توضیحات نهاوندیان درباره رد درخواست ایران برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول

کدخبر: ۳۳۲۰۰۸
اقتصادنیوز: درخواست ایران برای دریافت وام فوری پنج میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با شیوع کرونا در کشور سبب شد تا برخی شبکه‌های اجتماعی وابسته به گروه‌های معاند در فضای مجازی از ردشدن این درخواست خبری را منتشر کنند، خبری که مسوولان آن را تکذیب و اعلام کردند، درخواست ایران به جریان افتاده و مراحل خود را می گذراند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا بسیاری از کشورها برای تجهیز کردن خود در مقابل بیماری کرونا از صندوق بین المللی پول خواستار وام می شوند. در این میان ایران نیز با ارائه درخواستی از صندوق بین‌المللی پول خواستار پنج میلیارد دلار تأمین مالی فوری شده است. این روند یک ابزار خودکار به شمار می رود که حق دولت‌ها و کشورهاست که در هنگام نیاز مالی، می توانند از آن استفاده کنند. اینک با اعلام موافقت پرداخت وام به چند کشور، شایعه هایی در فضای مجازی در دست انتشار است که صندوق بین المللی درخواست ایران را رد کرده است که با پیگیری های به عمل آمده توسط رسانه‌ها و خبرگزاری های معتبر معلوم شد که این خبر شایعه ای بیش نیست.

شایعه: رد درخواست ایران برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول

پاسخ به شایعه: محمد نهاوندیان معاون رئیس‌جمهور در امور اقتصادی، با تکذیب شایعات مبنی بر رد درخواست وام ایران اعلام کرد: درخواست ایران به جریان افتاده و مراحل خود را می گذراند و بسیاری از کشورها از آن حمایت کرده اند. ایران از اعضای موسس صندوق بین المللی پول است و عملکرد مالی خوبی دارد و این نهاد بین المللی باید کاری را انجام دهد که از آن انتظار می‌رود. واقعیت آن است که اکنون شاهد جنبه تاریک جهانی شدن هستیم. با یک مشکل جهانی روبرو هستیم، اما راه حل جهانی برای آن نداریم. اکنون زمان همکاری است نه اینکه دعواهای جدید شروع کنیم و مانع از دستیابی یک کشور به اقلام پزشکی شویم. ما همه در یک قایق نشسته ایم. هیچ کشوری از جمله ایالات متحده حق وتوی درخواست وام از سوی اعضای صندوق بین‌المللی پول را ندارد. هنگامی که با شیوع یک بیماری در سطح جهان روبرو هستیم، مهم است که درک کنیم اگر بیماری در یک نقطه از جهان مهار نشود، در واقع به گسترش آن در دیگر نقاط جهان کمک کرده ایم. بنابراین این یک مسئله داخلی نیست، بلکه یک مسئله جهانی است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید