معاون روحانی: کرونا را دستمایه تسویه حساب‌های سیاسی نکنید

کدخبر: ۳۳۱۲۴۴
اقتصادنیوز : معاون پارلمانی رییس جمهوری تاکید کرد:بیماری کرونا نباید به دستمایه ای برای تسویه حساب های سیاسی قرار گیرد و همه باید از انسجام ، وحدت و وفاق اجتماعی که در شرایط کنونی بوجود آمده مراقبت کنیم و این سرمایه ارزشمند را از بین نبریم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،حسینعلی امیری امروز شنبه در نشست ویدئوکنفرانس با استاندار و اعضای ستاد مدیریت و پیشگیری کرونا در استان کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: شرایط کنونی وقت تخطئه ، تهدید و متهم کردن همدیگر و پاسخگویی های سیاسی و قضایی نیست واین مسایل  نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه بر مشکلات نیز اضافه می کند. امروزه ویروس کرونا بسیاری از حوزه های مختلف اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی را نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهای جهان تحت تاثیر قرار داده و حتی بحران هایی را برای برخی کشورها ایجاد کرده است. برخی رئیس جمهور و ستاد ملی مدیریت کرونا را نسبت به تصمیم گیری ها و اعلام نظرهایی که در خصوص کنترل بیماری کرونا کرده اند و یا اینکه چرا همچون ووهان چین و یا برخی کشورهای اروپایی شرایط قرنطینه ای اعمال نکردند، متهم می کنند.

معاون رئیس جمهوری یادآور شد: البته پاسخ های همه این اظهارات مشخص هست زیرا جمهوری اسلامی نه آلمان هست و نه چین و نه بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر، نحوه برخورد و مدیریت کرونا در ایران تابع شرایط خاص و اقتضائات فرهنگی کشورمان است. همه تصمیم ها و اعمال نظرهای رئیس جمهوری در ستاد ملی مدیریت کرونا، نظرات شخصی خود وی نیست بلکه برآیندی از نظرات مشورتی کارشناسان و متخصصان امر در حوزه های مختلف سلامت و درمان، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی است. هیچ کس به اندازه دکتر روحانی رئیس جمهوری و اسحاق جهانگیری معاون اول وی در میان اعضای هیات دولت دغدغه و حساسیت در خصوص موضوع بیماری کرونا را تاکنون نداشته‌اند. رئیس جمهوری بارها بصورت ویدوئوکنفرانس و تماس های تلفنی با استانداران و سایر اعضای ستاد های استانی کرونا و اعضای هیات دولت که معین استان ها هستند گزارش های روزانه در خصوص این بیماری را دریافت و مورد رصد دقیق قرار می دهند.

امیری مطرح کرد: تاکنون نتیجه پیگیری ها و جلسات متعددی که رئیس جمهوری در خصوص بیماری کرونا تشکیل شده و گزارش هایی که از استان ها گرفته در حوزه های مختلف مفید و موثر بوده است. حمایت های دولت و وزارتخانه های مربوطه به اقشار ضعیف و کم درآمد، فعالان اقتصادی، واحدهای تولیدی و برخی شهروندانی که به نحوی در اثر بروز بیماری کرونا دچار آسیب شده اند از جمله نتایج مثبت این پیگیری ها و بررسی های رئیس جمهور است. کرونا یک ویروس ناشناخته هست و تاکنون هیچ کشوری هم نتوانسته دارویی اطمینان بخش برای درمان آن تجویز و یا تولید و توصیه کند. هر کشوری از جمله جمهوری اسلامی نیز بر اساس سیاستگذاری های خود و متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی به مقابله و کنترل این بیماری رفته است. بر اساس آمار روزانه و رصد برخی کشورها در خصوص کنترل و مدیریت ویورس کرونا ، جمهوری اسلامی با وجود تحریم های ظالمانه  نسبت به سایر کشورها و بسیاری از مناطق مختلف جهان وضعیت مناسبت تر و امیدوارکننده ای دارد. بر اساس نگاه اعتقادی و سیاست های راهبردی دولت و نگاه به کرامت ذاتی انسان و منزلت اجتماعی در جمهوری اسلامی فارغ از قومیت، جنسیت، سن ، قبیله ،مذهب، جغرافیا و ملیت است و حتی برخی از بیماران بستری ناشی از کرونا در بیمارستان های کشورمان افرادی از سایر کشورهای مختلف است. برخی پروتوکل ها و اعلام نظرها حتی در مقیاس جهانی در خصوص بیماری کرونا تاکنون قابل تغییر و بررسی مجدد قرار گرفته است.

وی گفت: در اوایل بیماری کرونا سازمانی جهانی بهداشت به عنوان عالی ترین مرجع در حوزه بهداشت و سلامت جهان اعلام می کند که استفاده از ماسک برای مردم و افراد غیربیمار لازم نیست و بعد از مدتی و بررسی هایی که انجام داداند اعلام کردند که استفاده از ماسک برای مردم عادی نیز ضروری است و برای جلوگیری از این بیماری باید استفاده کنند. همچنین سازمان جهانی بهداشت ابتدا اعلام کرد که ویروس کرونا تنها از طریق انسان انتقال و انتشار می یابد بعدها با بررسی های انجام شده اعلام کردند که این ویروس همچنین از طریق دام نیز قابل انتقال و انتشار به انسان هست. در اوایل کارشناسان و محققان جهانی اعلام کردند که این ویروس از طریق هوا قابل انتقال نیست ولی کارشناسان و متخصصان امر در این زمینه و انتقال ویروس از طریق هوا هشدار داده اند. بنابر این در خصوص برخی تصمیم گیری ها و نظرات و اعمال محدودیت ها و طرح های ملی نیز باید بررسی جامع، کارشناسانه و ارزیابی های دقیق کارشناسی بویژه در حوزه اجتماعی و اقناع سازی مردم به طور مرتب و دقیق انجام شود.

امیری با بیان اینکه طرح ملی فاصله گذاری اجتماعی که با همراهی، همکاری و مشارکت خوب و فعال مردم در سراسر کشور روبرو شد ، گفت: این طرح جامع حاصل تدبیر، تلاش و نظرات مشورتی محققان، کارشناسان و متخصصان امر در حوزه های مختلف بوده است. رئیس جمهوری به طور مرتب با افراد و متخصصان امر در همه حوزه ها بویژه پزشکان متخصص در خصوص بیماری کرونا جلسات متعدد برگزار می کند و برآیند این نظرات مشورتی و همچنین اعمال نظر اعضای ستادملی کرونا را به عنوان یک تصمیم جامع و بر پایه کارشناسی به مردم اعلام می کند.

معاون رئیس جمهوری همچنین بسیج عمومی برای مقابله با بیماری کرونا را امروزه بهترین و بارزترین وجه مشارکت، همراهی و همکاری دوسویه مردم و مسئولان در سطح کشور دانست.

وی همچنین از حسین کلانتری استاندار کهگیلویه وبویراحمد و سایر اعضای ستاد کرونا در استان خواست همه طرح ها و پروتوکل های اعلامی از سوی ستاد ملی کرونا و یا شخص رئیس جمهوری را اجرا و بررسی ها و ارزیابی های لازم و دقیق و کارشناسانه را انجام دهند. در استان کهگیلویه وبویراحمد وضعیت همکاری و تعامل بین اعضای ستاد مدیریت کرونا به بهترین وجه  است و هر مشکلی و کمبودی در استان را در بخش های مختلف با جدیت در هیات دولت، وزارتخانه بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا دنبال خواهیم کرد.

امیری تاکید کرد: به نمایندگی ازرئیس جمهور از مردم فهیم ، سلحشور و قدرشناس استان کهگیلویه وبویراحمد و مسئولان ستاد مدیریت کرونا و بویژه استاندار قدردانی می کنم. مردم سلحشور و مقاوم این استان در طول ۴۰ سال گذشته هر جایی که نظام و کشور نیاز داشته در صحنه بوده و هم اینک در خصوص مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا بر اساس گزارشهای رسیده به بهترین نحو ممکن همکاری می کنند. برخی مشکلات مطرح شده از سوی استاندار کهگیلویه بویراحمد در خصوص تامین اعتبار لازم برای تجهیز بیمارستان ها و نقاهتگاه های پیش بینی شده، وضعیت اینترنت و کمک برای تامین لوازم و اقلام و لوازم بهداشتی  فردا در جلسه هیات دولت از طریق ستاد ملی مبارزه با کرونا دنبال و پیگیری خواهم کرد.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست ویدئو کنفرانس با تشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا و همچنین نیازهای ضروری برای اجرای موفق تر طرح های مقابله برای کاهش و کنترل این بیماری در استان پرداخت.

حسین کلانتری گفت: بر اساس گزارش های دانشگاه علوم پزشکی با انجام بیش از ۹۵درصد طرح غربالگری بیماری کرونا ، استان رتبه نخست کشور را داراست که دستیابی به این مهم مرهون همراهی، مشارکت و همکاری مطلوب مردم فهیم بوده است. هم اینک نیز ۲۸۵ تخت نقاهتگاهی برای بیماران کرونایی در شهرهای مختلف استان پیش بینی شده است و تاکنون کمتر از ۲۰ مورد آن اشغال شده است.

کلانتری همچنین برخی کمبودها از جمله وسایل حفاظتی برای پزشکان و پرستاران در بیمارستان های کرونایی در استان را یادآور شد و خواستار کمک دولت و مجموعه وزارت بهداشت برای تهیه  این اقلام شد. کمک های اعتباری و بودجه هایی که از طریق دولت و وزارتخانه های مربوطه به استان در خصوص بیماری کرونا اختصاص و ابلاغ می شود با هماهنگی استاندار باشد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید