روحانی: مشکلی در تامین ارز وجود ندارد/ بزودی 4 میلیون تن کالای اساسی وارد بازار می‌شود

کدخبر: ۳۳۱۰۳۰
اقتصادنیوز: رییس جمهوری با تاکید بر این که مشکلی برای تامین ارز در سال ٩٩ نداریم گفت: حدود ۴ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات کشور وجود دارد که در روزهای آینده ترخیص و وارد بازار می شود.
روحانی: مشکلی در تامین ارز وجود ندارد/ بزودی 4 میلیون تن کالای اساسی وارد بازار می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز، حسن روحانی روز پنجشنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا  افزود: باید از ملت هوشیار کشور که در سیزده بدر و روز طبیعت کاملا به پروتکل ها توجه کردند و مراعات کردند  تشکر کنم چرا که  این مراعات و همکاری اساس و راهی است که پیش رو داریم تا به نقطه با ثبات دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: همه تلاش‌ها این است که فوتی‌ها در کشور کاهش یابد و کمتر شاهد خانواده‌های داغدار در این زمینه باشیم و سلامت مردم را در روزهای آینده شاهد بوده تا بتوانیم کار،  فعالیت و تلاش را با سلامت مردم توام کنیم.

روحانی گفت: جلسه امروز ما اقتصادی و در رابطه با تامین نیازمندی‌هایی است که کشور در بخش سلامت مردم،  مقابله با کرونا و تامین کالاهای اساسی نیاز دارد و همچنین نیازمندی‌ها تا پایان سال ۹۹ در بحث کالاهای اساسی است.

وی ادامه داد: گزارش مفصلی وزارتخانه های کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت از شرایط ذخایر کالاهای اساسی در ماه‌های آینده ارائه دادند که گزارش خیلی امیدوار کننده ای بود. جداول روزانه ما نیز این را نشان می‌دهد که در ماه‌های آینده مشکلی نداریم. باید برای سال ۹۹ در خصوص نیازمندی‌ها تصمیمات لازم اتخاذ شود.

روحانی گفت: بانک مرکزی گزارش خوبی از شرایط ارزی کشور داده است،  شرایطی که برای تامین ارز در تقدم اول برای بخش سلامت، نیازمندی‌های دارویی و پزشکی و در بخش دوم برای کالاهای اساسی که مشکلی تا پایان سال ۹۹ برای تامین ارز نخواهیم داشت.  با روندی که پیش‌بینی کردیم و با طراحی که انجام گرفته که چگونه بتوانیم به موقع تامین کالا داشته باشیم و ذخایر ما هم همیشه به طور ثابت در اختیار ما باشد.
رییس جمهوری افزود: بخش اول بحث راجع کالاهای اساسی و دارو  تجهیزات پزشکی بود که تا پایان سال ۹۹ چگونه باید تامین شود و چه منابع ارزی در اختیار داریم و چه اقداماتی در این زمینه باید انجام بگیرد. بخش دوم راجع به گمرکات بود که امروز حدود ۴ میلیون تن کالاهای اساسی در کمرگات وجود دارد کالاهایی که خریداری شده است و در آنجا است که مقرراتی را لازم بود، مورد توجه قرار دهیم که کالاها از کمرگ آزاد شود و در داخل کشور شود.  

وی ادامه داد: بانک مرکزی و وزارت صمت این چارچوب را مشخص کردند و همین امروز به صاحبان کالا اعلام می شود که چگونه این کالاها در اختیار آن‌ها قرار می گیرد. کالاهای که روی کشتی است که وارد کشور شده که تصمیم خوبی اتخاذ شد که ما می توانیم مطمئن باشیم در روزهای آینده این ۴ میلیون تن کالای اساسی وارد کشور می شود که حرکت خوبی برای بازار و منابع ما است.

روحانی یادآور شد: در گمرکات کالاهای دیگر وجود دارد که جزء کالاهای اساسی نیست اما کالاهای مورد نیاز برای تولید است و یا تجهیزاتی است که به هر برای تولید وارد کشور شده است که این هم مورد بحث قرار گرفت  که  وزارت صمت لیست آن کالاهایی که مورد ضرورت ما و ضرورت تولید است  مشخص کند که آنها آزاد شود. بانک مرکزی هم ترتیبات خاصی را پیش بینی کرد که چگونه ارز این کالاها تامین شود.

رییس جمهور گفت: این دو قدم، دو قدم مهم هم برای تخلیه بنادر و هم آمدن کالا و در دسترس عموم قرار گرفتن است که البته بحثی هم راجع تولیدات داخلی از جمله گندم کردیم. امسال محصول خوبی خواهد بود و هم به تدریج با توجه به آب و هوای کشور از استانهای مختلف این محصول خریداری می شود و نحوه خرید گندم تصمیم گیری شد که چگونه از مردم خریداری شود و هم بخشی که مورد نیاز نان کشور است باید تامین شود و هم برای صنوف و هم برای صنعت تصمیم گیری خوبی شد که عمل خواهد شد.

روحانی اضافه کرد: نسبت به منابع ارزی که  داریم و اقداماتی که وزارت خارجه باید انجام دهد در اینجا تصمیم گیری شد و همچنین روابط تجاری که ما با کشورهای همسایه باید داشته باشیم و پروتکل های بهداشتی که باید مورد مراعات قرار بگیرد. البته  بحث دیگری مطرح شد که این بحث تصمیم نهایی آن در اختیار ستاد ملی کرونا خواهد بود و آن اینکه کسب و کارها بعد از تاریخ بیستم فروردین چگونه باید راه اندازی شود و پروتکل‌های آن چگونه باید باشد که البته در این جلسه در خصوص بخش اقتصادی آن مورد بررسی قرار گرفت اما بحث اصلی آن امروز در وزارت کشور در این زمینه انجام می گیرد و بعد هم ما در ستاد ملی کرونا در روز یکشنبه این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم و  تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وی گفت: همه باید تلاش کنیم زندگی مردم به گونه‌ای باشد که نیازمندی‌ها تامین شود و آنهایی که باید در کسب و کارشان باشند و فعالیت اقتصادی داشته باشند بتوانند فعالیت کنند و هم باید اصول بهداشتی دقیقاً مورد مراعات قرار بگیرد. این هر دو اصل برای ما مهم است. سلامت برای ما مهم است مبارزه با فقرهم شبیه مبارزه با کرونا است که هر دو باید در دو جبهه مدنظر ما باشد که در بخش اقتصادی تصمیمات خوبی گرفتیم که تصمیمات نهایی روز یکشنبه در جلسه ستاد ملی کرونا اتخاذ می‌شود و به اطلاع مردم می‌رسد.

رییس جمهوری گفت: امیدواریم همه مردم ما به سلامت باشند وهمه دستگاه‌ها و ارگان‌ها به ویژه بهداشت و درمان بتواند به وظایف خود به خوبی عمل کند. باید تشکر کنم از همه آنهایی که در این ایام در مراکز تولیدی مشغول فعالیت بودند. چه تولیدی که مورد نیاز وزارت بهداشت و درمان و سلامت مردم بوده که همه اقدامات اقدامات خوبی است.  

وی افزود: در تماسی که با وزارت بهداشت داشتم اکثر نیازمندی‌ها آنها در داخل تامین می‌شود.  درباره وینتیلاتور سوال کردم دیدم نیازمندی‌های ما سه چهارم آن در داخل تامین می شود. بقیه کالاها هم که مورد نیاز مانند ماسک و لوازم ضد عفونی هم در داخل تولید می‌شود. باید سپاسگزاری کنیم از همه تولید کنندگان و همچنین از تولیدکنندگان بخش‌های دیگر که  مواد غذایی  ومواد ضروری که مورد نیاز مردم است را تامین می کنند.  

روحانی ادامه داد: از بانک‌های کشور که در این ایام فعال بودند بارسنگینی بر دوش بانک‌ها قرار دارد. ما برای آینده هم در بخش کسب و کار بار سنگینی بر دوش بانک مرکزی و بانک¬ها گذاشتیم که به خوبی انجام می دهند که بتوانیم فشار اقتصادی را بر روی اقشاری که به هر حال در این ایام تحت فشار بیشتری قرار گرفتند و رسته های کاری آنها به خاطر کرونا صدمه دیده تصمیماتی در جلسات قبل اتخاذ کردیم که بانک¬ها باید در این زمینه کمک کنند. از پلیس و هلال احمر و همه بخش¬هایی که این روزها برای سلامت و امنیت مردم تلاش می کنند تشکر می کنم امیدوارم بتوانیم هرچه سریعتر به شرایط با ثباتی برسیم که همه بتوانیم به فعالیت عادی خود برسیم.

رییس جمهوری گفت: بازم تاکید می کنم مساله کرونا، ‌مساله ای نیست که بگوییم فلان روز به طور کامل دوره‌اش تمام می شود، کرونا ممکن است تا ماه¬های آینده و یا تا آخر سال با ما باشد. همیشه باید در چارچوب دستورالعمل های وزارت بهداشت صادر می کند عمل کنیم، باید پروتکل‌های بهداشتی را درهمه جا مراعات کنیم. مراکز فعالیت اقتصادی و کسب و کارها پس از بازگشایی هم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. ممکن است اجتماعات برای مدت دیگر هم محدود بشود و لازم باشد اجتماعات نداشته باشیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه مبارزه با کرونا جهانی است و فقط مسأله ایران نیست، گفت: تا پایان این مسیر، راه کوتاهی در پیش نداریم. باید با مراعات و همکاری و یاری یکدیگر و عنایات خداوند از این مرحله عبور خواهیم کرد

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید