قدردانی جهانپور از چین پس از «شوخی تلخ»: بیگانگان ذوق زده نشوند

کدخبر: ۳۳۱۵۲۰
اقتصادنیوز: انتقاد کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران از آمارهای دولت چین در مورد شیوع ویروس جدید کرونا در این کشور واکنش های زیادی را برانگیخت.
قدردانی جهانپور از چین پس از «شوخی تلخ»: بیگانگان ذوق زده نشوند

به‌گزارش اقتصادنیوز، سخنگوی وزارت بهداشت روز یکشنبه آمار دولت چین از میزان مرگ و میر بر اثر شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» را «یک شوخی تلخ» دانست. وی در بخشی از سخنان خود در نشست خبری روز یکشنبه گفت: «به نظر می‌رسد آمارهای چین یک شوخی تلخ بود. زیرا بسیاری در همه جهان فکر کردند این بیماری مثل آنفلوآنزا است و مرگ و میر کمتری دارد. همه این موارد مبتنی بر گزارش‌هایی بود که از چین گزارش می‌شد.»

کیانوش جهانپور یکشنبه شب در صفحه توئیتر خود نیز نوشت: «مباحث علمی را هیچگاه نه می توان و نه باید با سیاست آمیخت. همه محافل آکادمیک دنیا بر پایه اطلاعات اپیدمیولوژیک و گزارش محققین چین، حداقل آنفلوانزای تیپ A را از ویروس نوپدید کرونا وخیم تر قلمداد کردند. امروز یافته ها خلاف این را نشان می دهد. به یافته های خودی اطمینان بیشتری داریم.»

چانگ هوا، سفیر چین در ایران در پاسخ به این توئیت سخنگوی وزارت بهداشت ایران نوشت: «وزارت بهداشت چین هر روز نشست خبری برگزار می کند. پیشنهاد می کنم برای نتیجه گیری اخبار آنها را با دقت بخوانید.»

کیانوش جهانپور نیز به چانگ هوا پاسخ داد: «بسیار عالی! وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران هم روزانه دو کنفرانس خبری، نشست تخصصی ساعت ۱۱:۳۰ و نشست سخنگو ساعت ۱۴:۳۰ هر روز با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار می کند که تقریبا کم نظیر هست و برای سفرای محترم و اصحاب رسانه و همه کشورها بویژه کشورهای دوست قابل استفاده خواهد بود.»

 

Capture

سفیر چین نیز در پاسخی دوباره به سخنگوی وزارت بهداشت ایران نوشت: «آقای عزیز، بنابراین امیدوارم که شما به حقایق و تلاش های بزرگ مردم چین احترام بگذارید.»

این مشاجره توئیتری واکنش عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران را بر انگیخت. او بدون اشاره مستقیم به سخنان کیانوش جهانپور در صفحه توئیتر خود نوشت: «شجاعت، فداکاری و عملکرد حرفه ای چین در مهار کووید ۱۹ را باید تائید کرد.» وی همچنین تاکید کرد که ایران قدردان پکن در این «شرایط دشوار» است.

روزنامه واشنگتن پست چند روز پیش گزارش داده بود که بنا به اسناد به دست آمده شمار جان باختگان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در شهر ووهان ۴۲ هزار نفر تخمین زده می شود. این رقم ۱۶ برابر آمار رسمی ارائه شده از سوی پکن است. بنا به آمار دولت چین بیماری «کووید ۱۹» جان ۲۵۶۳ نفر را در ووهان گرفت.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید