یارانه ۲۰۰ هزار تومانی کرونا به چند نفر پرداخت می‌شود؟

کدخبر: ۳۳۰۹۱۰
اقتصادنیوز : معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: بر اساس برآورد ما بیماری کرونا ۱۵ درصد جامعه شاغل و تولید ناخالص ملی را تحت تأثیر قرار داده است. وی همچنین افزود: اگر در سه ماه بتوانیم بیماری کرونا را کنترل کنیم و حوزه سلامت به ما چراغ سبز نشان دهد آثار زیانبار کرونا بر اقتصاد کشور بسیار کاهش می یابد که نمونه آن صنعت گردشگری است که می تواند در تابستان ، رکود کنونی خود را جبران کند.
یارانه ۲۰۰ هزار تومانی کرونا به چند نفر پرداخت می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: بر اساس برآورد ما بیماری کرونا ۱۵ درصد جامعه شاغل و تولید ناخالص ملی را تحت تأثیر قرار داده است. محمد نهاوندیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما افزود: خسارت به تولید ناخالص ملی ۱۵ درصد اما تابع بازه زمانی است.

وی اضافه کرد: اگر جلوی بیکاری این افراد گرفته شود آثار ثانویه آن بر اقتصاد کشور نیز کاهش می یابد.

نهاوندیان گفت: اگر در سه ماه بتوانیم بیماری کرونا را کنترل کنیم و حوزه سلامت به ما چراغ سبز نشان دهد آثار زیانبار کرونا بر اقتصاد کشور بسیار کاهش می یابد که نمونه آن صنعت گردشگری است که می تواند در تابستان ، رکود کنونی خود را جبران کند.

وی با بیان اینکه سلامت و اقتصاد مانند دو بال هستند افزود: اکنون باید برای بهبود اقتصادی کشور برای دوره پس از گذر از بیماری کرونا برنامه ریزی کنیم.

نهاوندیان در ادامه گفت: برخی شعب بانک ها دستورالعمل تنفس برای اقساط تسهیلات را رعایت نکرده اند که امروز بانک مرکزی شماره تلفنی را برای اعلام گزارش های مردمی در این زمینه اعلام می کند که با متخلفان به سرعت برخورد می کنیم.

وی افزود: پس از دستورالعمل تعویق اقساط تسهیلات بانکی در مرحله دوم بسته حمایتی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی که برابر ۳ درصد تولید ناخالص ملی کشور است برای حمایت از اقتصاد کشور تصویب کردیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: بخشی از این مبلغ به صورت بلاعوض و بخشی از آن به صورت تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد پرداخت می شود.

وی افزود: ۲۵ هزار میلیارد تومان از این رقم از منابع ملی و ۷۵ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی است.

نهاوندیان گفت: با توجه به اینکه درآمد نفتی کشور به یک هشتم درآمد نفتی در سال ۹۰ رسیده اما شرایط مدیریت شده است و بنگاه های حمل و نقل، گردشگری، فرهنگی، آموزشی، رستوران ها و ... برای دریافت این تسهیلات در اولویت هستند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد مردم توصیه های بهداشتی برای مقابله با کرونا را کامل رعایت کرده و سفر نرفته اند افزود: امیدواریم در پایان اردیبهشت از پیک بیماری کرونا عبور کنیم و بخش تولید و اقتصاد کشور از خرداد فعالیت خود را از سر بگیرد.

نهاوندیان افزود: اختصاص بسته حمایتی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی کمترین اثر را روی نقدینگی کشور دارد. وی افزود: شرط استفاده بنگاه ها از تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد این است که کارکنان خود را تعدیل نکرده باشند. بنگاه های آسیب پذیر از کرونا نگران تسهیلات قبلی خود نیز نباشند و کارکنان خود را حفظ کنند.

وی افزود: این بنگاه ها اگر تسهیلاتی با نرخ ۱۸ درصد نیز دارند می توانند تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد را نیز دریافت کنند البته میزان این تسهیلات به حفظ کارکنان آنها بستگی دارد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: پرداخت این تسهیلات با بانک هاست اما دستگاه های مربوطه بر به هدف رسیدن این تسهیلات نظارت کامل دارند.

وی با بیان اینکه در دو روز گذشته در شهرهای شلوغ میزان ابتلا به بیماری کرونا و تعداد افراد فوت شده کاهش یافته است افزود: اگر در کارگاه های تولیدی پروتکل رعایت فاصله بهداشتی یک و هشت دهم متری رعایت شود این واحدها می توانند فعالیت کنند.

نهاوندیان اظهار داشت: برای ۳ میلیون جمعیت سطح پایین درآمدی جامعه، سرانه ۲۰۰ هزار تومان در ماه برای هر نفر به مدت ۴ ماه پرداخت می شود و ۴ میلیون خانوار نیز که در سطح بالاتری قرار دارند می توانند بدون هیچ تشریفاتی به بانک ها مراجعه و ۲ میلیون تومان تسهیلات برای گذراندن امور زندگی خود در این دوره دریافت کنند.

وی افزود: پرداخت این مبلغ باید به سرعت از طرف بانک ها انجام شود و بانک مرکزی این موضوع را به آنها ابلاغ کرده است. پس از گذر از بحران کرونا باید ۱۵ درصد آسیب دیده از این بیماری به اقتصاد کشور بازگردد و بر این اساس به وسیله مشوق های تحریک تقاضا مانند ارائه کارت های خرید عمل خواهیم کرد. وی افزود: مجموع این مشوق ها ۲۵ هزار میلیارد تومان است.

نهاوندیان گفت: بسته ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی جدای از بودجه اما بودجه ای است و پرداخت آن بلاعوض است. وی افزود: ۸ هزار میلیارد تومان از این ۲۵ هزار میلیارد تومان به ۷ میلیون نفر سطح پایین جامعه در قالب پرداخت ۲۰۰ هزار تومان در ماه به هر نفر و تسهیلات ۲ میلیون تومانی است و ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز اعتبار ویژه ای است که به بخش سلامت پرداخت می شود.

نهاوندیان گفت: در هیچ کشوری آزمایش، خدمات بستری و درمان بیماری کرونا دولتی نیست اما در ایران این مراحل با هزینه دولت انجام می شود.

وی افزود: از ۲۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض ۵ هزار میلیارد تومان نیز به صندوق بیمه بیکاری کمک می شود و این رقم، رقم دقیقی است که وزارت تعاون به ما اعلام کرد و رئیس جمهور بدون کم و کاست آن را اختصاص داد. نهاوندیان همچنین گفت: ۱ میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای تأمین ۲۵ هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض برداشت می شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه مکاتبه های رسمی با صندوق بین المللی پول برای دریافت تسهیلات یا تلاش های جدی برای آزادسازی ذخایر ارزی کشورمان در دیگر کشورها انجام شده است اما منابع بسته حمایتی یکصد هزار میلیارد تومانی به هیچ منبع خارجی اتکا ندارد.

نهاوندیان گفت: ایران سپرده قابل توجهی در صندوق بین المللی پول دارد و عضو هیأت مدیره آن است و حق دارد از تسهیلات این صندوق استفاده کند.

وی افزود: فضای جامعه جهانی هم نوا با ایران است و همه بجز امریکا به ایران حق می دهند از تسهیلات صندوق بین المللی پول استفاده کند اما امریکا همه اصول اخلاقی را زیر پا گذاشته است.

نهاوندیان گفت: برای آزاد کردن ذخایر ارزی ایران در دیگر کشورها نیز تلاش ها و همراهی های بین المللی جدی تر از گذشته انجام می شود و فشار در این زمینه بر آمریکا بیشتر شده است و امیدواریم دسترسی به این منابع بیشتر شود. تلاش می کنیم در سال ۹۹ روند مهار تورم مانند سال ۹۸ ادامه یابد و در این سال، تورم از رقم کنونی بالاتر نرود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید