبب ایجاد وحدت ملی در میان مردم شد.

وی با اشاره به اینکه چند روزی است آمار مبتلایان به کروناویروس به تفکیک استانی اعلام نمی‌شود، گفت: این اتفاق از آن جهت افتاد که با شروع مسافرت‌ها و یا بازگشت عده‌ای به شهرهای زادگاهشان آمار ساکنین و مبتلایان در برخی نقاط به این صورت افزایش یافت اما بطورکلی ما در ۱۳ استان پرشیوع بیماری در کشور به طرز قابل توجهی شاهد کاهش شیوع هستیم. در برخی از نقاط در ۲۰ میلیون روستایی و یا ۲۰ میلیون نفر از شهرنشینان‌مان تنها یک الی پنج مورد کرونا شناسایی کردیم؛ یعنی نقاطی که بسیار کم شیوع بودند و یا در برخی نقاط با جمعیت ۱۲ میلیون نفر تعداد موارد شناسایی شده ما کمتر از ۲۰ مورد بوده است. این موضوع سبب می‌شود در هفته‌های بعد تمرکز بیشتر ما بر شهرهایی باشد که شیوع بسیار کمی داشتند تا بطور کلی از بیماری پاک شوند.

احتمال ادامه تعطیلی های فعلی تا ۲۰ فروردین

وی با بیان اینکه احتمالا تعطیلات فعلی تا ۲۰ فروردین ماه ادامه داشته باشد تصریح کرد: در چنین شرایطی ارائه خدمات در بخش دولتی و خصوصی کاهش یافته است، اما در مدت‌های بعد بخش خصوصی به کمک بخش دولتی خواهد آمد.

وی در خصوص وجود تناقضات در برخی اظهارنظرها تاکید کرد: مطالعات ما در زمینه این بیماری نوپدید شاید در کوتاه مدت نتیجه ندهد و یا بسیاری از موارد منتشر شده از مطالعات برداشت غلط باشد که این موضوع سبب می‌شود برخی تناقضات در اظهارنظرها مشاهده شود.

هزینه های درمان کرونا در بیمارستان ها

وی در خصوص هزینه‌های درمان مبتلایان به کووید۱۹ اظهار کرد: تا کنون از کسانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند در اکثر نقاط حتی ۱۰ درصد سهم فرانشیز خودشان را هم نگرفته‌ایم اما دو مشکل عمده در این زمینه وجود دارد؛ اول کسانی که خودشان را بیمه نکرده‌اند و دوم اتباع افغانستان که به شکل غیرمجاز در کشور ساکن بوده‌اند و آنها نیز بیمه نداشته‌اند.

غربالگری حدود ۶۰ میلیون ایرانی

حریرچی با بیان اینکه پایش‌های مسافران از طریق سامانه سیب صورت گرفته است، گفت: طی تماس با سامانه ۴۰۳۰ بررسی‌های افراد را انجام داده‌ایم و تا کنون ۵۹ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۴۰۰ نفر را غربالگری کرده‌ایم که از این تعداد بخش عمده‌ای را خودمان با آنها تماس گرفته‌ایم و بخشی نیز خودشان با ورود به سامانه با ما ارتباط برقرار کرده‌اند.

وی در خاتمه سخنان خود با بیان اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا دارای بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و ... است، گفت: تمام مسائل را در این ستاد بررسی می‌کنیم و پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دهیم، اما نکته مهم آن است که برای حل مشکلات باید وحدت کلمه داشته باشیم. شرایط فعلی زمان مناسبی برای تسویه حساب‌های سیاسی نیست و همه افراد باید برای کمک به قطع زنجیره انتقال بیماری تلاش کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید